سرویس تجسمی هنرآنلاین: انجمن نگارخانه‌داران تهران آذرماه سال 97 با مجوز وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی آغاز به کار کرد و هنگامه معمری، آریا اقبال، فرهاد آذرین، ارکیده درودی و الهه جواهری به عنوان اعضای هیات مدیره آن انتخاب شدند. الهه جواهری رئیس این انجمن در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت‌های صورت گرفته در چندماه گذشته گفت: از جدیدترین اقدامات انجمن تشکیل کارگروه رفع اختلاف و رسیدگی به شکایات است که لیلی گلستان، الهه جواهری، شیث یحیایی، امرالله فرهادی و فرهاد آذرین به عنوان اعضای آن انتخاب شدند.

جواهری افزود: در سال‌های گذشته شاهد بودیم که گاه مسائلی بین گالری و هنرمند مطرح شده و مشکلاتی به وجود آمده است. مسائلی مانند پرداخت وجه به هنرمند، آسیب دیدن اثر در جریان برگزاری نمایشگاه‌های خارجی و... از جمله این اختلافات هستند. این مسئله مورد توجه انجمن بود و تصمیم گرفتیم کارگروهی را تشکیل دهیم تا اگر اختلافی بین هنرمند با گالری‌دار یا نهادهای دیگر به وجود آمد در رفع آن بکوشند.

او با اشاره به اینکه قرار است نخستین آرت‌فر تهران با مشارکت انجمن نگارخانه‌داران تهران برگزار شود گفت: با شرکتی که مجری برگزاری این رویداد است قرارداد بسته‌ایم و اقدامات اولیه انجام شده است. قصد داریم از تمام گالری‌‌های کشور دعوت کنیم تا در این رویداد که در نیمه دوم سال ۹۸ برگزار می‌شود، شرکت کنند و امیدواریم در سال بعد بتوانیم آرت‌فر تهران را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم.

جواهری با بیان اینکه بیش از ۳۰ گالری تهرانی در این انجمن عضو هستند افزود: هدف ما این بود که انجمن به شکل ملی تشکیل شده و گالری‌های شهرستانی هم حضور داشته باشند، اما این موضوع پذیرفته نشد و انجمن به گالری‌های تهرانی محدود شد. البته تعدادی از گالری‌های تهرانی نیز به دلایل شخصی در انجمن عضو نشده‌اند.

او درباره مشکلاتی که سال گذشته از جانب شهرداری برای گالری‌ها پیش آمد و به پلمپ آنها منجر شد، گفت: شدیدا پیگیر این موضوع هستیم و با اداره دارایی و شهرداری تهران مذاکرات زیادی داشتیم. در مسائل مختلفی که پیش آمده گاه حق با شهرداری بوده و در بعضی از آنها نیز گالری محق بوده است، اما در نهایت امیدواریم بتوانیم به خوبی در رفع این مشکلات تلاش کنیم.  

جواهری افزود: شروع هر حرکتی بسیار مشکل است و ما در آغاز کار انجمن بیشتر به دنبال مطالبات کسب و کار خود هستیم. منشور اخلاقی برای انجمن تهیه کردیم و بخشی از آیین‌نامه نگارخانه‌داران که نیاز به اصلاح داشت را تغییر دادیم. همچنین درخواست تغییراتی در پیش‌نویس آیین‌نامه تاسیس و اداره نگارخانه را داده‌ایم و قول اجرایی کردن آن را گرفتیم. در چند ماه گذشته جلسات هیئت مدیره انجمن به شکل مرتب برگزار شده تا بتوانیم اهداف خود را به خوبی پیش ببریم.