سرویس تجسمی هنرآنلاین: پرویز اسکندرپورخرمی؛ عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و نگارگر و نقاش، گفت: برگزاری سمپوزیوم مجسمه مفاخر معاصر اتفاق بسیارخوب و تاثیرگذاری است که از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران رقم خورده است. در واقع می‌توان از این سمپوزیوم به عنوان خط‌دهنده و روشن‌کننده مسیر آینده مجسمه‌سازی ایران یاد کرد.

 به گفته این هنرمند، برگزاری چنین سمپوزیوم‌هایی تاریخچه دیرینه‌ای در جهان دارند، اما باید در انتخاب مفاخری کمی سخت‌گیر باشیم زیرا مردم باید از دیدن مجسمه مفاخر احساس خوشایندی داشته باشند. در عصر حاضر هنرمندان ارزشمند و تاثیرگذار بسیاری داریم که باید در انتخاب آن‌ها به مولفه‌های متعددی توجه کنیم.

اسکندرپورخرمی در ادامه با بیان مثال‌هایی در خصوص مفاخری که شاید در عصر حاضر به فراموشی سپرده شده‌اند، گفت: از محتشم کسی چیزی به خاطر نمی‌آورد این در حالی است که او تمام زندگی خود را برای زنده نگاه داشتن نام علمدار کربلا و واقعه عاشورا صرف کرد. آنچه که از او باقیمانده در جان‌ها نفوذ کرده و می‌تواند یکی از مفاخری باشد که مدنظر مجسمه‌سازان قرار گیرد.

این مولف کتاب‌های هنری یادآور شد: هرچند این سمپوزیوم به مجسمه مفاخر معاصر ایران می‌پردازد اما معتقد هستم حتی در پرداختن به مبانی فکری حافظ و سعدی و دیگر شاعران متفکر ایران زمین کوتاهی کرده‌ایم. اگر بخواهم به مفاخر معاصر اشاره داشته باشم می‌توانم بگویم در خصوص پرداختن به پروین اعتصامی نیز کوتاهی کرده‌ایم.

او گفت: علامه طباطبایی، مهرداد اوستا، حمید سبزواری، علی حاتمی، کشن فلاح، حاتمی‌کیا، احمد عزیزی، فرج‌الله سلحشور، نادر طالب‌زاده، پروین اعتصامی، نیما یوشیج، محمود فرشچیان، حسین بهزاد از جمله شخصیت‌های تاثیرگذار هستند که می‌توان مجسمه آنها را ساخت و در سطح شهر نصب کرد.

در دومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر ایران سردیس افرادی مانند پرویز تناولی، پرویز کلانتری، محمدعلی کشاورز، سیدهادی میرمیران، غلامحسین بنان، جمیله شیخی، سیدحسین میرخانی، مجید انتظامی، محمد بهرامی، هادی شفائیه و... ساخته می‌شود.

دومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر معاصر ایران این روزها در عمارت عین‌الدوله در پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، کوچه جمالی شرقی، پلاک 12 درحال برگزاری است و تا 18 تیر از ساعت 10 تا 18 میزبان علاقه‌مندان است.