سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار تصویرسازی حامد شریفی با نام "رویای هستی" در گالری فلاح‌زاده برپاست. شریفی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۶ اثر با تکنیک اکولین و اکریلیک در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: تصویرسازی‌های من برگرفته از موسیقی، شعر و آواز ایرانی هستند. در واقع نقطه شروع این آثار این‌گونه بود که شروع به تصویر کردن دل‌نوشته‌های خود کردم و پس از آن توجهم به موسیقی‌هایی که در زمان تصویرسازی گوش می‌کردم، جلب شد. گاهی یک ماه به صورت مداوم به یک قطعه موسیقی گوش می‌کردم و کاملا با آن عجین می‌شدم و فرم و رنگ‌ها در تصاویرم با موسیقی همگام می‌شد.

شریفی ادامه داد: در هر آواز یک داستان وجود دارد که آن داستان در تصاویر من جان می‌گرفت و به ریتم موسیقی اضافه می‌شد. معمولا در تصویر‌سازی، نقاط اوج هر داستان را به تصویر می‌کشیم. در این آثار نیز گاه یک داستان کامل یا یک احساس به نمایش کشیده شده است.

او که کارشناس ارشد تصویرسازی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است، درباره نمادهایی که در این آثار به کار رفته است گفت: انسان، درخت، پرنده و ماهی عناصری هستند که بیشتر در این آثار دیده می‌شوند. البته انسان در این کارها جنبه مادی ندارد، بلکه موجودی الهی است و با توجه به اینکه در بیشتر ترانه‌ها، زنان مخاطب شعر هستند، در این تصویر هم خصلت‌های زیبایی‌شناسی ظاهری و درونی زنان به تصویر درآمده است.

شریفی ادامه داد: المان‌ها و عناصری که در تصویرهایم به کار رفته کاملاً ایرانی است و در عین حال با توجه به علاقه‌ای که به ترکیب‌بندی نگارگری‌های دوره صفوی دارم، سعی کردم اصول ترکیب‌بندی و حتی هندسه نقوش ایرانی را در بعضی از کارها استفاده کنم. البته در تعدادی از آثار نیز به تناسب موسیقی، اثری از آن هندسه وجود ندارد. با این حال ایرانی بودن تصاویر کاملا مشخص است و این در ارتباط با همان موسیقی است که مورد توجه من قرار داشت.

او درباره رنگ‌هایی که به کار برده است گفت: بخش‌هایی از کارها درون‌گرا هستند و من برای نشان دادن آنها از اکولین استفاده کردم که رنگی روحی، عاطفی و ملایم است. در بخش دیگری از آثار که نشان دهنده هیجانات روحی هستند از رنگ‌های گرم و تند استفاده شده و اکریلیک را برای آنها به کار بردم.

شریفی با بیان اینکه نام هر ترانه در کنار اثری که از آن تأثیر گرفته است، نوشته شده، گفت: اگرچه نام ترانه‌ها ذکر شده است، اما قرار نیست که مخاطب، تصویری عین به عین از این ترانه را دریافت کند و یا متوجه ارتباط آنها بشود. بلکه در تصویرسازی این موضوع مهم است که مخاطب حس مورد نظر را دریافت کند به همین دلیل روایت مستقیم یک موضوع در تصویرسازی مطرح نیست.

او درباره بزرگداشت استاد بنان در این نمایشگاه گفت: افتتاحیه نمایشگاه قبلی من مصادف با تولد استاد محمدرضا لطفی بود و من آثار را به ایشان تقدیم کردم. پس از آن تصمیم گرفتم نمایشگاه‌های بعدی خود را نیز به یکی از اساتید موسیقی ایرانی که علاقه زیادی به آنها دارم و آثار آنها در کارم تاثیر داشته است، تقدیم کنم. این مجموعه از سال ۹۴ آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

نمایشگاه تصویرسازی حامد شریفی تا سه‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه در گالری فلاح‌زاده به نشانی سعادت آباد، شمال میدان کاج، ابتدای خیابان دوازدهم، پلاک 43، طبقه دوم، واحد پنج برپاست.