سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی هما عبدالهی با نام "سپنج" در گالری اُ برپاست. عبداللهی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۸ تابلو با تکنیک ترکیب مواد روی ورق آلومینیوم در این مجموعه به نمایش در آمده است گفت: کار روی این آثار را از سه سال پیش شروع کردم اما موضوع کلی آن از دوران کودکی، به دلیل جابجایی‌های زیادی که در شهرهای مختلف داشتم و خانه‌های متعددی عوض کردیم، در ذهن من قرار داشت. از همان دوران مکان به عنوان خانه یا هر چهارچوبی که به عنوان سرپناه مورد استفاده قرار می‌گیرد توجه مرا به خود جلب می‌کرد و در این مجموعه نیز به سقف‌ها پرداختم.

عبدالهی افزود: به دلیل جابه‌جایی‌های زیادی که داشتیم احساس می‌کردم خانه‌ها مانند سرپناه‌های موقتی هستند که در کنار جاده‌ها می‌بینیم و تنها چند ساعتی را در آنها می‌گذرانیم. مکان‌هایی که در این تابلوها نمایش دادم واقعی هستند و خودم تجربه حضور در آنها را برای چند لحظه یا چند سال داشته‌ام و با این سقف‌ها درگیر بودم. گاه در یک استراحتگاه کنار جاده توقفی کوتاه داشتم یا در خانه‌ای که چند سال زندگی کردم، چنین سقفی را مشاهده می‌کردم و تحت تأثیر آن بودم.

او درباره دلیل انتخاب سقف‌های آلومینیومی برای نمایش در آثارش گفت: در طول سال‌ها در شهرها و روستاها از این سقف‌ها بسیار زیاد دیدم. در شهرها و روستاها، در ساختمان‌های در حال ساخت یا کلبه‌های روستایی، از چنین سقف‌هایی استفاده می‌شود. دیدن این سقف‌ها به صورت غیر مستقیم روی من تاثیرگذار بوده و پس از آنکه تصمیم گرفتم این مجموعه را کار کنم توجه من بیشتر به آنها جلب شد.

عبدالهی ادامه داد: این سقف‌های آلومینیومی به دلیل جنسی که دارند تخریب نمی‌شوند و همیشه سالم می‌مانند، اما در این مجموعه من با رنگ‌های مختلف حالت زنگ‌زدگی و سوراخ شدن را در آنها ایجاد کردم تا حس موقتی بودن را در آن‌ها نمایش دهم.

او درباره دلیل نقاشی کردن روی آلومینیوم گفت: همیشه استفاده از جرم رنگ برایم جالب بوده و دوست داشتم سطح اثرپذیری که روی آن کار می‌کنم سطح سختی باشد که جرم رنگ روی آن مشخص باشد. قبلا این کار را روی بوم انجام می‌دادم ولی پارچه بوم نمی‌توانست وزن زیاد رنگ‌ها را تحمل کند. از سوی دیگر در کلاس‌های چاپ دستی وقتی روی مس کار می‌کردم احساس آزادی عمل داشتم و این کار برایم بسیار جالب بود. اما در روند طولانی کارم حدود ۲ سال طول کشید تا تصمیم بگیرم چه موادی برای کار بهتر است و در نهایت به این نتیجه رسیدم که روی آلومینیوم کار کنم، چون هم کار روی فلز را دوست دارم و هم مرا آزاد می‌گذارد که هر کاری می‌خواهم انجام دهم.

عبدالهی افزود: تابلوها در چند مرحله پیش رفتند و هیچ برنامه‌ریزی قبلی برای آنها وجود نداشت. من از قیر آماده، رنگ روغن ساختمانی و رنگ روغن هنری در این آثار استفاده کردم و لایه‌های متعدد مواد را روی آلومینیوم به کار بردم. معمولا ابتدا از قیر استفاده کرده و بعد رنگ روغن ساختمانی را به کار می‌بردم و سپس با رنگ روغن جزییات تصویر را کار می‌کردم. در بیشتر تابلوها تا پایان کار برایم مشخص نبود که چه نتیجه‌ای به دست می‌آید و بارها تصاویر را پوشانده و دوباره نقاشی می‌کردم.

نمایشگاه نقاشی هما عبدالهی تا 2 مرداد در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک 18، طبقه اول برپاست.