به گزارش هنرآنلاین، این روزها نمایشگاهی در گالری مژده با موضوع زن دایر است. امیرحسین دلبری در نمایشگاهی از مجسمه‌هایش با عنوان "زیر سقف شیشه‌ای" با رویکرد اجتماعی و انتقادی به موضوع زن و مشارکت حداقلی این گروه در جامعه جهانی پرداخته است. از نظر او خلاف قوانین و شعارهای جوامع پیشرفته همچنان نگاه مردسالانه در مناسبات اجتماعی حاکمیت دارد.

دلبری درباره پرداختن به این موضوع گفت: "بازتاب مسائل اجتماعی به عنوان یک هنرمند از دغدغه‌های من است و نمی‌توانم نسبت به مسائل پیرامونم بی‌تفاوت باشم و به عنوان یک هنرمند تلاش می‌کنم این مسائل را به شکلی بازتاب دهم. سعی می‌کنم با خلق اثر هنری نوری به پدیده‌های اجتماعی بتابانم و نظر دیگران را به این موضوعات جلب کنم. "

امیرحسین دلبری توضیح می‌دهد که همواره نسبت به مسائل اجتماعی حساس بوده و آنها را در آثارش بازتاب داده است، او گفت:" این نگاه انتقادی را در آثار قبلی هم ارائه داده‌ام. مثلا در نمایشگاه قبلی‌ام چیدمانی داشتم از تراکت‌های تبلیغاتی در خصوص پایان‌نامه، مقالات آیلس که در ابعاد بزرگ انجام دادم و همچنین در مورد تبلیغات فروش اعضای بدن. علاوه بر اینها مجسمه‌هایی ساخته‌ام که موضوعات اجتماعی را به نقد کشیده‌ام. اینکه مصمم شدم بر روی موضوعات اجتماعی کار کنم بازخوردی ست که از مخاطبان در نمایشگاه‌های قبلی گرفتم. به عنوان هنرمند وظیفه دارم دردهای جامعه‌ام را بیان کنم و نسبت به آن بی‌اعتنا نباشم."

وی افزود: "در مجموعه زیر سقف شیشه‌ای در گالری مژده، تنها یک مجسمه مرد دارم که با یک پیراهن مردانه در زیر سقف شیشه ای حضور دارد و تو خالی است. همچنین در این مجموعه، تنها یک مجسمه را هم در سایز بزرگ و هم در سایز کوچک ساخته‌ام.این مجسمه فرم زیبایی دارد اما اصلاً شبیه فیگورهای زنانه نیست، بلکه انتزاعی است با نام "گهواره تکرار را ترک گفتم". در واقع همان شخصیت زنی است که سقف شیشه‌ای را شکسته و از آن عبور کرده، این مجسمه ارتفاع زیادی دارد. در مجسمه‌های دیگر با عنوان "به بلندای فریاد" زنی وجود دارد که قد بلندی دارد، این زنان از دوران کودکی کفش‌هایی به پا می‌کنند به نام "لوتوس" که پاهایشان زیبا به نظر بیایید تنها برای ایجاد ظاهری زیبا که خواسته جامعه مرد سالاری است و در سنین بالا دچار مشکلات زیادی می‌شوند. در این مجسمه اصلا آناتومی رعایت نشده است. این مجسمه تصویری از زنانی است که دچار قواعد و رسوم دست و پاگیر جوامع مردسالارانه شده‌اند."

دلبری در توضیح عناوین خاص مجسمه‌هایش گفت:" عناوین آثار گزیده‌هایی از اشعار شاملو هستند. دلیل استفاده از این قطعات تنها فرم نگاه حماسه گونه اشعار شاملو به زن است. من روی عناوین کارها خیلی حساس هستم و آنها را مکمل و در اصل بخشی از اثر می‌دانم."

نمایشگاه آثار امیرحسین دلبری با عنوان "زیر سقف شیشه‌ای" تا 13 اردیبهشت در گالری مژده ادامه دارد. گالری مژده در سعادت‌آباد، میدان کاج، خیابان فرهنگ، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم شرقی، شمارۀ 27 قرار دارد.