به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مراسم از هنرمندانی از جمله کیومرث کیاست، یعقوب امدادیان، همایون سلیمی، یعقوب عمامه پیچ، محمد فاسونکی، اسفندیار قره باغی، نسرین چاپار، ابراهیم مقبلی، جواد نوبهار و ... از هنرمندان و فارغ التحصیلان هنرستان هنرهای زیبا و هنرستان موسیقی تبریز تجلیل شدند.

این مراسم با حضور هنرمندان، استاندار آذربایجان شرقی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، علی اکبر صفی پور، مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، مرتضی نیک نژاد، سرپرست دفتر آموزشو توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری و مجید فروغی، مدیر روابط عمومی معاونت امورهنری برگزار شد.

همچنین در این مراسم کتاب میراث میرک، مروری بر یکصد سال آموزش هنر در تبریز که توسط غلامرضا برادران تدوین شده است، رونمایی شد و اکرستر هنرستان پسرانه اقبال آذر و هنرستان دخترانه کوثر و گروه موسیقی هنرستان اقبال و کوثر برنامههایی را اجرا کردند. همچنین هنرجویان هنرستان ها نمایش هایی را دراین مراسم اجرا کردند.

علی اکبر صفی پور، مدیرعامل بنیاد فرهنگی، هنری رودکی دراین مراسم گفت: معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمایل و تصمیم داشت که برای قدردانی از هنرمندان و خدمتگزاران هنر و هنرستانها دراین مراسم حضور داشته باشد که به دلیل برنامه و جلسه ای ضروری نتوانست حضور داشته باشد. مایه خوشحالی است که هنرستان میرک، هنرستان اقبال و هنرستان کوثر پویا و فعال هستند و سه هنرستان فعال از 40 هنرستان کشور در تبریز هستند و امیدواریم که امکان و فرصت های مناسب توسعه کیفی هنرستان ها تداوم یابد و سازمان برنامه و بودجه استان نیز برای تجهیز و پویایی بیشتر هنرستان ها به عنوان مهمترین مراکز آموزش هنر حمایت کند.

tabriz 5

محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان‌شرقی در این مراسم گفت: آنچه پیشرفت و تعالی جامعه‌ای را رقم می‌زند،‌ دانش، فرهنگ و هنر است و اگر بخواهیم به توسعه‌‌ای همه جانبه دست یابیم می‌بایست درصدد توسعه‌ی دانش و فرهنگ و هنر خود برآییم. در کنار سرمایه‌های مادی هر کشور، سرمایه‌های معنوی و انسانی، مهمترین بخش دارایی‌های آن کشور محسوب می‌شوند. آنچه کشورهای پیشرفته را از کشورهای در حال توسعه متمایز می‌سازد، داشته‌های مادی نیست بلکه داشته‌های معنوی است چراکه جغرافیا و وجود منابع طبیعی و نژاد و ... هیچ کدام به تنهایی فاکتور پیشرفت جامعه‌ای محسوب نمی‌شوند، بلکه آنچه پیشرفت و تعالی جامعه‌ای را رقم می‌زند،‌ دانش و فرهنگ و هنر است.

پورمحمدی تاکید کرد: اگر بخواهیم به توسعه‌‌ای همه جانبه دست یابیم می‌بایست درصدد توسعه‌ی دانش و فرهنگ و هنر خود برآییم. فرصت‌ها درگذرند و اگر امروز بتوانیم جوانان را در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی و هنری خوب پرورش دهیم، باز هم تبریز همچون گذشته خاستگاه مکتب‌های علمی و ادبی و هنری خواهد شد. خلاقیت و نوآوری در سایه‌ی آموزش فرهنگ و هنر نضج می‌یابد و اگر امروز ما به تبریز به خاطر پیشنیه‌ی غنی فرهنگی و علمی و هنری افتخار می‌کنیم و هنر را نزد ایرانیان می‌دانیم و بس به مدد حضور اساتید و فرهیختگان بزرگی است که جریان آموزش را تدوام بخشیده‌اند.

محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در آیین بزرگداشت یکصد سال آموزش هنر در تبریز گفت: هر ملتی که با فرهنگ و هنر زیسته، عزت و کرامت یافته و هر کشوری که از فرهنگ و هنر برخوردار بوده، فناناپذیر شده است.

"محمد محمدپور" اظهار داشت: هنر در ایران وبه تبع آن در تبریز، در طول تاریخ فراز و نشیب‌های فراوانی را به خود دیده، اما می‌توان رایحه‌ی استمرار آن را در ادوار مختلف استشمام کرد و علیرغم تحولات بسیار، همواره به نوعی تداوم یافته و بزرگان بسیاری با مداومت و استمرار و به واسطه‌ی آموزش، کشتی فرهنگ و هنر را در میان امواج، به سلامت از نسلی به نسلی دیگر رسانده‌اند.

وی افزود: بزرگداشت یکصد سال آموزش هنر در تبریز، محملی است تا هنرمندان نسل دیروز و امروز در کنار هم برای برداشتن گامهای محکم‌تر و بلندتر برای بالندگی هنر این مرز و بوم میثاقی دوباره ببندند. یکصد سال آموزش هنر در تبریز تداعی کننده یکصد سال عشق و دلدادگی به فرهنگ و تمدن و هنر است و تاریخ مشعشع و درخشان تبریز مرهون حضور اساتیدی است که چونان ستارگانی پرفروغ در آسمان هنر این مرز و بوم درخشیده‌اند.

محمدپور اظهار داشت: این همایش به نوعی بیانگر این مسئله هست که تبریز همواره خاستگاه تحولات عظیم فرهنگی و هنری بوده و مکتب‌های هنری و ادبی در دل این خاک جوانه زده‌ و بالیده‌اند و ما امروز در عین افتخار به پیشینه‌ی درخشان خویش به آینده‌‌ای درخشان‌تر امیدواریم.

وی هدف از برگزاری آیین نکوداشت صد سالگی هنرستان میرک را بازتعریف آموزش هنر با تاکید بر پیشینه‌ی  درخشان آن در تبریز عنوان کرد و گفت: باید بررسی کنیم چه بستر و زمینه‌ای باعث رشد و تکوین شخصیت هنری بزرگانی چون کمال‌الدین بهزاد، میرمصور،‌میرعلی تبریزی و دهها هنرمند برجسته‌ی دیگر شده است. باید بررسی کنیم که در شرایط فعلی چه راهکارهایی را پیش رو داشته باشیم تا بزرگانی از این دست تربیت شوند و برای تبریز مکتب‌سازی کنند و این اتفاق نمی‌افتد مگر در سایه‌ی بازتعریفی از جریان هنر.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تاکید کرد: استادان و انسانهای بزرگ با نگاه به گذشته و امید به آینده شاگردان خود را پرورش می‌دادند و این امر می‌بایست تداوم یابد.

وی در پایان با اشاره به جریان پویای هنر در هنرستان های هنرهای زیبای تبریز، تاکید کرد: سه هنرستان هنرهای زیبای ما جریان آموزش هنر را تداوم می‌بخشند و ما به تلالو دوباره خورشید هنر در آسمان تبریز امیدواریم.

همچنین هنرمندان به مناسبت یکصدمین سال آموزش هنر در هنرستان میرک تبریز درخت کاشتند.

این مراسم با حضور جمعی از فارغ التحصیلان هنرستان میرک و هنرمندان تبریز از جمله یعقوب امدادیان، همایون سلیمی، یعقوب عمامه پیچ، محمد فاسونکی، علی کوهپایه، جواد نوبهار، محمد محمد پور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، مرتضی نیک نژاد سرپرست دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری و مجید فروغی، مدیر روابط عمومی معاونت امور هنری و معلمان هنرستان به مناسبت یکصدمین سال آموزش هنر در هنرستان میرک تبریز درختی به یادبود صدمین سال آموزش هنر کاشته شد.

محمد پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در این مراسم گفت: در تبریز سه هنرستان هنرهای زیبا و موسیقی میرک، اقبال آذر و کوثر فعالیت دارند که در سال تحصیلی گذشته 506 هنرجو در این هنرستان ها آموزش دیدند. در آموزش هنر هنرستان ها تاکید بر کیفیت آموزش است و همایش یکصدمین سال آموزش هنر در تبریز فرصتی برای بازاندیشی در آموزش هنر است.

یعقوب عمامه پیچ، هنرمند نقاش نیز در این مراسم گفت: ضرورت دارد که تاریخ تصویری و هنری هنرستان ها و آثار هنرمندان ثبت و نگهداری شود چون بخش مهمی از تاریخ هنر و آموزش هنر در هنرستان هاست و ضرورت دارد ثبت شود.

همچنین نمایشگاهی از آثار هنرمندان پیشکسوت و فارغ التحصیلان هنرستان به مناسبت یکصدمین سال آموزش هنر برگزار شده است.