سرویس تجسمی هنرآنلاین: پردیس چارسو در روزهای گذشته بار دیگر محل رفت و آمد علاقه‌مندان هنر بود، اما مراجعان پردیس چارسو این بار علاقه‌مندان سینما و مهمانان فستیوال‌های سینمایی نبودند، بلکه این محل میزبان رویدادی در زمینه هنرهای تجسمی بود.

تیرآرت که سال گذشته با حضور 10 گالری در آواسنتر آغاز به کار کرد، این بار با افزایش تعداد گالری‌ها و آمدن به مرکز شهر، شرایط متفاوتی را تجربه کرد. نگاهی به نام 20 گالری حاضر در این رویداد نشان‌دهنده تنوع فراوان در رویکرد و سابقه کار آنهاست و همین موضوع اهمیت کار تیرآرت را بیشتر نمایان می‌کند. گالری‌های باسابقه و تازه تاسیس با سلیقه‌های مختلف در کنار هم قرار گرفتند تا فعالیت‌های پراکنده حوزه تجسمی را در یک نقطه متمرکز کنند.

طراحی مناسب فضا و غرفه‌ها و ایجاد فضایی ایده‌آل برای نمایش آثار هنری که مخاطب می‌تواند به راحتی در میان آنها گردش کند و به تماشای آثار بایستد، نکته مثبت دیگری بود که در تیرآرت دوم به چشم آمد.

نکته قابل توجه دیگر؛ حضور دو گالری از شهرستان‌ها است. با توجه به رشد روزافزون فضای هنری در شهرهای مختلف ایران و افزایش تعداد گالری‌ها در شهرستان‌ها، انتظار می‌رود که ارتباط بیشتری میان این گالری‌ها و فضای هنری پایتخت برقرار شود تا هنرمندان شهرستانی امکان ظهور بیشتری پیدا کنند. بر همین اساس حضور دو گالری از اصفهان و شیراز، امید دهنده ایجاد ارتباطی بیشتر و مشارکت هنرمندان شهرستانی در دوره‌های آینده تیرآرت است.

علاقه‌مندان هنرهای تجسمی با گردش در طبقه 6 پردیس چارسو با آثار هنری مواجه شدند که با مدیوم‌ها و دیدگاه‌های مختلف به وجود آمده‌اند. مخاطب در این غرفه‌ها آثار هنرمندان جوان را در کنار هنرمندان تثبیت شده مشاهده کرد و برآیندی از فعالیت‌های هنری امروز ایران را به دست آورد.

دومین

در غرفه گالری ای جی، تابلوهایی به نمایش درآمد که بر مبنای عکس به وجود آمده‌اند. از پیمان هوشمندزاده شش تابلو بزرگ با پس‌زمینه‌های رنگارنگ دیجیتال دیده ‌شد که بر روی آن‌ها تصاویری از اسکناس و چاقوهای ضامن‌دار قرار دارد. غزال رضایی در عکس‌های خود جزئیاتی از بناهای قدیمی را به تصویر کشیده بود. متین عابدی هم مجسمه‌های سفید را در میان پنبه‌های سفید قرار داده و روی پس‌زمینه‌ای سفید از آنها عکاسی کرده است.

در گالری نیان سه تابلو و یک مجسمه نمایش داده شد. تابلوی بسیار بزرگ سیامک عزمی که سراسر آن با انبوه عروسک‌های رنگارنگ پوشیده شده است از یک‌سو و تابلویی از امید حلاج که طبیعتی تغییر شکل یافته را از دیدگاه شخصی هنرمند نشان می‌دهد، در کنار تابلویی از علیرضا جُدی دیده شدند که زمینه قرمز آن با طراحی تصاویری از اسطوره‌ها پوشیده شده است.

گالری شیرین مجسمه انتزاعی فرح سلطانی که از نوارهای فلزی آبی رنگ تشکیل شده است را در کنار تابلو خط نقاشی از صداقت جباری، مجسمه سرامیک محسن فولادپور و تابلوهایی از کوروش شیشه‌گران در ابعاد کوچک که با خطوط رنگی در هم پیچیده فیگورهایی ناشناس را نمایش می‌دهند، قرار داد.

اما غرفه گالری هدایت به یک هنرمند اختصاص یافت. هادی نیکان هنرمندی است که مجسمه‌های خود را با استفاده از نخ‌های کنفی و پیچیدن آنها بر روی احجام مختلف به وجود آورده و در نهایت موجوداتی خیالی مانند موش‌های تک چشم یا فرشتگان شاخ‌دار را شکل داده است.

دومین

غرفه زیرزمین دستان با قاب‌های کوچک و مجسمه‌های مختلف، فضایی نسبتا شلوغ داشت و آثار هنرمندانی در آن به نمایش درآمد که منتخبی از سالانه آوت‌سایدر آرت هستند. در این غرفه آثار نقاشی، کلاژ، دوخت، مجسمه‌های پاپیه ماشه و برنزی از موجودات خیالی دیده می‌شد.

اما غرفه دستان+2 با آثار یک هنرمند جلوه‌ای دیگر داشت. روی دو دیوار تابلوهای بسیار کوچکی دیده می‌شد که مناظر خیالی و موجودات افسانه‌ای در آنها وجود داشت. اما دیوار دیگر غرفه با یک تابلوی بسیار بزرگ پوشیده شد که در آن همان موجودات خیالی با ابعاد بسیار کوچک در بیابانی وسیع سرگردان هستند.

گالری اثر یک نقاشی رئال از ایمان افسریان با موضوع درهای چوبی یک خانه قدیمی را نمایش داد و از سوی دیگر اثری از سمیرا علیخانزاده دیده می‌شد که چهره زنانی را بر روی توری فلزی نشان می‌دهد. الهه حیدری پرتره ساده زنی بدون دهان را نقاشی کرده و رضا لواسانی روی مقوای سیاه با استفاده از سوزن، تصویری از اسب را نقش زده است.

بادگیر نام انجمنی است که چندی پیش در نمایشگاه سالانه بین‌المللی ایران فتو پاریس با عنوان "درون و بیرون" حضور داشت و این بار در غرفه‌ای که به خود اختصاص داده بود، هفت عکس از هنرمندان ایرانی را به نمایش گذاشت که انسان را در موقعیت‌های گوناگون شهری و روستایی به تصویر کشیده بودند.

گالری پیرسوک نیز از شیراز در این رویداد حضور داشت و آثار متنوعی را در زمینه طراحی، مجسمه و نقاشی ارائه کرد. جمجمه‌های اسب که با ملیله‌های رنگی پوشیده شده و بر دیوار نصب‌شدند، نقاشی‌های کوچک از مناظر که با مداد رنگی بر روی مقوای سیاه نقاشی شده‌اند و حجمی که با استفاده از مثلث‌های سفید به وجود آمده است و در میان آنها اسکناس‌های ایرانی دیده می‌شود، از جمله آثار این غرفه بود.

دومین

غرفه گالری طراحان آزاد با عنوان "قطعاتی از مینیاتور معاصر ایران" تابلوهایی از چند هنرمند را نمایش داد که همگی نگاهی به نگارگری دارند. الناز بندگان گل‌هایی برآمده از نقاشی‌های گل و مرغ را بر روی کاغذهای پوستی و پارچه کلاژ کرده است و فرح اصولی مینیاتوری با موضوعی کاملا متفاوت از تصاویر کهن را نمایش داد. علاوه بر این سه تابلو دیجیتال کوچک به نمایش درآمد که مینیاتورها را به تصاویر متحرک تبدیل کرده است.

در گالری راه ابریشم، از تهمینه منزوی عکس‌هایی به نمایش درآمد که ساختمان‌های قدیمی نیمه ویران را نمایش می‌داد و شادی قدیریان در عکس‌های خود زنان قاجاری را با دوچرخه و کلاه کاسکت به تصویر کشیده بود. اما در میان عکس‌های گوناگون هنرمندان، تابلویی از بزرگمهر حسین‌پور از مجموعه "یک کاریکاتوریست در حرم‌سرای ناصرالدین‌شاه" به چشم می‌آمد.

از اصفهان گالری امروز در تیرآرت حضور داشت. در این غرفه نقاشی‌هایی از چند هنرمند به نمایش درآمد که هر کدام موضوع و رویکرد متفاوتی داشتند. در چند قاب کوچک طراحی‌هایی به چشم می‌آمد که مانند تصاویر کتب علمی، تجزیه و تحلیل گیاهان را همراه با نوشته‌هایی در کنار آنها نشان می‌داد. در تابلویی دیگر زمینه سیاه با نوشته‌های بسیار ریز پرشده و شکلی مانند فهرست کتاب را تداعی می‌کند. پرده‌ای بزرگ که از دیوار آویزان شده بود با حروف لتراست پوشیده شده و مجسمه‌هایی از علی خطایی نیز که چندی پیش در تهران به نمایش درآمد، در این مجموعه دیده می‌شد.

گالری اُ تمام فضای خود را به آثار علی نصیر اختصاص داده و تابلوهایی سرشار از رنگ و انرژی را به نمایش گذاشت. در گالری ایرانشهر دو تابلو کوچک از گل‌های پریوش گنجی، تابلویی از داوود زندیان که زنی نوازنده تار را در میان شلوغی فضا با رنگ‌های شاد و تند نمایش می‌دهد و تابلوی ۸ لت ژاله طالب‌پور با نام "کشتار بی‌گناهان" به نمایش درآورد.

دومین

در غرفه گالری محسن تابلویی از امیرحسین زنجانی که فارغ‌التحصیلان دانشکده نظامی را در میان انبوه رنگ‌ها نشان می‌دهد، آثاری از ساسان ابری که عکس‌هایی از گل‌های رنگارنگ را بر روی کاغذ منتقل کرده است و تابلوی بزرگی از بهرنگ صمدزادگان که در آن نقوش هندسی، انسان‌ها، ساختمان‌ها، اسباب‌بازی‌ها، گیاهان و... دیده می‌شود به نمایش گذاشته بود.

گالری 00۹۸۲۱ آثار محمود بخشی را نمایش داد. تعدادی از آنها که روی دیوار قرار گرفت تابلوهایی هستند که با استفاده از جلد سیگار بهمن به وجود آمده‌اند و روی آن نوشته‌ها و طرح‌های مختلف به چشم می‌آید. در میان گالری نیز هم حجم بزرگی قرار داشت که با استفاده از کلاف‌های چوبی و کلاژ پارچه ساخته شده بود.

گالری والی که مدتی است تغیر رویکرد داده و بیشتر آثار مولتی مدیا و دیجیتال را نمایش می‌دهد، با طراحی خاص غرفه خود آثار چند هنرمند را بر روی میزی چیدمان کرد که هر کدام صدا و تصویر خاص خود را داشت. اما در انتهای گالری یک تابلو از درخت‌های سهراب سپهری نمایان بود که در تضاد با سایر آثار، توجه مخاطب را به خود جلب می‌کرد.

گالری این‌جا نیز رویکرد خاصی داشته و برخلاف نمایشگاه‌هایی که برای هنرمندان جوان برگزار می‌کند، مجموعه‌ای از آثار کمتر دیده شده علیرضا اسپهبد را به نمایش گذاشت. در این آثار فیگوراتیو که از دهه 50 تا 70 به وجود آمده‌اند، آدم‌ها با تکنیک‌های مختلف خلق شده و به نمایش درآمدند.

گالری اعتماد به یادبود محسن وزیری‌مقدم تابلویی از مجموعه آثار شنی او را در ورودی غرفه قرار داده بود. بر روی دیوارهای غرفه نیز از محسن احمد‌وند تابلوی بهار ایرانی به نمایش درآمد که در آن المان‌های مختلف مانند گربه، شیر، آدم‌های قاجاری، گل و مرغ و... دیده می‌شد. در تابلوی سیاه و سفیدی از مهرداد محب علی، فیگورها در حالت‌های مختلف در فضایی مانند بیمارستان ازدحام کرده‌اند. تابلوی بسیار بزرگی از پیمان شفیع‌زاده نیز از کلاژ کاغذهای رنگی شکل گرفته بود که نقوشی مانند خاتم‌کاری را شکل داده بودند.

دومین آرت‌فر تیرآرت روزهای ۴ تا ۷ تیر در طبقه ۶ پردیس چارسو میزبان علاقمندان به هنر بود.