سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی فریدون امیدی با نام "درخشش" در گالری ایوان برپاست. در این نمایشگاه ۱۸ تابلو به نمایش درآمده که در 4 سال گذشته خلق شده و تکنیک آنها رنگ روغن روی بوم همراه با پودرهای رنگی، ورق‌های طلا و نقره است. امیدی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه از اوایل دهه 80 استفاده از خط در نقاشی را آغاز کرده است گفت: ابتدا کارهایی را نقاشی کردم که حالت ریتمیک داشت و حروف انگلیسی به صورت شماتیک و بدون آن‌که معنای خاصی داشته باشند در آنها استفاده شده بود. پس از آن فکر کردم که می‌توانم این کار را با خط فارسی انجام دهم و کارهایی را با خط فارسی به وجود آوردم که ترکیبی بودند یا از نقاشی‌خط‌هایی که قبلا دیده بودم الگو گرفته بود. پس از آن شروع به استفاده از تک‌حرف و ترکیب آنها با هم کردم و بافت‌های مختلف را در آنها تجربه کردم. در این سال‌ها تجارب مختلفی داشتم و کارهای جدیدی را با متریال متنوع به وجود آوردم.

او با بیان اینکه در کارهای اخیر خود به درخشندگی و نور توجه داشته است گفت: در هر دوره سعی کردم یک شیوه جدید را در آثار خود به کار ببرم، اما تاکید بیشتر من روی بافت و تکنیک است زیرا کار خوشنویسی من قوی نیست. هر دوره از آثارم را با یک تم کار کردم و تجربه‌های مختلفی در این مسیر داشتم که به مرور کامل‌تر شده است. اوایل آثارم جنبه تجربی داشت و قصد داشتم شیوه‌های مختلف را امتحان کنم اما به مرور مسیر برایم مشخص‌تر شد و در کارهای بعدی می‌دانستم چه می‌کنم.

او درباره نحوه نوشتن حروف فارسی روی بوم گفت: این حروف و فرم آنها کاملا بداهه شکل می‌گیرد زیرا حجم زیادی از رنگ روغن را روی بوم گذاشته و با استفاده از کاردک و برداشتن رنگ، فرم حروف مورد نظر را ایجاد می‌کنم. بنابراین غلظت‌های متفاوت رنگ و نحوه حرکت کاردک روی آن، در شکل‌گیری فرم حروف بسیار تاثیرگذار است.

امیدی درباره تاثیر متریال در آثارش گفت: مواد و ابزار مختلف برای من جذابیت زیادی دارند و سعی می‌کنم دائما شیوه کارم را تغییر دهم زیرا تازگی در کار برایم خیلی جالب است. برای بیننده هم اگر پیگیر آثارم باشد تغییر متریال می‌تواند احساسات مختلفی را منتقل کند.

او با اشاره به اینکه علاوه بر نقاشی‌خط، آثار موضوعی مختلف را نیز کار می‌کند گفت: من در دو ژانر نقاشی می‌کنم. یکی از آنها خط‌نقاشی است و دیگری نقاشی‌هایی که به موضوعات مختلف اجتماعی، منظره و... می‌پردازد. احساس می‌کنم در نقاشی‌خط ممکن است این توانایی وجود نداشته باشد که بتوان مسائل اجتماعی و... را بیان کرد اما در سایر آثار می‌توانم موضوعات مختلفی که در اطرافم وجود داشته و بر من تاثیر می‌گذارد را نمایان کنم. بنابراین ژانر آثارم را جدا کردم ولی همه آنها از نظر تکنیکی به هم نزدیک هستند. تابلوهای من همگی با حجم غلیظ رنگ ایجاد شده و تصویرها با خش انداختن روی آن یا برداشتن رنگ با کاردک به وجود می‌آید.

نمایشگاه نقاشی فریدون امیدی تا 9 اردیبهشت در گالری ایوان برپاست. این گالری در الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ قرار دارد.