سرویس تجسمی هنرآنلاین: اولین دوره آرت اکسپو هرمز با آثاری از 55 هنرمند در مدرسه تاریخی اِچ برپاست. آثار اولین آرت اکسپو هرمز توسط حسین ماهر، فیروزه اطهاری آغداشلو، اریک لافورگ، حسن بردال و شاهد صفاری از میان حدود 1700 اثر در سه بخش عکاسی، نقاشی و طراحی انتخاب شده است.

مرتضی نیک‌نهاد مدیر اکسپوی هرمز در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: حدود ۲ سال است در جزیره هرمز به صورت مستمر روی پروژه‌های هنری کار می‌کنیم و در این مدت درباره آرت اکسپو صحبت‌های زیادی داشتیم. تصور کردیم جزیره هرمز با توجه به اینکه سالانه پذیرای حجم زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است می‌تواند فضای مناسبی برای فروش آثار هنری باشد. سه ماه برای برنامه‌ریزی اکسپو برنامه‌ریزی کردیم و از ۲ فروردین امسال فراخوان منتشر شد. در سه بخش موضوعی حدود 1700 اثر به دست ما رسید که ۱۵۱ اثر توسط داوران انتخاب شد.

او درباره فضای نمایش آثار گفت: مدرسه اچ در جزیره هرمز دارای یک هویت فرهنگی اجتماعی مهم است. این مدرسه که در سال ۵۲ توسط یک معمار چک تبار ساخته شد، سال‌ها متروکه بود، اما بهترین فضایی بود که می‌توانستیم اکسپو را در آن برگزار کنیم زیرا علاوه بر جنبه فرهنگی، موقعیت جغرافیایی و دسترسی خوبی هم دارد.

نیک‌نهاد افزود: پیش‌بینی اولیه ما برای برگزاری اکسپو هرمز از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین بود که زمان شلوغی جزیره است و حدود ۵ هزار گردشگر به این منطقه می‌آیند. اما با توجه به اینکه مدرسه در حال بازسازی است این رویداد به تأخیر افتاد و بنابراین از زمان اوج حضور گردشگر دور شدیم. در نهایت اکسپو ۱۲ اردیبهشت افتتاح شد و قرار بود تا پایان این ماه ادامه داشته باشد ولی با توجه به اینکه در ۱۰ روز اخیر با رشد مخاطبان مواجه شده‌ایم و به نظر می‌رسد که عده‌ای تازه از برگزاری اکسپو مطلع شده‌اند، این برنامه تا ۱۷ خرداد تمدید شد.

او با اشاره به اینکه نیمی از مخاطبان اکسپو افراد بومی و نیمی دیگر گردشگران ایرانی و خارجی بوده‌اند گفت: در دو سال گذشته پروژه‌های مختلفی در فضاهای کمتر استفاده شده یا نیمه متروکه جزیره هرمز برگزار کرده‌ایم که یکی از آنها پروژه کارخانه است که در چند کارخانه قدیمی متروک برگزار شد. این کارخانه‌ها به صورت موقت در اختیار ما قرار گرفت و در آن‌ها پروژه‌های هنری را برگزار کردیم. اتفاق بسیار خوبی بود و با توجه به اینکه مردم هرمزگان از این فضاها خاطره دارند از این رویداد استقبال خوبی کردند.

نیک‌نهاد با بیان اینکه برگزاری چنین رویداد‌های هنری توسط هر گروه یا نهادی، در مناطق کمتر توسعه یافته می‌تواند تاثیر فرهنگی زیادی داشته باشد، گفت: زمانی که برای برگزاری اکسپو تصمیم گرفتیم نسبت به بعضی مسائل آگاه بودیم. دور شدن ما از زمان پر گردشگر جزیره می‌توانست فروش ما را کمرنگ کند، ضمن اینکه گردشگری که وارد جزیره هرمز می‌شود هم توانایی خرید اثر هنری گران را ندارد. بنابراین چون چشم‌انداز درازمدتی در نظر داشتیم فکر کردیم که در نخستین دوره این رویداد اگر ۲۰ تا ۳۰ درصد آثار را هم بتوانیم به فروش برسانیم اتفاق بسیار موفقی برای ما بوده است، زیرا قبلا هیچ نمایشگاه هنری در این جزیره برگزار نشده و مردم آن هیچ تجربه‌ و آشنایی در این زمینه ندارند.

او با اشاره به ضعف زیرساخت‌های پذیرش گردشگر گفت: جزیره هرمز در زمینه گردشگری خارجی هر سال در حال رشد است و اگر تمایلی برای تبدیل آن به یک جزیره فرهنگی هنری وجود داشته باشد باید زیرساخت‌های آن آماده شود. به همین دلیل همزمان با برگزاری اکسپو، در زمینه زیرساخت‌های مورد نیاز هم مشورت‌هایی به مسئولان منطقه می‌دهیم و آنها نیز تمایل دارند که این جزیره به یک منطقه فرهنگی تبدیل شود.

گفتنی است از میان ۵۵ هنرمند حاضر در اولین آرت اکسپو هرمز، ۴۸ نفر از طریق فراخوان انتخاب شده و 7 نفر مدعو هستند. اسامی هنرمندان به این شرح است: 1. سمیرا عدیلی‌پور 2 .تینا خرازی‌نیا 3. بهمن کیانی‌آزاد 4 . منصور وحدانی 5. مرجان پیر عطا 6. میلاد بهروزی  7. نگین کهریزی 8 . آرمان ایرازه 9 . حامد نکته سنج 10 . نازنین شکرانی 11. حمید پوربهرامی 12 . مریم لوری 13 . صبا خوانساری 14 . فرناز فربد 15. سید مهدیا مصباحی  16 . فرشته همتی 17 .  مرجان سلطان محمدی 18 . مریم کتیبه 19 . مرضیه کازرونی نژاد 20 . اصغر بشارتی 21 . نسرین صادقی بجد 22 . مینا احمدی 23 . میلاد حدادیان 24 . مهسا مکی 25 . مهرداد عسگری 26 . مهدی وطن پرست 27 . زهره صحت  28 . مژده موذن زاده 29 . محمدحسین دهقانیان 30 .محمد حسن زاده  31 . محسن توکلی 32 . کاترین روحانی 33 . فائره زندیه 34 . علی خارا 35 . عرفان نصیری 36 . طناز توسلی 37 . شیوا عراقیان فر 38 . شیوا پرهام 39 . شیما میرسعیدی 40 . شیرین محسنی نسب 41 . شیرین آزادی 42 . شادی دادخواه 43 . سازین صلاح زحی 44 .ساغر لشگری 45 . حمید شنبه زاده 46 . امیر رحیمی 47 . الهه عبداله زاده 48 . سپیده فروردین 49.پیمان یزدانی 50 .فرح امینی 51 . هادی بانوج 52 . فرانه جلالی  53 . فاطمه ابولی فرد 54 . روح الله بلوچی 55 . نیلوفرفلکیان