سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی احسان ارجمند با نام "در متن تن" در گالری ساربان برپاست. ارجمند با بیان اینکه ۴۴ اثر طراحی، نقاشی و کلاژ در این مجموعه به نمایش درآمده است، به هنرآنلاین گفت: این آثار در بازه زمانی ۹۵ تا ۹۸ شکل گرفته‌اند و موضوع آن‌ها دغدغه همیشگی من درباره تن انسان است که در این مجموعه به شکل متمرکزتر به آن پرداخته شده است.

ارجمند ادامه داد: به نظرم تن انسان بازنمود احساسات و تجربه زیسته اوست، ولی بازنمایی آن به صورت طبیعت‌گرایانه، نمی‌تواند به تمامی نشان‌دهنده آن واقعیتی باشد که انسان تجربه کرده ‌است. در مجموعه "در متن تن"‌ خواستم از حدود تن و تعریف شناخته شده آن فراتر بروم و با نزدیک‌تر شدن به انتزاع و جریان پیدا کردن تن در گستره‌ای نامحدود، احساساتی را به نمایش بگذارم و به امکان و بیانی برسم که در بازنمایی صرف امکان‌پذیر نبود. تن‌ها‌ در نقاشی‌های من جایی میان واقعیت و انتزاع قرار می‌گیرند و تصویری از رابطه تن با خود، دیگری، اشیاء و محیط را شکل می‌دهند.

این هنرمند افزود: فکر می‌کنم نزدیک شدن آثار این مجموعه به انتزاع، دامنه‌ همذات‌پنداری مخاطب با نقاشی را گسترده کرده است. در بازخوردهایی که از بازدیدکنندگان نمایشگاه ‌گرفتم، بسیاری از آنها برداشت‌هایی کرده‌ بودند که با چیزی که در ابتدا کشیده‌ بودم تا حدی متفاوت بود، چرا که آن فرد با دیدن نقاشی به تجربه‌ای از زندگی‌‌اش بازگشته و به این دلیل با اثر همذات‌پنداری کرده‌ است. این هم برایم زیباست و هم از چیزی که مد نظرم بوده، اصلا دور نیست. بسیاری از آنها می‌گفتند با وجودی که فرم‌ها شکسته است و بدن‌ها تکه تکه تصویر شده‌اند ولی تصویری زیبا شکل گرفته. این دقیقا همان چیزی است که من به دنبالش بودم، جستجوی زیبایی از دل پراکندگی رنگ‌های تند و خط‌های صریح و گاه خشن. برداشتی که مخاطبان از کارها کردند آن دیدی است که من به زندگی دارم.

او با بیان اینکه رویکرد من در نقاشی همیشه به اکسپرسیونیسم نزدیک بوده، گفت: این آثار در ادامه تجربیاتی است که برای رسیدن به یک بیان تصویری داشتم. تکرار عناصر، صراحت خطوط و سطوح رنگی گسترده که گاه برای بیان و گاه برای بازنمایی به کار رفته‌اند از ویژگی‌های بارز این مجموعه است. نقاشی برای من یک کشف است و در جریان نقاشی درک ملموس‌تری از موضوعی که به آن می‌پردازم را به دست می‌آورم.

ارجمند درباره کلاژهای این مجموعه گفت: کلاژها نیز مثل طراحی‌ها در روند رسیدن به تصویری که به دنبال آن بودم به من کمک کردند. سطح‌های رنگی که با برش‌های صریح و زنده از کاغذهای رنگ شده به وجود آمده بودند و چیدن آنها در کنار یکدیگر به رسیدن به بیانی که در پی آن بودم کمک زیادی کردند. در حقیقت کلاژها و طراحی‌هایی که در این مجموعه به نمایش درآمدند بخش مهمی از جستجوی من برای رسیدن به تصویر بودند که تعدادی از آنها در ابعاد بزرگ‌تر با رنگ اجرا شده‌اند.

او درباره کارکرد رنگ‌های درخشان در آثارش گفت: کاربرد رنگ را در هم‌نشینی رنگ‌ها می‌شود بررسی کرد، به عنوان مثال قرمزی که کنار سیاه قرار می‌گیرد معنای متفاوتی از قرمز در کنار سفید یا سبز دارد. این تفاوت هم از نظر بار معنایی و هم ارتباط رنگ‌ها با یکدیگر است. دغدغه‌ام این بود که بین رنگ‌های مختلف و بین این رنگ‌ها و خطوط بیانگر و صریح چه دیالوگی می‌تواند وجود داشته باشد. نمی‌توان گفت چون رنگ‌ها زنده و پر تحرک هستند معنی نهایی کار هم یک موضوع شاد است.

نمایشگاه نقاشی احسان ارجمند تا 14 مرداد در گالری ساربان برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک 130، طبقه اول مراجعه کنند.