سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار امیرحسین بیانی با نام "وفاداری، نام‌های سیاست" در گالری محسن، نمایشگاه نقاشی حامد صحیحی با نام "آهستگی" در گالری طراحان آزاد و نمایشگاه نقاشی طاها حیدری با نام "دهانه برخورد" در گالری آب انبار سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

احساسات انسانی در مناظر طبیعی

نمایشگاه آثار امیرحسین بیانی با نام "وفاداری، نام‌های سیاست" در گالری محسن برپاست. آنچه در این مجموعه دیده می‌شود، نقاشی‌هایی از طبیعت هستند که مناظر گوناگون را به نمایش گذاشته‌اند. جنگل‌های پوشیده از انبوه درختان، دریای مواج، دریاچه آرام، کوه آتشفشان و گدازه‌های آتشین، جنگل برفی و... انواع مناظری هستند که در این تابلوها دیده می‌شوند و تنوع شدیدی از مناطق جغرافیایی و شرایط آب و هوایی را به نمایش می‌گذارند که در عین حال هر کدام نماینده حالات مختلف انسانی بوده و احساسات متفاوتی را به مخاطب منتقل می‌کند.

اگرچه ظاهر این آثار چیزی جز طبیعت‌پردازی نیست، اما آنطور که از نام نمایشگاه و بیانیه آن برمی‌آید، نقاش هیچ قصدی برای نقاشی از طبیعت نداشته و هدف او نمایش موضوعی فراتر از آن چیزی است که در برخورد اول با تصویر مشاهده می‌شود. بیانی این مناظر را به عنوان نمادی از افراد مختلف در نظر گرفته و تفاوت موجود در آنها ناشی از تفاوت‌های شخصیت، احساس و اندیشه انسان‌هاست. این مناظر متنوع نمادی از آدم‌هایی با شخصیت‌ها و احساسات متضاد هستند که در عین حال هر کدام روحیه‌ای مستحکم و استوار دارند و گویی هیچ عامل خارجی توان نفوذ در آنها را ندارد.

نمایشگاه آثار امیرحسین بیانی در گالری محسن

نکته دیگری که از نظر بصری در این آثار به چشم می‌آید، فرم قاب‌هایی است که هنرمند استفاده کرده است. او با اجتناب از کادر‌های چهار ضلعی، فرم‌های هندسی متنوعی را به کار برده است که ارتباطی با تصاویر موجود در کادر ندارد. علاوه بر این اضلاع و زوایای اضافه، خطوطی هم بر روی مناظر ترسیم شده که ادامه دهنده همان فرم‌های هندسی است و نوعی پرسپکتیو نادرست را نمایش می‌دهد که در نگارگری‌های ایرانی هم دیده می‌شود.

نمایشگاه آثار امیرحسین بیانی با نام در گالری محسن تا 20 اردیبهشت برپاست. گالری محسن در خیابان ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک 42 قرار دارد.

 

دقت در اجزای حیات

نمایشگاه نقاشی حامد صحیحی با نام "آهستگی" در گالری طراحان آزاد برقرار است. نقاشی‌های این مجموعه نمایش دهنده حجم‌ها و فرم‌هایی هستند که خود به طور مشخص شبیه هیچ عنصر شناخته شده‌ای نیستند. حجم‌های کروی یا فرم‌های نامنظم و بی‌شکل، مخاطب را با هیچ تصویر آشنایی مواجه نمی‌کند، اما همه آنها می‌توانند اجزایی بسیار کوچک از همه جانداران باشند. بررسی میکروسکوپی بافت‌ها و سلول‌های بدن موجودات زنده یا اشیاء مختلف، دانشمندان را با چنین تصاویری مواجه می‌کند و به نظر می‌رسد نقاش با الهام از همین عناصر به ساخت فضایی خاص پرداخته است.

نمایشگاه نقاشی حامد صحیحی در گالری طراحان آزاد

صحیحی با نگاهی موشکافانه به ریزترین اجزای طبیعت پرداخته و با بزرگ‌نمایی آنها، تصاویری غیر عادی را مقابل چشم بیننده قرار داده است. اما هدف او صرفا ایجاد تصاویری علمی یا مستند نبوده است، بلکه با استفاده از این عناصر تلاش کرده است صحنه‌هایی خیالی را به وجود آورد. این عناصر با جدا شدن از بستر اصلی خود، در فضاهایی متفاوت قرار گرفته و مانند مجسمه‌هایی غول پیکر به نظر می‌رسند که در موزه پیش چشم مخاطبان هستند. فرم‌های انتزاعی متنوع که گاه بر روی پایه یا زمین قرار گرفته و گاه در فضا معلق هستند، نمایشی از عناصر هستی را در سطح دوبعدی بوم ایجاد می‌کنند.

نمایشگاه نقاشی حامد صحیحی با نام "آهستگی" 30 فروردین تا 10 اردیبهشت در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان. گلها، میدان سلماس، شماره 5 برقرار است.

 

ترکیب زندگی و تکنولوژی

نمایشگاه نقاشی طاها حیدری با نام "دهانه برخورد" در گالری آب انبار برپاست. حیدری در این مجموعه تابلوهای متنوعی را ارائه کرده است که زمینه‌ای مشترک دارند. در آثار او حقیقت و مجاز در هم ادغام شده و تصاویری دوگانه را ایجاد کرده‌اند. در این نقاشی‌ها اجزای گوناگونی از رویدادها، مکان‌ها و اشیاء مختلف در کنار هم قرار گرفته‌اند تا تصویری از دنیای معاصر را به نمایش بگذارند.

در هر تابلو شاهد ترکیب‌های متفاوت هستیم که از عناصر طبیعی و مناظر، ساختمان‌ها و معماری، اشیاء کاربردی زندگی روزمره، مدیاهایی مانند تلویزیون و عکس، انسان و حیوانات، شکل گرفته‌اند. در یک تابلو که با رنگ سبز گیاهان و شاخه‌های قهوه‌ای درختان پوشیده شده است، خطوط نازک محیطی، فیگوری از یک انسان را نشان می‌دهند که با طبیعت ترکیب شده است. در تصویری دیگر از میان نقاط رنگین که مانند پیکسل‌های دیجیتالی بر سطح تابلو پراکنده هستند، نمایی از ساختمان‌ها و شهر قابل تشخیص است. در تابلوهای دیگر هم اغلب شاهد فضایی شلوغ هستیم که عناصر مختلف آن در هم رفته و حتی از کارکرد یا جایگاه اصلی خود جدا شده‌اند.

 نمایشگاه نقاشی طاها حیدری در گالری آب انبار

نکته قابل توجه در بعضی از تابلوها، چند لایه بودن آنها است. این آثار که اغلب به ارتباط میان انسان، تکنولوژی و رسانه پرداخته‌اند، از چند تصویر مختلف تشکیل شده است. در پس زمینه یک تابلو تصویری بزرگ شده از دست دادن دو مرد را می‌بینیم که صحنه‌ای رسمی و شاید دیپلماتیک را تداعی می‌کند. بر روی آن تصویر دیگری از چند مرد دیده می‌شود که تنها با خطوط محیطی به تصویر کشیده شده و صحنه‌ای خشونت‌آمیز از دستگیری یک شخص را نشان می‌دهد. اما بر روی این تصویر، نقاط رنگین و منظمی در کنار هم قرار گرفته که مانند پارازیت‌های ماهواره‌ای است و نتیجه آن پنهان شدن تصاویر است.

نمایشگاه نقاشی طاها حیدری تا 7 تیر در گالری آب انبار برپاست. این گالری به نشانی میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بعد از تقاطع سمیه، خیابان بور بور، خیابان خاقانی، بن بست روشن منش، پلاک 2 قرار دارد.