به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، علی امام مدیر عامل مترو تهران گفت: مسابقه عکس مترو به مناسبت 40 سالگی پیروزی انقلاب اسلامی راه اندازی شده است و با برگزاری این مسابقه تلاش کردیم زمینه‌ای را فراهم کنیم تا حاصل فعالیت کارکنان مترو ثبت شود.

او افزود: هدف از برپایی این مسابقه بهره‌گیری از ظرفیت‌های هنرمندان عکاس برای نشان دادن تلاش‌های مغفول مانده مهندسان، کارگران و پرسنل تلاشگر شرکت مترو تهران است. این مسابقه به همت روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت مترو و با مشارکت و همکاری اداره کل اخبار رسانه‌ای خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) برگزار شده است.

مدیرعامل متروضمن ابراز امیدواری برای تداوم برگزاری این مسابقه در دوره‌های آتی گفت: امیدواریم به‌زودی مسابقه فیلم کوتاه مترو را نیز راه اندازی کنیم.

احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: امیدوارم که به‌زودی به همت برگزار کنندگان این مسابقه، خانه عکس مترو راه اندازی شود و عکاسان برای عکاسی از مترو و شهر زیرزمینی مترو به مجوز نیاز نداشته باشند.

او افزود: عکاسان برای عکاسی در سطح شهر همواره با مشکلات متعددی روبرو هستند اما ما باید زمینه‌ای را فراهم کنیم که عکاسی برای آنها تسهیل شود.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در عکس‌های که در این مسابقه بر روی دیوار رفته‌اند تنها به مترو از جنبه صنعت توجه شده و ویژگی مردمی و اجتماعی آن نادیده گرفته شده است. مترو را نمی‌توان بدون مردم تصور کرد. برای غنی‌تر شدن این مجموعه باید واقیعت مترو را ثبت کرد، این گونه می‌توان این عکس‌ها را باور پذیرتر کرد.

او در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: اگر به وجه اجتماعی مترو توجه کنیم از مترو می‌توانیم فیلم‌های مستند و داستانی بسیاری بسازیم. مترو و آدم‌هایی که سوار مترو می‌شوند، قصه‌های متعددی دارند که نمی‌توان از کنار آن به راحتی گذشت.

در بخش پایانی این مراسم ساتیار امامی به نمایندگی از هیات داوران گفت: مترو یک شهر زیرزمینی است و عکاسان و خبرنگاران باید در این شهر زیرزمینی حق نفس کشیدن داشته باشند.

او افزود: زمان وقوع اتفاقات و بلایای طبیعی همواره عکاسان تلاش می‌کنند تا آن وقایع را به بهترین شکل ممکن ثبت کنند. باید کمک کنیم که آنها بتوانند در طول سال به وظایف خود عمل کنند و شرایط کار را برای آنها دشوار نکنیم.

امامی در ادامه به ضرورت انتشار کتاب عکس تهران گردی اشاره کرد و گفت: احمد مسجدجامعی با برگزاری تهران گردی زمینه‌ای را فراهم کرد که عکاسان و خبرنگاران به مکان‌هایی از تهران بروند که در حالت عادی برایشان حضور در این مکان‌ها میسر نمی‌شد.

در ادامه او با اشاره به عکس‌هایی که در مسابقه عکس مترو مورد داوری قرار گرفتند گفت: سطح کیفی عکس‌ها بسیار بالا بود و اگر هیات داوران این امکان برایشان میسر بود قصد داشت که از تمام عکاسان در شرایط یکسان تقدیر کند. این مسابقه نفر اول ندارد و در کنار دو برگزیده دوم و سوم از چند عکاس دیگر نیز تقدیر به عمل خواهیم آورد.

در این مراسم از اکبر توکلی، محمد سبحان، اصغر خمسه و جلال زرکانی تقدیر شد و مهران ریاضی به عنوان برگزیده سوم و مرضیه نور علی به عنوان برگزیده دوم تقدیر شدند.