سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار اسماعیل ربیعی با نام "گرگور" در گالری ثالث، نمایشگاه مجسمه سیدعلی سیدعلیخانی با نام "وارگه" در گالری ایرانشهر،  نمایشگاه نقاشی محمدعلی شیوایی (کاکو) در گالری آرتیبیشن و نمایشگاه نقاشی حبیب‌اله صادقی با نام "قصیده نرگس" در گالری ساربان سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

مسخ انسان

نمایشگاه آثار اسماعیل ربیعی با نام "گرگور" در گالری ثالث برپاست. با دیدن نام نمایشگاه مخاطب بلافاصله به یاد گرگور سامسا و داستان "مسخ" اثر کافکا می‌افتد و انسانی را به یاد می‌آورد که یک روز صبح از خواب بیدار شده و متوجه می‌شود که به یک حشره غول پیکر تبدیل شده است. بر این اساس می‌توان انتظار داشت در آثار ربیعی هم با انسانی دگرگون شده مواجه شویم که از ماهیت اصلی خود جدا شده است.

اما مفهوم دگردیسی این بار در تبدیل انسان به حشره نیست، بلکه انسان به یک شیء تبدیل شده است که حتی در مرتبه‌ای پایین‌تر از حشره قرار دارد. در بیشتر آثار این مجموعه سر انسان بر روی فرمی منحنی و بزرگ و در ابعادی نامتناسب قرار دارد که یادآور بخشی از یک قایق چوبی و دماغه تیز آن است و خطوط حلقه‌ای که بر روی آن قرار گرفته مانند شیارهای داخل تنه درخت است. این آثار یادآور دریا و سفری دریایی هستند و علاوه بر فرم قایق، انواع ماهی نیز در آنها دیده می‌شود. گاه یک ماهی کوچک مقابل چشم انسان قرار گرفته و امکان تماشای اطراف را از او گرفته است و گاه یک ماهی بزرگ، کل فضای کادر را پوشانده و دنیایی خیالی درون بدن آن شکل گرفته است.

نمایشگاه آثار اسماعیل ربیعی در گالری ثالث

سر به عنوان مرکز تفکر و تصمیم‌گیری با قرار گرفتن بر روی بدنی عظیم، حالتی محقر و ناکارآمد پیدا کرده و موجودی منفعل و ناتوان را مقابل بیننده قرار می‌دهد که قدرت هیچ حرکت و کنشی را ندارد، اما در عین حال تبدیل شدن او به قایق امکان سفری، اگرچه بدون اختیار را برایش فراهم می‌کند. فضای خاکستری و تاریک آثار ربیعی تا حدودی آن وحشت و اضطراب داستان کافکا را به بیننده منتقل می‌کند، هرچند که مسخ‌شدگی این گرگور در مرحله‌ای بسیار پایین‌تر و ملایم‌تر از مسخ گرگور سامسا قرار دارد.

نمایشگاه آثار اسماعیل ربیعی تا 25 اردیبهشت در گالری ثالث برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان زند بین ایرانشهر و ماهشهر شماره ١٤٨ قرار دارد.

 

از سیاه چادر تا گالری

 نمایشگاه مجسمه سیدعلی سیدعلیخانی با نام "وارگه" در گالری ایرانشهر برپاست. آثاری که سیدعلیخانی در این مجموعه به نمایش گذاشته است را می‌توان مجسمه‌هایی برآمده از طبیعت و یک سبک زندگی خاص دانست. زندگی عشایری در طول قرن‌ها با فراز و نشیب‌های فراوان در ایران ادامه داشته و مردم ایلات مختلف همیشه با بهره‌گیری از مواد در دسترس خود به گذران زندگی پرداخته‌اند. سیاه چادرها بارزترین مشخصه زندگی عشایری هستند که بافت آنها با استفاده از پشم حیوانات انجام می‌شود و تمام مراحل پشم‌چینی، نخ‌ریسی و بافت چادر توسط مردم ایل انجام می‌شود. سیدعلیخانی هم در این مجموعه به شکل مستقیم از متریال سازنده سیاه چادر استفاده کرده و با ترکیب مواد دیگر، مجسمه‌هایی خاص را به وجود آورده است.

این آثار با استفاده از پشم، چوب و شاخ حیوانات ساخته شده و اشکال متنوعی را به وجود آورده‌اند. سیدعلیخانی قصد نداشته با کنار هم قرار دادن اجزای مختلف به یک فرم شناخته شده دست پیدا کند، بلکه به ایجاد فرمی انتزاعی بسنده کرده و یا فرم‌هایی که به وجود آورده برگرفته از لوازم کاربردی زندگی عشایری است.

نمایشگاه مجسمه سیدعلی سیدعلیخانی در گالری ایرانشهر

ویژگی دیگر این آثار دست‌ساز بودن آنها است که باعث می‌شود مجسمه‌ها غیرقابل تکرار بوده و تک باشند. مخاطب در مواجهه با این آثار متوجه تاریخ و فرهنگ پشتوانه آنها می‌شود و روحیه سرسخت و مبرز نهفته در آنها را درک می‌کند.

 نمایشگاه مجسمه سیدعلی سیدعلیخانی تا 23 اردیبهشت در گالری ایرانشهر برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی، خیابان سپند، پلاک 69 قرار دارد.

 

کوبیسم‌های ایرانی

 نمایشگاه نقاشی محمدعلی شیوایی (کاکو) در گالری آرتیبیشن برپاست. در این نمایشگاه مجموعه‌ای از آثار شیوایی به نمایش درآمده که در دوره‌های مختلف و با موضوعات متنوع شکل گرفته‌اند. شیوایی که در جوانی پس از سفر به فرانسه با بزرگترین نقاشان کوبیست آشنا شده بود از پیشگامان هنر نوگرای ایران و به نوعی از اولین هنرمندان علاقه‌مند به شیوه کوبیسم در ایران بود. او با به کارگیری خطوط و سطوح به فضایی شخصی رسید که رنگ شرقی به خود گرفت.

اصلی‌ترین سوژه در آثار شیوایی طبیعت بی‌جان است. سوژه‌ای که در طول چند قرن مورد توجه نقاشان قرار داشته و به شکل‌های مختلف توسط آنها به نمایش درآمده است. در تعدادی از تابلوهای این مجموعه شاهد ترکیب‌بندی‌هایی از اداوت موسیقی هستیم. او سازهای ایرانی را در کنار هم قرار داده و با ساده کردن آنها به فرم‌های هندسی و رنگ‌های محدود، ترکبی‌بندی‌های مختلفی به وجود آورده است.

نمایشگاه نقاشی کاکو در گالری آرتیبیشن

در بخش دیگری از این آثار هنرمند سوژه‌های متنوع‌تری را انتخاب کرده است. در تعدادی از آثار او آدم‌هایی با فرم‌های ساده شده بدن دیده می‌شوند که سر آنها به شکل پرنده درآمده است و در آثاری دیگر فرم‌های مثلثی وجود دارد که نمادی از پرنده هستند.

در این میان آثار واقع‌گرا نیز دیده می‌شود. طراحی‌های فیگوراتیو شیوایی از نوازندگان یا پیکره‌ای طبیعی که بر روی پس زمینه‌ای هندسی شده به چشم می‌آید، از این دست آثار هستند.

 نمایشگاه نقاشی محمدعلی شیوایی تا 22 اردیبهشت در گالری آرتیبیشن به نشانی خیابان شریعتی، پایین‌تر از حسینیه ارشاد، خیابان کوشا، خیابان ناصری، خیابان قندی (دریا)، پلاک 6 برپاست.

تغزل طبیعت

نمایشگاه نقاشی حبیب‌اله صادقی با نام "قصیده نرگس" در گالری ساربان برپاست. صادقی که بیشتر با آثار اجتماعی و فیگوراتیو شناخته شده است، در این مجموعه به طبیعت پرداخته و آثاری تغزلی را به وجود آورده است. بوم‌هایی که با لایه‌های حجیم رنگ پوشیده شده و در میان آنها شاخه‌ای گل یا منظره‌ای فراخ به چشم می‌آید، حاصل تعمق در طبیعت و نگاهی موشکافانه در آن است.

لایه‌های متعدد رنگ که بر روی هم قرار گرفته نشان از تغییرات چندین باره در تابلوها دارد و به نظر می‌رسد نقاش در رابطه‌ای طولانی مدت با اثر و کم و زیاد کردن‌ها، سرانجام تصویر دلخواه خود را از آن به دست آورده است. در هیچ کدام از این آثار شاهد فرمی طبیعی از گل و درخت نیستیم، بلکه آنچه دیده می‌شود لکه‌های رنگینی است که بر روی زمینه سبز، نشان دهنده گل‌های وحشی هستند و یا فرم‌های غیر هندسی، درختان گوناگون را تداعی می‌ کنند.

نمایشگاه نقاشی حبیب‌اله صادقی در گالری ساربان

صادقی گاه به عناصر طبیعت نزدیک شده و یک گل را سوژه اثرش قرار داده و گاه با دور شدن از منظره، سوژه‌ها را از نمایی دور به تصویر کشیده است. او در اغلب آثار به نمایش تصویری بکر از طبیعت پرداخته و اثری از انسان و عناصر دست او در نقاشی‌ها دیده نمی‌شود، اما گاه در دوردست پلی بر روی رودخانه به چشم می‌آید و یا در اثری دیگر تصویری از دهکده‌ای مخروبه دیده می‌شود.

نمایشگاه نقاشی حبیب‌اله صادقی تا 23 اردیبهشت در گالری ساربان برپاست. علاقمندان می‌توانند به نشانی خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک 130، طبقه اول مراجعه کنند.