به گزارش هنرآنلاین، مسعود سعدالدین پس از سال‌ها دوری از وطن، این بار با نمایشگاهی تحت عنوان "حیرت در آن" آثارش را در گالری "دیلمان" به نمایش گذاشت. سعدالدین متولد 1335 در سمنان و تحصیل کرده‌ نقاشی در دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او متعلق به نسل سوم هنرمندان فیگوراتیو و از شاگردان هانیبال الخاص بوده که در میان هنرمندان فیگوراتیو معاصر، یکی از برجسته‌ترین ایشان است و به گونه‌ای، با دیگر شاگردان الخاص تفاوت‌های عمده دارد.

روز جمعه 24 خرداد ماه، نمایشگاه آثار مسعود سعدالدین با عنوان "حیرت در آن" در گالری دیلمان افتتاح شد و از کتاب او رونمایی گردید؛ چنانچه از پیش انتظار می‌رفت، این نمایشگاه با استقبال کم نظیری روبه‌رو شد. در این رویداد هنرمندان و فرهیختگان بسیاری حضور به هم رساندند.

در مراسم رونمایی از کتاب این هنرمند، علی مقدم حیدری، مدیریت گالری دیلمان به پیش زمینه‌ شکل گیری این نمایشگاه اشاره کرده و افزود: دکتر جاوید رمضانی از حدود دو سال قبل، مطالعه و بررسیِ خود را بر روی این پروژه آغاز کرده بودند که تیم گالری دیلمان نیز از 7 ماه پیش به این پروژه ملحق شد و در این مسیر از حمایت و یاری دوستان عزیزی چون استاد شریعت پناهی، گروه هنربانی آوام و هدیه مرتاضیان بسیار بهره جستیم.

مسعود سعدالدین در ارتباط با نمایشگاه "حیرت در آن" گفت: برگزاری این نمایشگاه کار دشواری بود، هم به لحاظ دوری مسافت و هم از لحاظ آثار، اما بهترین قسمت آن برای من دیدار دوستان قدیمی است. ممنونم از زحمات همه‌ دوستان به خصوص فرزاد شریعت پناهی و جاوید رمضانی عزیز و آقای مقدم، مدیر گالری دیلمان که تمامی خواسته‌ها و انتظارات من را در اجرای این نمایشگاه آنگونه که مد نظرم بود برآورده کردند. شادروان دالوند (منتقد) چند سال قبل در ارتباط با آثار من نوشته بودند: "کارهای مسعود سعدالدین برای آنکس که با هنر آشنا نیست مانوس است و برای متخصصین هنر، یک معماست." البته من خودم آثارم را معما نمی‌دانم اما هرکس می‌تواند برداشتی متفاوت از هر اثر داشته باشد.

در ادامه جاوید رمضانی که هنربانی این نمایشگاه را بر عهده داشتند افزود: متاسفانه در ایران جای خالی کار گروهی بسیار حس می‌شود، اما در مسیر برگزاری این نمایشگاه همکاری خوبی شکل گرفت و سه نهاد بسیار جدا از هم با تجربه‌های متفاوت این نمایشگاه را رقم زدند و اکنون رضایت مسعود سعدالدین تمام آن چیزی است که خواسته‌ قلبی ما بوده. این مسیر در ابتدا از سمنان و گالری دانژه شکل گرفت و تا کلن آلمان پیش رفت و در این راه افرادی چون استاد شریعت پناهی، فرزاد شریعت پناهی و خانم مرتاضیان بسیار ما را یاری نمودند. تمام این هماهنگی‌ها و امور میسر نمیشد جز با نیروی جادویی مسعود عزیز.

در مقدمه این کتاب آمده است: " مسعود سعدالدین در پی دست‌یابی به پاسخ سوالات اساسی خود و دوستان نقاش‌اش به منشاء مکانی این هنر باز می‌گردد تا در آرامش و سکوت تعریف جدیدی از هویت و هستی ارائه کند. او تلاش کرده تا هویتی فارغ از فرم‌های کهنه تصاویر گذشته را مطرح کند فارغ از احساسات نوستالژیک و سطحی اکسپرسیو یا صنعت فرم‌های مدرنیستی. بازگشت او به فیگورهای واقع‌گرایانه انسانی برای ظهور لحظه‌هایی است که من آن را نگاه در سکوت می‌نامم، نگاهی ممتد به طول تاریخ پر رنج تمدن انسان."

شایان ذکر است که این نمایشگاه تا 21 تیرماه ادامه داشته و علاقه‌مندان می‌توانند جهت بازدید، همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 به گالری دیلمان به نشانی: شریعتی، بالاتر از ظفر، کوچه پورمشکاتی، پلاک 50 مراجعه نمایند.