سرویس تجسمی هنرآنلاین: دومین "هفته‌ پیشکسوتان سفال و سرامیک ایران" با نمایشگاه مروری بر منتخب آثار منیر و محمدمهدی قان‌بیگی در نگارخانه زمستان خانه هنرمندان ایران برپاست. فرزاد فرجی رئیس هیئت مدیره انجمن هنرمندان سفالگر، در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: از سال گذشته با توجه به سیاستی که در هیئت مدیره انجمن بنا گذاشتیم تصمیم گرفتیم هر سال در نیمه دوم فصل تابستان در خانه هنرمندان از یکی از هنرمندان پیشکسوت سفال و سرامیک با برگزاری نمایشگاه تقدیر و تشکر کنیم.

فرجی افزود: اعتقاد داریم که سفال و سرامیک وارد عرصه جدیدی شده و در هنرهای تجسمی با رویکردی کاملا متفاوت و جدید به حیات خود ادامه می‌دهد. بنابراین نمایشگاه را به هنرمندانی اختصاص داده‌ایم که آثار آنها در هنرهای تجسمی قابل بررسی است و نه حوزه صنایع‌دستی. با این کار سعی در تقویت جامعه هنرمندان سفال و سرامیک و در عین حال مستند کردن آثار و زحمات هنرمندان این رشته و کسانی داریم که نقش سفال و سرامیک را در هنرهای تجسمی پررنگ کرده‌اند.

او با اشاره به اینکه نخستین دوره این رویداد به آثار محمدمهدی انوشفر اختصاص داشت گفت: هر دو دوره هنرمندانی را انتخاب کردیم که در حوزه سفال و سرامیک بسیار فعال بوده‌اند و در نمایشگاه‌ها دوسالانه‌ها و جشنواره‌ها فعالیت بسیار تاثیرگذاری داشتند. در این حوزه افراد تأثیرگذار کم نداریم و هنرمندان بسیار فعالی هستند که در دوره‌های بعدی می‌توان از آنها تجلیل کرد.

فرجی درباره مستندسازی آثار هنرمندان گفت: پس از نمایشگاه آقای انوشفر از مجموعه آثاری که هنرمند نزد خود و در مجموعه‌ سازمان میراث فرهنگی دارد عکاسی کردیم و فایل کتاب او را آماده کردیم. با هماهنگی مرکز هنرهای تجسمی و موسسه توسعه هنرهای تجسمی قرار است تا چند ماه آینده کتاب آثار استاد انوشفر را چاپ کنیم. همچنین در کنار چاپ کتاب قصد داریم مستندی از زندگی و فعالیت هر کدام از این هنرمندان بسازیم تا تقدیری جامع از آنها به عمل آوریم.

او درباره دیگر برنامه‌های این انجمن گفت: هر سال در دی‌ماه نمایشگاه سالانه سفال و سرامیک را در خانه هنرمندان برگزار می‌کنیم. سال گذشته این نمایشگاه با نام "انبساط" توسط چهار کیوریتور گردآوری شد و ما سعی کردیم بدون دخالت در کار آنها این امکان را فراهم کنیم که با توجه به فعالیتی که در این حوزه دارند هر کدام مجموعه‌ای مجزا را گردآوری کنند. امسال هم در همان تاریخ نمایشگاه سالانه انجمن برگزار می‌شود اما با توجه به اینکه انتخابات هیئت‌مدیره جدید در شهریورماه برگزار می‌شود، باید دید که نمایشگاه بعدی با چه سیاستی شکل خواهد گرفت.

فرجی ادامه داد: هر جامعه بر تاریخ و گذشته خود استوار است و می‌تواند وارد جریان‌های جدید شود. سفال و سرامیک در ایران سابقه چند هزارساله دارد و در تمدن ما نقش پررنگی دارد، ولی هم اکنون وارد یک عرصه جدید در این حوزه شده‌ایم. تعدادی از هنرمندان در چند دهه گذشته با فعالیت‌های خود باعث شناخت بهتر این متریال در جامعه و فضای تجسمی کشور بودند، بنابراین نمایشگاه پیشکسوتان بر این افراد تمرکز دارد. امیدوارم در دوره‌های مختلف این انجمن و با تغییر هیئت‌مدیره‌ها، این نمایشگاه هر سال در زمانی مشخص و به شکل ثابت برگزار شود و تداوم داشته باشد.

گفتنی است دومین "هفته‌ پیشکسوتان سفال و سرامیک ایران" با نمایشگاه مروری بر منتخب آثار منیر و محمدمهدی قان‌بیگی تا 29 مرداد در نگارخانه زمستان خانه هنرمندان ایران ادامه دارد.