سرویس تجسمی هنرآنلاین: گالری آوای هنر به مدیریت پروین سلیمانی و با مدیریت هنری وحید معینی یازدهم مرداد با نمایش گزیده آثاری از بزرگان آبرنگ ایران با عنوان "آوای رنگ" آغاز به کار کرد. پروین سلیمانی مدیر این گالری درباره دلیل تاسیس یک گالری جدید گفت: علاقه من به این کار سابقه خیلی طولانی دارد. از دوران جوانی به هنر علاقه‌مند بودم و با نقاشان زیادی آشنایی داشتم، به همین دلیل همیشه دوست داشتم فضایی را فراهم کنم که بتوانم همراه هنرمندان باشم و به قدر وسع خود فضای هنری ایجاد کنم که هنرمندان بتوانند آثار خود را در آن به نمایش بگذارند. اساتید و هنرمندان مطرح که جای خود دارند اما جوانانی که تازه شروع به کار می‌کنند نیاز به محلی برای نمایش آثارشان دارند.

سلیمانی ادامه داد: سال‌ها طول کشید تا توانستم چنین مکانی را ایجاد کنم و امیدوارم فضای دلنشینی به وجود آمده باشد که هنرمندان و مخاطبان هنر از آن راضی باشند. یک فضای مناسب می‌تواند افراد را به خود جلب کند و به این ترتیب فضای بهتری برای دیدن و لذت بردن از اثر هنری فراهم کند. انرژی مثبتی که در فضای هنری پخش می‌شود روی هنرمند و مخاطب تاثیر زیادی دارد.

سلیمانی که دانش‌آموخته حقوق است افزود: تجربه‌هایی در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی و موسیقی داشته‌ام اما این تجارب چندان جدی نبود. من تحصیلات خود را در پاریس گذراندم و آنجا هنر معنای خاصی برای آدم‌ها پیدا می‌کند. احساس می‌کنم گذران زندگی در آن محل نیز باعث شده است که علاقه خاصی به نقاشی داشته باشم.

او با بیان اینکه هدف از باز کردن گالری آوای هنر، اهداف اقتصادی نبوده است، گفت: برنامه‌ریزی ما این بود که جوان‌ها بتوانند با شرایط مناسب و بدون اینکه ما انتفاع زیادی از نمایشگاه ببریم بتوانند آثار خود را نمایش دهند. فکر می‌کنم همه ما در فضایی که زندگی می‌کنیم وظیفه داریم هنر را در زندگی مردم دخیل کنیم. احساس می‌کنم به دلیل زندگی سخت روزمره، روح جامعه به سمتی می‌رود که هر روز خشن‌تر می‌شود و تنها چیزی که می‌تواند این روحیه را تلطیف کند هنر است. هدف من از افتتاح گالری همین موضوع است و می‌دانم که راه طولانی در پیش داریم تا به این هدف برسیم و در این مسیر نیازمند یاری دیگران هستیم.

گزیده آثار بزرگان آبرنگ ایران در گالری آوای هنر

وحید معینی مدیر هنری گالری آوای هنر نیز درباره اهداف تأسیس این گالری گفت: اولین هدف ما این است که بتوانیم تفاوت‌هایی با گالری‌های دیگر داشته باشیم. رشد و شکوفایی و شناساندن هنر ایران به مخاطبان داخلی و خارجی و همین‌طور شناسایی و کشف استعدادهای جوان در هنرهای تجسمی اهداف اصلی ما است. قصد ما این است که به هنرمندان جوان فرصتی بدهیم که آنها بتوانند آثارشان را در معرض دید عموم قرار دهند و به این ترتیب شرایط برگزاری نمایشگاه را برای آنها راحت‌تر کنیم.

او درباره نخستین نمایشگاه برگزار شده در این گالری گفت: این نمایشگاه به آثار هنرمندان آبرنگ ایران اختصاص دارد که برخی از آنها هنرمندانی سرآمد در این زمینه هستند و عده‌ای دیگر هنرمندان معاصری هستند که در زمینه آبرنگ فعالیت می‌کنند. این آثار به گونه‌ای در کنار هم قرار گرفته که برای هر سلیقه‌ای از کلاسیک تا مدرن آثاری در آن وجود دارد.

معینی ادامه داد: در جامعه هنری ما توجه زیادی به نقاشی آبرنگ نمی‌شود اما استقبال از این نمایشگاه بسیار خوب بود. بیشتر گالری‌ها به کارهای مدرنی علاقه دارند که با رنگ‌های جسمی ایجاد شده‌اند اما آبرنگ یک رنگ روحی است و به ندرت اتفاق می‌افتد که گالری‌ها نمایشگاه آبرنگ برگزار کنند. در عین حال این تعداد زیاد آثار آبرنگ به ندرت پیش آمده است که در یک محل به نمایش درآیند.

او با اشاره به برنامه‌های آینده گالری گفت: نمایشگاه‌هایی در زمینه خط و نقاشی‌خط خواهیم داشت و درعین‌حال فراخوانی اعلام می‌کنیم تا هنرمندان جوان کارهای خود را بیاورند و پس از بررسی آنها بتوانیم برای‌شان نمایشگاه برگزار کنیم. اگر امکانش باشد این نمایشگاه‌های انفرادی خواهد بود در غیر این صورت برای هر دو یا سه هنرمند جوان یک نمایشگاه تدارک دیده می‌شود.

معینی افزود: در صورتی که شرایط فراهم شود قصد داریم در بعضی کشورهای نزدیک و کشورهایی که ارتباطاتی با آن‌ها داریم آثار هنرمندان ایرانی را به نمایش بگذاریم. همچنین به مناسبت بازگشایی مدارس قصد داریم نمایشگاهی برگزار کنیم که عواید آن صرف خرید لوازم مدرسه برای خانواده‌های کم‌توان بشود.

نمایشگاه "آوای رنگ" با آثاری از ناصر اویسی،صادق تبریزی، علی‌اکبر صنعتی، سمبات، میشا شهبازیان، مظلومی‌پور، ذی‌نوری، بهمن نیکو، ناصر نورمحمدزاده، احمد وثوق احمدی… تا 25 مرداد در گالری آوای هنر به نشانی خیابان فرشته، خیابان بوسنی، بن‌بست پناهی، پلاک یک،  میزبان آهنردوستان خواهد بود.