به گزارش هنرآنلاین، ابعاد خیره‌کننده و متریال خاص این دو مجسمه که آلیاژی ضد زنگ است، دو برابر فولاد استحکام دارد و یکی از سخت‌ترین و مقاوم‌ترین آلیاژهای عصر جدید به شمار می‌رود و البته برش تمیز و تراش هنرمندانه که ماده را به خوبی در خدمت معنایی اجتماعی و اساطیری ایرانی درآورده، سبب شده مخاطبان بی‌ینال ونیز از ورود مجسمه‌سازی ایران به عرصه‌های نو سخن به میان آورند. عرصه‌هایی که علاوه بر معناآفرینی، حائز بیان معاصر و تکنولوژی روز دنیا هم هست.

این دومین دوره پیاپی است که مسعود اخوان جم با دو مجسمه در پاویون بنیاد GAA در بی‌ینال ونیز حضور دارد. بنیادی که به تازگی به ECC تغییر نام داده و زیر لوگوی European cultural centre Italy فعالیت‌های فرهنگی هنری می‌کند.

دو مجسمه اخوان جم، "معضل انسان" و "دگرگونی" نام دارند که یکی رویکرد نقد اجتماعی و دیگری بر اساس اساطیر ایرانی خلق شده اند و هر دو کنار هم در ورودی باغ زیبایی در جیاردینی مارینارِسا از روز 11 مه 2019 به نمایش درآمده‌اند.

بنیاد ECC یک سازمان غیر انتفاعی اروپایی است، این بنیاد اعلام کرده با هدف افزایش آگاهی درباره تم‌های فلسفی در هنر معاصر، به ویژه زمان، فضا و وجود این پاویون را برپا کرده و در همین راستا آثاری شاخص در گستره بین الملل گردهم آورده است.

در یکی از نوشتارهایی که این بنیاد درباره مجسمه‌های اخوان جم در نشریات اروپایی منتشر کرده نوشته است: "فراز و نشیب‌ها و کش و قوس‌های  زندگی مدت‌های مدیدی یک منبع الهام برای مجسمه‌ساز ایرانی، مسعود اخوان جم است که می‌توانیم به‌طور منظم در کارهای او ببینیم. پرسش‌های جستجوگرانه و عمیق او درباره انسان در همین دو مجسمه در ونیز پیش روی ماست.

اخوان جم می‌گوید: "مردم همیشه درتصمیم گیری برای رسیدن به نتایج بسیار اثرگذار، هم به صورت شخصی و هم درسطح اجتماعی حق انتخاب داشته‌اند. من واقعا می‌خواستم این تم‌ها را در این آثار بیشتر کشف کنم".

مجسمه معضل انسان در ابعاد حیرت انگیز 400 در 246 سانتی متر با وزن 800 کیلوگرم به شکل تندیس چهره یک انسان با یک جفت بال است، یک بال فرشته به زیبایی پر و دیگر شبیه به خفاش. مسعود می‌گوید: "من می‌خواستم مخاطب را بر سر دوراهی قرار دهم، دو مسیری که به طور روزانه با آن مواجهیم، نشان‌گذاری خوب و بد، این راه‌های تعیین کننده است که ما و دنیا را می‌سازد."

اما مجسمه دگرگونی با ابعاد 207 در 80 سانتیمتر، گویی در نقش یک یادآور عمل می‌کند که موثرترین راه برای ایجاد توسعه و بهبود اقتصادی و اجتماعی و البته همکاری با یکدیگر است. اظهار نظر اخوان جم  در مورد این موضوع به شکل یک تندیس با نماد سه گانه متشکل از گاونر، فیل و گوزن، با هم پوشانی نقاط قوت هر یک از این نمادهاست که از آثار  اسطوره‌ای هخامنشیان و ایران باستان الهام گرفته شده است.

اخوانجم می‌گوید:"این ایده، برجسته کردن سهم معتبر هریک از اعضای جامعه و توانایی آنها برای همزیستی مسالمت‌آمیز است. تفاهم نقاط قوت انسان‌ها برای پیشرفت، لازمه آن اولویت بخشی به صلح و کنار هم زیستن است."

اخوان جم تاکید می‌کند: کار او به مرور زمان فیگوراتیو شده‌است:" بیشتر کارهای من انتزاعی بوده‌اند، اما من در طول زمان به سمت هنر مفهومی حرکت کردم. من فکر می‌کنم این تمایل من برای عمیق‌تر شدن به مسائل اجتماعی و دغدغه‌ام درباره انسان معاصر و ضرورت هایش مرا به خلق آثار فیگوراتیو سوق داده است."

او درباره برش‌های طنازانه و ظریف از ماده‌ای چنین سخت می‌گوید:" این خودش در خدمت معنای اثر است، من عاشق خلق زیبایی و هماهنگی از چنین ماده‌ای هستم همین تناقض و دشواری بخشی از جذابیت کار برای من است. "

در حالی که  پنجاه و هشتمین بی‌ینال ونیز روزهای داغی را در گرمای شدید اروپا تجربه می‌کند، اخوان جم چشم خود را به پروژه‌های آینده دوخته است. او با لبخند گفت: "من به طور مداوم در اندیشه آثار نوتر هستم، من توسط طرح‌هایی که شروع کرده‌ام احاطه شده‌ام و از شگفت‌زده کردن خودم و مخاطبان آثارم لذت می‌برم."

مسعود اخوان جم ، متولد 1969  در تهران است. از چهارده سالگی برای تحصیل به آلمان رفت و در سال 1989 برای ادامه تحصیلات به آمریکا عزیمت کرد. وی در دانشگاه جورج واشنگتن مشغول به تحصیل شد و مدرک کارشناسی خود را در سال 1995 در رشته بیولوژی اخذ کرد. پس از آن در سال 2005 کارشناسی ارشد  MBA خود را در دانشگاه علوم کاربردی کمپتن در آلمان به پایان رساند. اخوان جم از 2005-1997 مدیریت بخش طراحی را در کارخانه تولید ملزومات خانگی خانواده‌اش به عهده داشت. او در دهه‌ هشتاد میلادی صدها مجسمه سرامیکی ساخت که بعضی از آن‌ها فروخته شد.در سال 2013 اولین نمایشگاه انفرادی خود را در گالری اعتماد در تهران دایر کرد، در ادامه در کاخ فرهنگی نیاوران و گالری شیرین دو نمایش انفرادی دیگر داشت، علاوه بر این، آثار اخوان در 2016 در دو رویداد آرت ابوظبی و CONTEXT هنر میامی به نمایش بود. از منظر حضور در حراجی‌ها مجسمه‌های اخوان جم در سال 2015 در حراجی مجیک آو پریشا دبی، و در سال های 2016، 2017 و 2019 در سه دوره حراج تهران ارائه شد. آخرین نمایشگاه او یک نمایشگاه انفرادی در گالری خاک در تهران در فوریه 2019 بود.

دو مجسمه اخوان جم در کنار آثار هنرمندانی از سراسر دنیا در بنیاد ECC بی‌ینال ونیز در باغ جیاردینی مارینارِسا تا جمعه 24 نوامبر 2019 به تماشای عموم خواهد بود.