به گزارش هنرآنلاین،  در این رویداد نمایشگاهی علی باقری مجموعه‌ای از 27 پوستر سینمایی خود را که در سال‌های اخیر خلق کرده در معرض دید مخاطبان گذاشته است. پوسترهایی که به دلیل کمبود فضای نمایشگاهی از میان بیش از 60 پوستر سینمایی او انتخاب شده‌اند. باقری برای طراحی پوسترهایش نگاه و شیوه ویژه خود را دارد و همین نگاه، پوسترهایش را از آثار سایر همکارانش متفاوت می‌کند.

علی باقری گرافیست، نقاش و عکاس متولد1357 قروه سنندج است. او فارغ‌التحصیل رشته گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دارنده دو سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر و جوایز متعددی از جشنواره‌های بین‌المللی است. برخی از این افتخارات او شامل سیمرغ بلورین بهترین عکاسی فیلم در جشنواره بیست و پنجم فیلم فجر برای فیلم "پابرهنه در بهشت" دیپلم افتخار از جشنواره بیست و پنجم فیلم کودک اصفهان برای عکاسی فیلم سینمایی "خانه امن است" سیمرغ بهترین طراحی پوستر برای فیلم "من می خوام شاه بشم" و جوایزی از جشنواره‌های دیگر است.

عکاسی و طراحی دغدغه اصلی علی باقری در زندگی است و با توجه به این‌که از دوران نوجوانی به شکل جدی به هنر روی آورده از نقاشی و عکاسی و گرافیک برای بهتر به تصویر کشیدن بن‌مایه فیلم‌های سینمایی، مستند و کوتاه در قالب پوستر بهره می‌برد.

علی باقری درباره نگاهش نسبت به طراحی پوستر گفت: به نظر من به پوستر فیلم می‌توان به‌عنوان یک اثر مستقل نگاه کرد و تنها وظیفه پوستر جذب مخاطب برای فیلم نیست، بلکه پوستر باید به فیلم شخصیت بدهد و به نوعی شناسنامه فیلم به شمار می‌رود.

او افزود: طراحی پوستر از جمله رشته‌های هنری است که در ایران روند رشد رو به جلویی داشته است و با گسترش تکنولوژی سرعت رشد این رشته هنری هر روز بیشتر شده و در کنار آن سطح سلیقه سفارش‌دهندگان و مخاطبان نیز از این رسانه هنر بالا رفته است.

باقری افزود: طراحی پوستر فیلم‌هایی را می‌پذیرم که بن‌مایه قوی داشته باشد و بتواند جذبم کند.

باقری از جمله طراحان گرافیکی است که برخلاف بسیاری از همکارانش در طراحی پوستر سینما تمرکزش را بر روی عکس نمی‌گذارد و رویکرد او در طراحی پوستر بیشتر نقاشانه است، او درباره تکنیک کارش می‌گوید: با استفاده از تکنیک نقاشی دیجیتال، نقاشی با رنگ و بوم و ادغام با دیجیتال پینت پوسترهایم را طراحی می‌کنم.

او افزود: در این تکنیک پایه کار شاید عکس‌های فیلم باشد، اما من در تعامل با دنیای ذهنی فیلم‌ساز، زاویه نگاه او که شاید از دید مخاطب پنهان بماند و بار معنایی فیلم، طرح شخصی‌ام را می‌زنم.

 باقری درباره نمایشگاه‌های آتی خود گفت: این روزها در تدارک برپایی دو نمایشگاه هستم و یکی از نمایشگاه دربرگیرنده مجموعه عکس‌هایی از زنان سرزمینم ایران است.

نرگس آبیار درباره پوسترهای سینمایی علی باقری گفت:سال‌هاست که علی باقری فکر و ایده‌هایش را برای فیلم‌های من خرج می‌کند. پوسترهای او نه تنها فیلم‌ها را معرفی می‌کنند، بلکه به تنهایی یک اثر هنری مستقل به شمار می‌روند و مخاطب را به تفکر وا‌می‌دارند، به چالش، به درنگ، به چرایی.

او افزود: این همان کاری است که من می‌خواهم. می‌خواهم مخاطب مقابل اثر درنگ کند. می‌خواهم مستقیم نرود سر اصل موضوع. می‌خواهم به ذهنش تمرین تخیل و پرواز بدهد و اتفاقا این همان کاری است که علی باقری در اثرش با تماشاگر می‌کند.

رضا میر کریمی کارگردان سینما گفت: مأموریت اصلی پوستر سینمایی در رونمایی از روح قصه فیلم با استفاده درست از عناصر خیال‌پردازی و تکنیک است و پوسترهای سینمایی علی باقری نیز با چنین رویکردی شکل‌گرفته‌اند. به همین دلیل است که پوسترهای او متفاوت و به یادماندنی هستند.

مهرداد اسکویی نیز درباره تجربه همکاری‌اش با علی باقری به‌عنوان طراح گرافیک گفت: علی باقری پوستر فیلم " رویاهای دم صبح" را طراحی کرد. یکی از دلایل پیشنهادم برای همکاری با او، خلاقیتش برای طراحی پوستر بود که آثارش را از سایر گرافیست‌ها متمایز می‌کرد.

او افزود: با توجه به این‌که "رویاهای دم صبح" سومین فیلمم درباره دختران کانون اصلاح و تربیت بود و برای نمایش چهره‌ها در فیلم و پوستر محدودیت داشتم اما او برای فیلم پوستری طراحی کرد که آن را بسیار دوست داشتم.

این کارگردان مستندساز درباره چگونگی شکل‌گیری پوستر این فیلم گفت: اول فیلم را با علی باقری دیدیم و بعد راجع به کار با هم صحبت کردیم و بعد عکس‌ها را در اختیار او گذاشتم. برایم جالب بود ببینم انتخاب نهایی او برای استفاده از فیلم و عکس‌ها برای طراحی پوستر چیست. واقعا انتخاب نهایی او مرا غافلگیر کرد.

اسکویی افزود: او پوستری طراحی کرد که شخصیت آن سر ندارد و سرش را در میان مکعبی در میان دست‌هایش گرفته است. باقری همچنین در طراحی این پوستر از خطی استفاده کرده است که من را به یاد دست‌نوشته‌های بچه‌های کانون اصلاح و تربیت می‌اندازد، این رویکرد او واقعاً غافلگیرم کرد.

او افزود: زمانی که پوستر فیلم را دیدم به این نتیجه رسیدم که با اثر متفاوتی مواجهه هستم و باقری درعین‌حال با طراحی این پوستر به مخاطب این پیام ویژه را می‌دهد که قرار است فیلم متفاوتی ببیند.

به گفته این کارگردان، علی باقری از جمله گرافیست‌هایی است که تلاش می‌کند به زبان شخصی خودش در طراحی پوستر برسد و کیفیت طراحی پوستر را از سطح فعلی بالاتر ببرد.

اسکویی افزود: زمانی که فیلم "رویاهای دم صبح" برای نخستین بار در جشنواره فیلم حقیقت و پس از آن در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، با واکنش‌های مثبتی نسبت به طراحی پوستر آن روبرو شدم. پوسترش همه را کنجکاو کرده بود که فیلم را ببینند. این  مهم‌ترین انتظار هر تهیه‌کننده‌ای از طراح پوستر است.

این کارگردان با اشاره به نمایش فیلم "رویاهای دم صبح" در بیش از 130 جشنواره بین‌المللی فیلم گفت: در تمام این جشنواره‌ها نگاه نسبت به پوستر فیلمم بسیار ویژه بود و همه از قابلیت تاثیر گذاری این پوستر تعریف می‌کردند و این نشان از توانمندی‌های علی باقری برای طراحی پوستر است که به سادگی از کنار یک پوستر فیلم نمی‌گذرد و تلاش می‌کند اثری خلق کند که خود به‌عنوان یک اثر هنری مستقل قابل اعتنا و حتی تمجید باشد.

به گفته اسکویی، علی باقری درک و دریافتش از فیلم را با حس و انرژی و خلاقیتش ترکیب می‌کند و ماهیت سومی را به وجود می‌آورد که نشان از روحیه و نگاه هنری خاص اوست. او همچنین در پوستر انرژی و اتفاقات فیلم را منعکس می‌کند. در واقع پوستری که او برای فیلم طراحی می‌کند ترکیبی است از نگاه علی باقری و نگاه فیلم‌ساز.

رضا هدایت نقاش و مدرس دانشگاه سوره درباره پوسترهای سینمایی علی باقری گفت: مجموعه پوسترهای علی باقری که در خانه هنرمندان به نمایش درآمده‌اند بسیار ارزشمند هستند و از نظر بصری روی مخاطب تاثیر می‌گذارند. باقری طراح و گرافیستی است که آثارش را براساس کلیشه‌های موجود، طراحی نمی‌کند و اندیشه و تخیل در شکل‌گیری پوسترهای او نقش پررنگی دارند.

او افزود: باقری در پوسترهایش تلاش کرده با برداشتی که از فیلم داشته و با استفاده از عناصر بصری، بستری را فراهم کند تا ضمن اطلاع‌رسانی و تاثیری گذاری روی مخاطب، عرصه‌ای را نیز برای نمود خلاقیت خودش به وجود آورد.

این نقاش ادامه داد: احتمال دارد خلاقیتی که در آثار علی باقری به چشم می‌خورد عوام را جلب نکند، چون این جنس از مخاطبان بیشتر به دیدن پوسترهایی که روی آن‌ها اطلاعات فیلم در کنار عکس‌های بازیگران زیبای فیلم آمده عادت کرده‌اند.

به گفته هدایت؛ وجه نقاشانه در پوسترهای سینمایی علی باقری پر رنگ است، او بیشتر پوسترهایش را دستی طراحی کرده است و گاه با اسکن کردن اجراهای دستی؛ دوباره در فضایی که برنامه‌های کامپیوتری برای او فراهم می‌کند، روی پوسترها کار کرده است.

او با اشاره به وضعیت فعلی پوسترهای سینمایی ایران گفت: متاسفانه بیشتر پوسترهایی که برای سینما طراحی می‌شوند تنها کارکرد اعلان و اطلاع‌رسانی خود را حفظ کرده‌اند و از آن‌ها به‌عنوان اثر مستقل هنری نمی‌توان یاد کرد. اما پوسترهای علی باقری و تنی چند از گرافیست‌ها که تمرکزشان را روی طراحی پوستر سینما گذاشته‌اند، از این موضوع مبرا هستند و از آن‌ها می‌توان به‌عنوان اثر هنری مستقل نیز یاد کرد. اثری که به تنهایی می‌تواند بر روی ذهن مخاطب تاثیر بگذارد و اتفاقا در یادها نیز بماند.

طاهره محبی تابان نیز با بیان این مطلب که علی باقری یک طراح گرافیست صاحب سبک است، گفت: او از گرافیست‌های حرفه‌ای است که در عرصه‌های مختلف گرافیک فعالیت می‌کند و یکی از حوزه‌هایی که در آن بسیار خوش درخشیده، طراحی پوستر سینمایی است.

او افزود: بیشتر پوسترهای او اجرا دستی هستند و یا در چند مرحله  به صورت دستی و بعد با کامپیوتر و بالعکس شکل گرفته‌اند. مثلا بیشتر فونت‌هایی که او برای طراحی پوستر استفاده کرده، فونت‌های از پیش طراحی شده کامپیوتری نیستند و به صورت دستی طراحی شده‌اند و همین رویکرد به ارزش بصری و تاثیرگذاری پوسترهای او افزوده است.

این مدرس پیشکسوت دانشگاه با اشاره به رویکرد بیشتر طراحان گرافیک که در زمینه پوستر فیلم فعالیت می‌کنند، گفت: بیشتر این گرافیست‌ها، برای طراحی پوستر فیلم یک شیوه کار را تکرار می‌کنند و اگر نگاه کنید بیشتر پوسترهای سینمایی عکس محور هستند. اما علی باقری برای طراحی پوسترهایش سبک خودش را دارد. او مفاهیم را از لایه‌های زیرین محتوای فیلم بیرون می‌کشد و چنان هنرمندانه این مفاهیم را در پوسترهایش بیان می‌کند که بار معنایی و بصری دیگری نیز به فیلم می‌افزاید.

این هنرمند گفت: من 45 سال است که به صورت حرفه‌ای در حوزه آموزش گرافیک مشغول هستم و در این سال‌ها با گرافیست‌های متعددی آشنا شده‌ام که از راه‌های دیگری تلاش کرده‌اند خود و کارشان را معرفی کنند، اما علی باقری از جمله گرافیست‌های بی حاشیه است که در تمام این سال‌ها با خلق آثار ماندگار حضور خود را در این عرصه تثبیت کرده است.

محبی تابان در پایان گفته‌هایش افزود: به وجود گرافیست‌هایی چون علی باقری می‌بالم چون کمک کرده‌اند که سطح کیفی و اعتبار گرافیک در ایران بالا برود.

زهرا پاشایی، گرافیست و پژوهشگر این حوزه گفت:در تمام دنیا از پوستر سینما به‌عنوان نخستین رابط مخاطب با سینما یاد می‌کنند، اما متاسفانه در ایران این اتفاق بسیار کم افتاده است و بیشتر پوسترهای سینمایی ما نتوانسته‌اند ایده فیلم را به خوبی به مخاطب منتقل کنند. اگر در میان نام های فیلم هایی که دیده اید جست وجو کنید، کمتر پیش آمده  پوستری ذهن شما را چنان درگیر کند که آن را در گذر زمان به یاد داشته باشید یا حتی بخواهید آن را به‌عنوان اثر مستقلی روی دیوار اتاق تان بیاویزید.

او افزود: علی باقری از جمله طراحان گرافیکی است که پوسترهای سینمایی بسیار خلاقانه و تاثیرگذاری خلق کرده است، پوسترهایی که به خودی خود قابل اعتنا هستند و به‌عنوان یک اثر مستقل توان این را دارند که با مخاطب گفت و گو کنند.

این گرافیست با اشاره به رویکرد علی باقری برای استفاده از دست خط به جای فونت های کامپیوتری گفت: این شیوهء علی باقری کارهای او را پر انرژی تر و حسی تر کرده است و مخاطب با دیدن این دست نوشته ها بر روی پوسترهای او با اثر احساس صمیمیت بیشتری می‌کند.

محمد اطبایی پخش کنندهء بین المللی فیلم گفت: من به واسطه کار تخصصی ام در حوزه سینما، در طول سال با گرافیست‌های متعددی کار می کنم. به واسطه عرضه بین المللی فیلم های ایرانی، باید استانداردهای جهانی در حوزه سینما را رعایت کنیم، تا بتوانیم در این حوزه دوام بیاوریم.

او افزود:یکی از حوزه هایی که در عرصه سینما با وجود استادان صاحب سبک و جوانان خوش ایده،همواره با مشکلات متعدد مواجه است،طراحی پوستر فیلم های سینمایی است و بیشتر تولیدات این حوزه در عرصه بین المللی توان رقابت با حریفان را ندارند و نمی‌توانند آن گونه که باید حرفی برای گفتن داشته باشند.

این تهیه کننده سینما درباره پوسترهای سینمایی علی باقری گفت: او یکی از گرافیست‌هایی ست که نه تنها در عرصه ملی بلکه در عرصه بین المللی حرف های شنیدنی برای گفتن دارد و خوشبختانه من شانس این را داشته ام که در تولید چند فیلم با او همکاری داشته ام و همواره در پایان کار از سفارش پوستری که به او داده ام راضی بوده ام و اگر قرار باشد بعد از این هم به دوست گرافیستی برای همکاری پیشنهاد کنم بی شک او علی باقری خواهد بود.

او افزود: خودتان می دانید که در بازار جشنواره  ای مثل جشنوارهء فیلم کن چه خبر است. هر روز بیش از 20 هزار نفر از غرفه های این بازار دیدن می‌کنند. یک بار مجموعه‌ای از پوسترهای فیلم را در غرفه خودم به دیوار زده بودم. با وجود بیش از 100 غرفه در این بازار غرفهء من جزو پر بازدید کننده ترین ها بود و پوسترهایی که علی باقری طراحی کرده بود چنان مخاطبان را جلب می‌کرد که لب به تحسین آثارش باز کردند.

نمایشگاه پوسترهای سینمایی علی باقری تا چهارم تیرماه در گالری پاییز خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.