سرویس تجسمی هنرآنلاین: تابلو "جمال آفتاب" اثری است در ابعاد 70 در 100 با تکنیک ایر براش و در جهت تکمیل، فضاسازی و به تصویر کشیدن افکار و دیدگاه ذهنی هنرمند، همراه با تلفیقی از رنگ‌های جرمی و روحانی؛ از قلم مو خلق شده است. "جمال آفتاب"، یکی از زیباترین آثاری که به وظیفه عظیم استقامت و پایداری در جنگ و انقلاب به فلسفه عاشورایی اشاره دارد که به قلم توانای سید حمید شریفی آل هاشم در سال 1363 خلق شده است. سید حمید شریفی آل هاشم خالق "جمال آفتاب"، در سال 1342 در تهران چشم به جهان گشود. شریفی آل هاشم، فارغ‌التحصیل کارشناسی نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای تهران و کارشناسی ارشد گرافیک از دانشگاه تربیت مدرس است.

اثر بواسطه حضور هنرمند (سید حمید شریفی آل هاشم) در دوران جنگ تحمیلی و فضای حاکم بر قلب و روح رزمندگان با عاریتی از فلسفه عاشورایی و نظام و ایدئولوژی اسلامی؛ همچنین استفاده از المان‌های محیطی عینی و موجود در مکان مورد نظر نقاش و کنایه‌های لطیفی از سرزمین مقدسی به نام کربلا و اسطوره‌های بی‌نظیری که خالقین عاشورا را در برگرفته است، با فضایی مملو از پیام ترسیم شده است.

اثر "جمال آفتاب" در واقع از دو قسمت عمده تقسیم می‌شود. بخش بالایی اثر عالم ناسوت و در بخش پایینی اثر به عالم ملکوت اشاره دارد. فضای اصلی اثر نه در این زمان و نه در این مکان، در واقع تداعی‌کننده و حاملی از ابهام و پیام که بیان‌کننده در زمان و مکان متعددی سیال است. با هویت درختان نخل در مرکز اثر نیز این تاثیر دو چندان می‌گردد. وجود عناصر بصری و استفاده از رنگ‌های تیره در اثر بیشتر حامل یک ایدئولوژی و کنایه از زمان‌های دور و مکان‌های غریب اما آشنا است. اشاره‌ای است به کلمه‌های با طراوت و معروف؛ نبرد حق علیه باطل، بدین گونه که از خوانش تصویری پیداست و همچنین از عناصر موجود در اثر بر می‌آید، که نماد، معنا و نشانه‌های دیگری در اثر وجود دارد که به تصویر کشیده نشده‌اند را در ذهن مخاطب تداعی و معنا می‌کند.

index (2)

کاراکتر اصلی تصویر عبارت است از مجاهدی که برخلاف نماد و سمبل‌های تمدن و فرهنگ دیگر ملیت‌ها، وجودی و ماهیت کاملا حقیقی و عینی دارد. هنرمند در سال 1362 در جنگ تحمیلی حضور پیدا کرده و با کاراکتر اصلی اثر آشنا می‌گردد. نام این شهید حمید زرچینی است، جوان دانشجویی است که دانشگاه را رها کرده و به سبب احساس تکلیف، درگردان حبیب، لشگر 27 محمد رسول الله(ص)، حضور پیدا کرده و در جنگ تحمیلی پیکار می‌کند. در نهایت در عملیات خیبر به مقام بزرگ شهادت نائل می‌گردد. تاثیر شهید حمید زرچینی به گونه‌ای بوده است که با الهام از این شهید، کاراکتر اصلی "جمال آفتاب"، توسط سید حمید شریفی آل هاشم (هنرمند) در سال 1363 به تصویر کشیده می‌شود، به نظر می‌رسد که این کاراکتر نماد و نشانه‌ای از یک مجاهد یا به عبارت کامل‌تر مجاهدی در راه خداست که کاملا در محیطی زمینی وجود داشته و دارد و ماهیت اصلی اثر را در بر می‌گیرد. او نمادی از یکی از میلیون‌ها مجاهدهایی است که در این نبرد حق علیه باطل، شرکت داشته و به تصویر کشیده شده است. از عنصرهای به کار رفته در اثر می‌توان چنین استنباط کرد که او جمعی است از اضداد که جمالش و کمالش در قالب نماد و تمثیل گنجانیده شده است.

مجاهدی که در اثر نظر را به خود جلب می‌کند، دارای پیوندی بی‌واسطه و مستقیم با حقیقت کلی عالم است و از آن‌جا که حقیقت عالم وجود مطلق کمال و جمال است، او بی‌شک به مفهوم شعور فطری نسبت به کمالات و فضایل و زیبایی دست یافته و پیوند ذاتی با حقیقت عالم وجود و با روح کلی عالم برقرار نموده است؛ تجلیات او در روح و جانش در برابر حقیقت واحد ظهور و بروز پیدا کرده که آرامشی مملو از روایات و گفتار‌های نهضت عاشورایی و سالارش را در بطن خود پرورش داده است. این مجاهد همان دلاوری است که ریشه و نشانه‌ای از یاران امام حسین(ع) و پیام رهبرش را در خود یافته است. در کتاب شهادت چیست؟ شهید کیست؟ سید محمدرضا طباطبایی نسب، می‌نویسد: "خداوند اگر بخواهد از انسانی به خاطر بندگی و اطاعت از او قدردانی و تشکر کند و پاداشی عنایت فرماید، بهترین نوع پاداش الهی و برترین قدردانی و تشکر خداوند این است که به او توفیق شهادت عنایت می‌فرماید." و همچنین در قرآن کریم آمده است: "وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ" (هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.)

اثر "جمال آفتاب" اکنون در گنجینه آثار هنری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی شهر تهران نگهداری می‌شود.

 

اسماعیل رضایی

هنرمند خطاش