به گزارش هنرآنلاین، دوسالانه‌ فاین کرفت فرانسه در "گراندپاله‌" شهر پاریس برپا شد. این نمایشگاه که امسال چهارمین دوره‌ خود را پشت سر گذاشت، در هر دوره میزبان یازده کشور از سراسر جهان است که سال جاری ایران نیز یکی از کشورهای شرکت کننده است. در این دوره ده هنرمند ایرانی با سیزده اثر به کیوریتوری "رجحانه حسینی" در این رویداد حضور دارند.

میکاییل‌اف مارتین، از اعضای شورای سیاست‌گذاری دوسالانه فاین کرفت با تماشای آثار هنرمندان ایرانی گفت: قسمت ایران در این دوسالانه بسیار حرفه‌ای و از بهترین بخش‌های دوسالانه است. این بخش توانسته تا حدود زیادی به اهداف این رویداد نزدیک شود.

ژاک کافمن رییس سابق و مشاور ارشد انجمن بین‌المللی سرامیک از دیگر مهمانان این رویداد بزرگ هنری بود. وی ضمن ابراز خوشحالی از دیدار آثار هنرمندان ایرانی گفت: من ایران را دیده‌ام و می‌دانم این انتخاب بسیار سخت بوده است. چرا که ایران آثار صناعی دیدنی بسیاری دارد و فراهم کردن، چنین نمایشگاه موجزی بسیار سخت است. امیدوارم این نمایشگاه مقدمه‌ای برای حضور بیشتر هنرهای صناعی ایران در نمایشگاه‌های جهانی باشد.

در ادامه رجحانه حسینی به عنوان کیوریتور بخش ایران گفت: این نمایشگاه در گراندپاله شهر پاریس برگزار شده مکانی که در خیابان شانزه‌لیزه پاریس است و معماری ارزشمندی دارد. این مکان تاکنون محل برگزاری بسیاری از جشنواره‌های جهانی بوده است. این دوسالانه شامل دو بخش است، نخست بخشی که هنرمندان از نقاط مختلف جهان می‌توانند به‌طور مجزا در این دوسالانه شرکت کنند که این بخش با اعلام فراخوان و شرکت هنرمندان مختلف به صورت انفرادی برگزار میشود. بخش دیگر این دوسالانه به عنوان banquet است که هردوره با دعوت از 11 کشور شکل می‌گیرد. هر کدام از این کشورها میتوانند با 15 اثر در نمایشگاه شرکت کنند. این بخش کیوریتوریال است و معمولا با حمایت سازمان‌هایی از کشور مهمان در فضایی مجزا اتفاق می‌افتد.

کیوریتور بخش ایران افزود: حضور ایران در این دوره اتفاق بسیار مهمی است. برگزارکنندگان فرانسوی این رویداد با توجه به شناختی که دنیا از گذشته و تاریخ صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران دارد بسیار مشتاق دیدن آثار معاصر و هنرمندان جوان ما بودند و در تبلیغات امسال نمایشگاه خود از حضور ایران ابراز خوشحالی کردند.

حضور ایران در این دوسالانه با حمایت و همکاری افراد و ارگان‌های مختلفی همراه بوده است، انجمن هنرمندان سفالگر و اداره کل هنرهای تجسمی از حامیان رویداد هستند. فرزاد فرجی رئیس انجمن سفال و سرامیک درباره این نمایشگاه گفت: مردادماه سال گذشته خانم حسینی که از طرف کشور فرانسه و شورای سیاست‌گذاری دوسالانه فاین کرفت به کیوریتوری بخش ایران انتخاب شده بود این مسئله را با انجمن هنرمندان سفالگر مطرح کرد. ایشان این اختیار را داشتند که درباره انتخاب هنرمندان، مستقل تصمیم بگیرند، اما چون اکثر هنرمندانی که مدنظر ایشان بود از سرامیست‌ها بودند و خود ایشان هم هنرمند مطرحی است که عضو انجمن بین‌المللی سرامیک هم هستند تصمیم گرفتیم به عنوان یک تسهیل‌گر کنار ایشان باشیم. در این بین تصمیم بر این شد که با برگزاری یک نمایشگاه مقدماتی، فرصتی برای اعضای انجمن بوجود بیاوریم و فراخوان نمایشگاه "فرایافت"، که منطبق با سیاست‌ها و اهداف دوسالانه‌ی فاین کرفت بود را منتشر کردیم. از بین آثار رسیده فقط یک اثر از آقای محسن توحیدی انتخاب شد که به جشنواره فاین‌کرفت فرستاده شود. نهایتا به خاطر عدم تطابق اغلب آثار رسیده با استانداردهایی که برای حضور در دوسالانه‌ فاین کرفت مدنظر بود، 9 هنرمند دیگر توسط خانم حسینی انتخاب شدند.

فرجی درباره افراد و نهادهای دیگری که در برگزاری بخش ایرانی این نمایشگاه نقش داشته‌اند گفت: تحریم‌ها شرایط ارسال را برای ما بسیار سخت کرده‌بود، این‌ درحالی بود که کاتالوگ‌ها در کشور فرانسه چاپ شده بودند و ایران نیز جزو یازده کشور حاضر در این دوسالانه بود. ما با معاون دفتر صنایع دستی و هنرهای سنتی و آقای مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جلساتی داشتیم که نهایتا دفتر صنایع دستی به واسطه‌ی رایزنی با سفارت ایران در فرانسه و دفترهای مختلف در آنجا توانستند، بردن آثار به کشور فرانسه و ترخیص کالاها را تسهیل کنند. از طرفی آقای مظفری هم با حمایت مالی پشتیبان ما بودند که این حمایت مالی در تحویل آثار از شهرستان‌ها ، بسته‌بندی آثار و هزینه‌های جانبی بسیار به ما کمک کرد. مدیرکل همکاری‌های فرهنگی ایرانیان خارج از کشور، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزن فرهنگی ایران در فرانسه، مسئول گردشگری جمهوری اسلامی ایران در فرانسه، دبیر سفارت جمهوری اسلامی ایران و سفیر ایران در فرانسه همگی در این مسیر حامی ما بوده و با ما همکاری کرده‌اند.

گفتنی است، بهرام قاسمی سفیر ایران در فرانسه و جمال کامیاب رایزن فرهنگی ایران در فرانسه، از این دوسالانه دیدار کردند. هیئت سیاسی و فرهنگی ایران ضمن این دیدار با خشنودی از حضور قوی هنرمندان ایرانی در دوسالانه فاین کرفت، ابراز امیدواری کردند که حضور ایران در رویدادهای هنری کشور فرانسه افزایش یابد.

شایان ذکر است ،دوسالانه‌ "فاین‌کرفت" در گراندپاله‌ی پاریس برگزار می‌شود .