به گزارش هنرآنلاین، کامبیز صبری، استاد کارگاه و داور بخش مجسمه ،بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران؛ با اشاره به آن که برگزاری این رویداد هنری در قامت یک سمپوزیوم؛ برجسته‌ترین ویژگی آن به شمار می‌رود. گفت: سمپوزیوم‌ها رویدادهایی هستند که در یک بازه زمانی محدود و مشخص هنرمندان را وا‌می‌دارند از ایده تا اجرای نهایی اثر خود را خلق کنند. قرار گرفتن نوجوانان و جوانان نوقلم در خلال این رویداد و برخورد آنها با اتفاقی به نام سمپوزیوم بدون هیچ تردیدی مهم‌ترین ویژگی جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان است که در هیچ رویدادی در کشورمان نظیر و نمونه ندارد.

برگزیده سومین بینال مجسمه‌سازی ایران ادامه داد: دیگر ویژگی مهم این جشنواره به تمرکز گریزی و دوری از پایتخت و برگزاری در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف باز می‌گردد. این مسئله باعث می‌شود تا جوانانی که در آغاز راه فعالیت حرفه‌ای خود هستند بتوانند ضمن آشنایی با هنرمند هم نسل خود با نگاه و تجربیات هنرمندان حرفه‌ای آشنا شوند و به این واسطه بتوانند دورنمای فعالیت حرفه‌ای خود را در آینده به درستی تصویر و ترسیم کنند.

وی سومین ویژگی برجسته جشنواره هنرهای تجسمی جوانان را به ایجاد شور و شوق در جای‌جای ایران به واسطه میزبانی استان‌ها و شهرستان‌های مختلف از این رخداد دانست و تصریح کرد : حضور هنرمندان جوان از استان‌ها و شهرستان‌های مختلف در نقطه‌ای واحد ضمن آشنایی آنها با فرهنگ، طبیعت و جغرافیای اقلیم متنوع کشورمان می‌تواند رویکردی دیگرگون را در شکل‌گیری و تاثیر گذاری محیط و بافت فرهنگی در خلق آثار هنرهای تجسمی به ویژه در شاخه‌ای  مانند مجسمه برای هنرمندان فراهم آورد.

او با تاکید بر آن که ذهن هنرجویان، دانش‌آموزان و دانشجویان جوان شرکت‌کننده در جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان هنوز پیچیدگی‌های ذهن هنرمند حرفه‌ای را پیدا نکرده تصریح کرد: همین مسئله ماده خام عظیمی را در اختیار استادان کارگاه‌ها و داوران این جشنواره قرار می‌دهد تا در تربیت ذهن خلاق هنرمندان جوان بهترین شیوه و اثربخش‌ترین روش را برای شکل‌دهی بینش هنری برای شکل‌دهی مسیر حرفه‌ای هنرمندان جوان فراهم آورد.

استاد  و داور کارگاه مجسمه بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان درباره شیوه آموزش خود در کارگاه‌های سه روزه این جشنواره گفت: تلاش می‌کنم پیش از آغاز جشنواره با هنرجویانی که برای حضور در این رخداد انتخاب شده‌اند ارتباط‌های اولیه را برقرار کنم و اگر این مهم میسر نبود در کوتاه‌ترین زمان، ابتدا برای شناخت جهان‌بینی هنرجویان با آنها به گفت‌وگو می‌پردازم و سپس در راستای علقه، نگاه، ایدئولوژی و سطح دانش علمی و عملی آنها تلاش می‌کنم تا داشته‌های خود را در قالب کارگاه به آنها منتقل کنم.

صبری ادامه داد: تعداد رخدادی مانند جشنواره هنرهای تجسمی جوانان که پایه و بستر شکل‌گیری خود را بر جریان سازی و تربیت نسل آینده هنرمندان کشور با تاکید بر جوانان و نوجوانان هنرمند استوار کرده ، باید آنقدر در طول سال زیاد باشد تا بتوانیم پاسخگوی خیل مشتاق هنرمندان جامعه جوان کشور خود باشیم.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر برای تغییر این انتظار باید تلاش کنیم که یک رویداد مجرد، نمی‌تواند به تنهایی پاسخگوی تمام نیازهای ایجاد جریان سازی هنری در کشور باشد. باید بپذیریم تنها به واسطه یک جشنواره چند روزه در طول سال نمی‌توانیم انتظار اتفاقات بنیادین و اساسی در قامت فعالیت‌های هنری در کشور را از آن داشته باشیم.

کامبیز صبری در پایان با اشاره به تجربیات حضور خود در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان طی سال‌های گذشته در تبریز و کرمان گفت: در همراهی با جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران شاهد اتفاقات خوب و معرفی هنرمندان جوان در آن روزها بودم که امروز برای خود و هنرشان نامی دست و پا کرده‌اند. امیدوارم برگزاری دوره بیست و ششم جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان در ایلام نیز منشأ تحولات خوبی برای هنرهای تجسمی و هنرمندان جوان کشورمان در تمامی شاخه‌های 9 گانه آن باشد.

گفتنی است؛بیست و ششمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان ایران به دبیری رضوان صادق‌زاده با شعار "نرسیده به درخت، دو قدم مانده به گل" از سی‌ام مرداد تا سوم شهریورماه ۱۳۹۸ در ایلام برگزار خواهد شد.