سرویس تجسمی هنرآنلاین: این روزها در محله دزاشیب تهران یک درخت خشکیده در حال تبدیل شدن به مجسمه است. جمشید مرادیان که پیش از این هم تجربه ساخت مجسمه از درختان خشک شهر را داشته است، به هنرآنلاین گفت: کار من تبدیل درختان خشک به مجسمه است و تا به حال دو مجسمه در حیاط دانشگاه امیرکبیر، ۵ مجسمه در باغ موزه هنر ایرانی و دو مجسمه در خیابان ولیعصر نزدیک میدان تجریش را به این شیوه ساخته‌ام.

مرادیان ادامه داد: علاوه بر آن ۱۰ مجسمه در کوچه‌های درکه بر سر راه مردم و بدون دریافت هیچ اجرتی اجرا کردم، اما متاسفانه مردم به این آثار بی‌توجه هستند و بدون اینکه بدانند، اعمالی انجام می‌دهند که می‌تواند یک هنرمند را نابود کند. من یک مجسمه از ریتون تخت جمشید را با چوب گردو ساختم ولی پنج روز بعد کسی با اسپری روی آن شعار نوشت.

او با بیان اینکه به دلیل حضور حامی مالی، ساخت مجسمه جدید او یک اتفاق خاص در زمینه مجسمه‌سازی شهری به شمار می‌رود گفت: این اثر که در ابعاد ۷ متر روی درخت نارون ساخته شده است، اسپانسر خصوصی داشته و شرکت روژین هزینه آن را پرداخت کرده است. من این اتفاق را بسیار مثبت می‌دانم چون می‌تواند به افزایش آثار هنری در شهر کمک کند. پس از دریافت مجوز از سازمان زیباسازی شهر تهران ساخت این کار را آغاز کردیم و شهرداری منطقه یک نیز همکاری خوبی با ما داشت. این اثر یک حالت تعلیق دارد و اگر شخص از پایین به آن نگاه کند احساس می‌کند شاید بخش‌های بالایی آن روی سرش بیفتد. این مجسمه کاملاً یک تکه است اما طوری ساخته شده که این تصور را در مخاطب ایجاد می‌کند.

مرادیان ادامه داد: علاوه بر تهران در سمنان و کرمان هم این کار را انجام دادم و احتمالاً به شهرهای دیگری نیز بروم و مجسمه‌هایی از درختان خشک بسازم. کار با تنه درختان مشکلات مختلفی دارد و به عنوان مثال در ارتفاعی که در دسترس آدم قرار دارد تنه درختان پر از میخ است و هنگام کار با ابزار باید دقت زیادی داشت که با این میخ‌ها برخورد نکند. لوازم کار نیز بسیار گران و انواع با کیفیت آن کمیاب شده است.

او درباره ویژگی‌های خاص مجسمه‌های درختی گفت: تبدیل کردن یک استوانه چوبی به مجسمه کار بسیار سختی است و برای انجام این کار باید هنر کاستن را بلد باشید. مجسمه‌سازی یعنی هنر افزودن اما پیکرتراشی یعنی هنر کاستن. بسیار سخت است که طرحی از یک استوانه در بیاورید که زیبا هم باشد. من اعتقادی ندارم که چیزی به درخت اضافه کنم و می‌خواهم همه بخش‌های مجسمه متعلق به همان تنه باشد.

مرادیان درباره حضور خود در رویداد "حافظه چوب" کرمان که هفته گذشته برگزار شد گفت: فراخوانی اعلام شده بود تا هنرمندان درخت‌های خشک شده شهر را تبدیل به مجسمه کنند. از میان شرکت‌کنندگان در این فراخوان 16 نفر برای حضور در رویداد پذیرفته شدند و از من هم دعوت شد تا علاوه بر داوری کارها، یک اثر را بسازم. در بیشتر آثار، هنرمندان عناصری مانند فلز را به درخت اضافه کردند اما من و دو نفر دیگر با تراشیدن درختان، اثری را خلق کردیم.

مرادیان ادامه داد: در نهایت به همراه حمید شانس و شهریار رضایی آثار را قضاوت کردیم و مهدی رنگ‌چی به عنوان برگزیده معرفی شد. او در اثر خود با میله‌های آهنی آنچه درخت از دست داده بود را به شکل بسیار مینی‌مال به نمایش گذاشت و اشاره به احساس فقدان داشت. در حاشیه این رویداد کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار کردم و درباره تبدیل درخت خشک به مجسمه به جوانان علاقه‌مند آموزش دادم.