سرویس تجسمی هنرآنلاین: گالری گلستان بار دیگر میزبان نمایشگاه "صد اثر، صد هنرمند" است و دیوارهای گالری با قاب‌های کوچکی پوشیده شده که تصاویر رنگارنگ در آن‌ها خودنمایی می‌کند. در بیست و هفتمین نمایشگاه "صد اثر صد هنرمند"، مانند هر سال شاهد تنوع آثاری هستیم که توسط هنرمندان در سبک‌ها و با رویکردهای مختلف خلق‌شده‌اند. یک ویژگی این نمایشگاه حضور آثاری از هنرمندان نامدار در کنار آثار هنرمندان جوان است که تفاوت قیمت بسیار زیادی را میان آثار به وجود می‌آورد و هرکدام مخاطب خود را جلب می‌کنند.

گران‌ترین اثری که در این نمایشگاه عرضه شد، تابلویی کاه‌گلی از پرویز کلانتری با قیمت 80 میلیون تومان است. این تابلو نمادی از عقاید و رسوم مردم ایران است و دخیل بستن به مکانی مقدس را نشان می‌دهد. در رتبه بعدی تابلویی از غلامحسین نامی که در سال 87 خلق شده است قرار دارد که 70 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. این تابلو که در نگاه اول اثری آبستره به نظر می‌رسد، منظره‌ای از کویر است که رنگ‌های درخشان زرد و آبی در آن خودنمایی می‌کند. نقاشان نام‌آشنای دیگری مانند محمدابراهیم جعفری، نصرت‌اله مسلمیان و مریم سالور نیز در این مجموعه قرار دارند که تابلوهای کوچک آنها با قیمت‌هایی مناسب در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

صداثر

خوشنویسی کلاسیک ایرانی نیز جایگاه خاص خود را در این مجموعه دارد و آثاری از هنرمندان نام‌آور خوشنویس در نمایشگاه عرضه شده است. تابلوی شکسته‌نستعلیق یداله کابلی که در سال 65 نوشته شده است با قیمت 10 میلیون تومان، خط نستعلیق نصراله افجه‌ای که سال 67 نوشته شده به قیمت 7 میلیون تومان و اثری از جلیل رسولی به قیمت 6 میلیون تومان، از جمله این آثار هستند.

اما بیشترین سهم از نمایشگاه متعلق به هنرمندان نسل میانه یا هنرمندان جوان و ناشناخته است که نقاشی‌های فیگوراتیو، طبیعت بی‌جان، انتزاعی و... را با تکنیک‌ها و مواد متنوع به نمایش گذاشته‌اند. مجسمه نیز در این میان جایگاه خاصی دارد و حجم‌های کوچک فلزی، سرامیک، پاپیه ماشه و... توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند. آثار این دسته از 200 هزار تومان به بالا قیمت‌گذاری شده و می‌تواند خریداران زیادی را جذب کند.

صداثر

نگاهی به نقاشی‌های رنگارنگ روی دیوار نشان می‌دهد که تعداد زیادی از آنها آثار آبرنگی با موضوع گل، طبیعت، مناظر روستایی و... هستند. این تصاویر خوش رنگ و لعاب که اغلب توسط جوانانی ناشناس نقاشی شده‌اند و قیمت پایینی دارند، با ویژگی‌های دکوراتیو خود نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب می‌کنند و می‌توانند زینت بخش دیوار خانه‌ها باشند. مجسمه‌ها نیز اکثرا از همین ویژگی دکوراتیو بودن برخوردار هستند و اغلب فرم‌هایی از حیوانات مختلف را نشان می‌دهند که ابعاد کوچک‌شان نگهداری از آنها را در خانه آسان می‌کند.

در عین حال آثاری از هنرمندان شناخته شده‌تری هم در این مجموعه وجود دارد که اگرچه ویژگی‌های هنری و بیان شخصی هنرمند در آنها بارز است، اما باز هم سادگی و صمیمیت آنها باعث می‌شود، مخاطب عام بتواند با این آثار ارتباط برقرار کند. منظره‌های آرمان یعقوب‌پور یا فیگورهای حسین ماهر و رکسانا منوچهری، از جمله آثاری هستند که می‌توانند مخاطبان گوناگون را به خود جلب کنند.

صداثر

لیلی گلستان، مدیر گالری گلستان که از سال 1371 این نمایشگاه را مستمر برگزار کرده است، درباره تفاوت‌های این دوره "صد اثر صد هنرمند" با دوره‌های گذشته گفت: دو تفاوت مهم وجود دارد. یکی آنکه کیفیت آن خیلی بالاتر از سال‌های گذشته است و من هر سال جدی‌تر و سخت‌گیرتر می‌شوم. امسال کیفیت آثار خیلی خوب است و از نمایشگاه خیلی راضی هستم. تفاوت دیگر این است که امسال 60 درصد شرکت‌کنندگان از شهرستان‌ها هستند و من از این موضوع خیلی خوشحالم. سال گذشته به چند شهر برای سخنرانی و... سفر کردم و دیدم که هنرمندان آنجا چقدر مهجور هستند و هیچ امکاناتی ندارند. خیلی خوشحالم که کارهای‌شان آنقدر خوب بوده که در این نمایشگاه پذیرفته شده و همگی خیلی خوشحال هستند که در این رویداد شرکت دارند.

گلستان ادامه داد: تفاوت دیگر این است که امسال تعداد آثار پیشکسوتان در نمایشگاه خیلی کم است و با وجود پیشنهادات زیادی که وجود داشت، کارهای کمتری از هنرمندان مطرح گرفتیم، چون فکر کردم که مردم کارهای ارزان‌تر را می‌خرند. از این موضوع خوشحالم چون جا برای جوانان بیشتر است و درعین‌حال هر طیفی از مردم با هر درآمدی می‌تواند از این نمایشگاه خرید کند. همه آثار پیشکسوتان از طرف مجموعه‌داران به نمایشگاه آمد و باقی هنرمندان خودشان آثار را ارائه کردند.

مدیر گالری گلستان درباره قیمت‌گذاری آثار گفت: قیمت‌ها خیلی خوب است و مخاطبان کاملا راضی بودند. این برای ما خیلی خوشحال‌کننده است که هم هنرمند و هم خریدار راضی است. اغلب خریداران امسال هم جدید بودند. اصولا کسانی هستند که در طول سال صبر می‌کنند تا نمایشگاه "صد اثر صد هنرمند" شروع شود و بتوانند اثر هنری خریداری کند. حتی برای بعضی افراد فروش قسطی هم داریم تا همه بتوانند اثر هنری مورد علاقه خود را خریداری کنند. اتفاقی که در "صد اثر صد هنرمند" افتاده این است که از ابتدا توانست جایگاه خود را پیدا کند، چون رویدادی کاملا مردمی است. این روزها گالری‌های جدیدی آغاز به کار می‌کنند و تصور آنها این است که از این راه می‌توانند پولدار شوند. اما امیدوارم آنها بتوانند به اقتصاد هنر کمک کنند و آثار را منطقی قیمت بگذارند. وقتی به گالری‌ها می‌روم احساس می‌کنم قیمت‌ها خیلی غیرمنطقی است. چرا باید کار جوانی که نخستین نمایشگاه خود را برگزار کرده است چندین میلیون تومان قیمت داشته باشد. من در صد اثر دائم هنرمندان را توجیه می‌کنم که باید قیمت کارها مناسب باشد. اثر گران را قبول نمی‌کنم و خوشبختانه همه هنرمندان هم منطق مرا می‌پذیرند.

گفتنی است بیست و هفتمین "صد اثر صد هنرمند" یازدهم مرداد در گالری گلستان واقع در دروس، خیابان شهید کماسایی، شماره ۳۴ کار خود را آغاز کرد و تا سی‌ام مردادماه دایر خواهد بود.