سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار مرضیه آشیان با نام "مطالعه‌ای در فرم سیاه" در گالری افرند برپاست. آشیان در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۵ اثر با استفاده از تکنیک کنته، زغال، قلم فلزی و جوهر روی مقوا در این مجموعه وجود دارد، گفت: من سعی می‌کنم کار خود را بداهه شروع کنم اما بعضی مفاهیم همیشه در ذهنم هست که ناخودآگاه وارد کار می‌شوند. بعضی فرم‌ها که برایم جالب هستند در آثارم دیده می‌شوند و اشاره‌هایی به معماری، فضاهای طبیعی یا بخش‌هایی از بدن، فرم‌هایی هستند که در این کارها دیده می‌شوند و در همه آنها نقطه اشتراکی هست و آن نظمی است که در بی‌نظمی وجود دارد.

او درباره سیاه و سفید بودن آثارش گفت: طراحی معمولا سیاه و سفید است و دلیل دیگر سیاه بودن این فرم‌ها نیز این است که بخش زیادی از کارها از سطح تشکیل شده‌اند که خود از تکرار بافت طراحانه و تاش‌ها به وجود آمده و یک سطح سیاه را شکل می‌دهند.

آشیان درباره عنوان نمایشگاه گفت: مطالعه در فرم سیاه یک تم تاریخ هنری دارد. هنرمندان انتزاعی در یک دوره‌ای به فضای مطالعاتی رسیده بودند که فرم برای‌شان اهمیت زیادی داشت. عنوان نمایشگاه اشاره به آن قسمت از تاریخ هنر دارد که می‌گوید فرم اهمیت زیادی دارد و فارغ از محتوا می‌تواند مورد قضاوت قرار گیرد. من هم تلاش کردم در آثارم به نقاشی‌های آن دوره نزدیک شوم.

آشیان ادامه داد: من از محیط آکادمیک می‌آیم و طبیعتاً سبک‌های گوناگون نقاشی را تجربه کرده‌ام. همچنان نقاشی فیگوراتیو انجام می‌دهم ولی موازی با آن چند سالی است که کار انتزاعی نیز می‌‌کنم. قبلا اشاره‌های واضح به یک عنصر در نقاشی‌های آبستره من وجود داشت ولی در 5 سال اخیر همه آن عناصر حذف شده و این موضوع به ذهنیتی برمی‌گردد که ترجیح می‌دهم چیزی واضح نباشد و در لفافه حرف بزنم.

نمایشگاه آثار مرضیه آشیان با نام " مطالعه‌ای در فرم سیاه" تا 7 تیر در گالری افرند به نشانی بزرگراه جلال آل احمد، خیابان جهان‌آرا، خیابان 19ام (جلال حسینی)، بعد از تقاطع اشک‌شهر، پلاک 48  برپاست.