سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی مرضیه جعفری‌ ریزی با نام "نخجیرگاه" در گالری فرمانفرما برپاست. جعفری در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه دو مجموعه از آثار او در این نمایشگاه ارائه شده است گفت: مجموعه اول به موضوع شکار پرداخته است و در آن یک سیر مطالعاتی تاریخی بر روی نقوش ایران باستان تا دوران صفوی و قاجار داشتم. بخشی از این مطالعات بر روی سفال‌های خراسانی بازنمایی شده‌اند و این آثار با الهام از نقوش کهن این سفال‌ها، بر روی کاسه‌های سفالی پیاده شده‌اند.

جعفری ادامه داد: با توجه به علاقه‌ای که به نگارگری و نقاشی ایران باستان دارم این مجموعه را کار کردم. بشقاب‌های خراسانی به دلیل المان‌هایی که داشتند نظرم را به خود جلب کردند. موضوع شکار در نقاشی ایرانی دسته‌بندی‌های مختلفی دارد، شکار شاهانه، شکار عاشقانه، شکار مذهبی مانند ضامن آهو و... هرکدام از اینها، تصاویر مختص خود را دارند. این نقوش را طبق موضوعی که مدنظرم بود استفاده کرده و تغییراتی در آنها ایجاد کردم. در واقع برداشت شخصی خودم از نقاشی‌های قدیمی تا دوره صفوی و قاجار را در این بشقاب‌ها با نقاشی و تکنیک چاپ دستی پیاده کردم.

او درباره مجموعه دوم با عنوان "فرسایش دوران" گفت: آثار این مجموعه دارای پس‌زمینه نقوش قاجاری هستند و لایه رویی آنها نشان‌دهنده جهان معاصر است. در این آثار تاریخ و فرسوده شدن آن را مدنظر داشتم و استفاده از مردمی متعلق به دوران قاجار به این دلیل بود که علاقه من نگارگری است و دقیقا در دوره قاجار بود که نقاشی ایرانی از اصالت خودش فاصله گرفت و نقاشان با سفر به اروپا، نقاشی ایرانی را نیز به آن سمت تغییر دادند. به همین دلیل در پس‌زمینه آثارم از تصاویر قاجاری استفاده کردم که برگرفته از نقوش کاشی‌کاری‌های یک خانه قدیمی در شیراز است.

جعفری افزود: در لایه پیشین این تصاویر، انسان معاصر آمده است و موضوعاتی مانند قضاوت، عشق، سکوت، فرزندان جنگ و فقر را به نمایش می‌گذارد. این تصاویر در هیچ مرزی نمی‌گنجد و محدود به ایران نیستند. به ویژه زمانی که این مجموعه را کار می‌کردم با بحران جنگ یمن مواجه بودیم و من با شکستن مرزهای جغرافیایی، این نقاشی‌ها را کار کردم.

گفتنی است نمایشگاه نقاشی مرضیه جعفری ریزی تا 28 تیر در گالری فرمانفرما به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ برپاست.