سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار لیلا وهاب‌نژاد در گالری گلستان برپاست. وهاب‌نژاد در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۸ اثر با تکنیک اکریلیک روی بوم در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: این آثار مراحل مختلفی را گذرانده‌اند و چند سال روی آنها کار کردم تا در نهایت به مرحله پختگی رسیدند. در این کارها بیشتر از طبیعت الهام گرفتم اما آنچه دیده می‌شود فضاهای انتزاعی هستند که در آنها بیش از هر چیز بازی بین فضاهای پر و خالی برایم جذابیت داشت و با ایجاد فضاهای مه گرفته سعی کردم این فضا را ایجاد کنم.

وهاب‌نژاد ادامه داد: همه این نقاشی‌ها ذهنی هستند اما نمی‌توان از طبیعت جدا بود و هرچه می‌بینیم در ذهن ما رخنه می‌کند و بعد تصاویری که می‌کشیم به طبیعت نزدیک می‌شود. اما هیچ‌وقت نخواستم چیزی را عیناً از روی طبیعت نقاشی کنم. رنگ‌ها به آنچه در طبیعت هست شباهت ندارند بلکه رنگ‌هایی را استفاده کردم که خودم دوست داشتم در کارها بیایند. به همین دلیل ممکن است ترکیب رنگی‌های کاملاً غیرطبیعی در تابلوها دیده شود. نقاشی برایم هیچ قانونی ندارد و خود را ملزم نمی‌کنم که آنچه در طبیعت هست را اجرا کنم بلکه فقط برایم مهم است که بافت و ترکیب‌بندی خوبی ایجاد کنم.

او درباره توجه خود به فضای پر و خالی گفت: در دوره تحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد مطالعاتی در زمینه هنر شرق دور داشتم و فلسفه هنر آن که بر روی فضای خالی تمرکز دارد برایم بسیار جذاب بود. البته آثار من هیچ شباهتی به کارهای شرق دور ندارد بلکه سعی کردم این فضا را شخصی کرده و در آثار خود بیاورم. فضاهای خالی یا مه گرفته که در آثارم ایجاد کردم باعث می‌شوند مخاطب بتواند شکل‌هایی را پشت آنها حس کند. وقتی از آن شکل واقعی طبیعت که می‌بینیم گذر کنیم و منظره را شخصی کنیم، می‌توانیم فضای زیبایی ایجاد کنیم. محیط مه گرفته ناخودآگاه باعث می‌شود چیزهایی که پنهان شده را در ذهن تصور کنید. این بازی برای خودم قشنگ است و برای مخاطب هم جذاب بود. در این فضا همه چیز سیال است و می‌تواند تبدیل به چیز دیگری شود.

وهاب‌نژاد ادامه داد: در دوران تحصیل خود تجربیاتی در سبک‌های مختلف نقاشی داشتم و دوره‌ای هم به کار اکسپرسیو می‌پرداختم، ولی وقتی که در چند سال گذشته به این شیوه رسیدم برایم خیلی جذاب بود و احساس کردم با روحیاتم کاملا هماهنگ است. برعکس آنچه به نظر می‌رسد نقاشی آبستره بسیار سخت است و حتی جابجایی یک نقطه در آن می‌تواند بسیار تاثیر‌گذار باشد.

او با بیان اینکه نقاش خودش را مقید به یک سبک نمی‌کند، گفت: شیوه کار هنرمند بستگی به این دارد که هر دوره چه زمانی تمام می‌شود. من هم تا زمانی که احساس کنم دوره این کار برایم تمام شده است، نقاشی به این شیوه را ادامه می‌دهم.

نمایشگاه آثار لیلا وهاب‌نژاد تا 26 تیر در گالری گلستان به آدرس دروس، خیابان شهید کماسایی، شماره ۳۴ برپاست.