سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی آذین رستمی با نام "لایه‌های پنهان" در گالری ویستا برپاست. رستمی با بیان اینکه ۳۵ اثر با تکنیک‌های مختلف و در ابعاد گوناگون در این نمایشگاه وجود دارد گفت: پس از نمایشگاه اول در سال ۹۶ ایده اولیه این مجموعه به ذهنم رسید و اتودهای آن را آغاز کردم. به مطالعات مختلف پرداختم و دغدغه‌هایی که درباره زنان، مسائل اجتماعی و سیاسی داشتم، بدون اینکه خط خاصی را در نظر داشته باشم همگی روی من تاثیر گذاشت و جنبه‌های تصویری آنها را مد نظر داشتم.

رستمی افزود: بخشی از کارهایم به مسائل اسطوره‌ای اختصاص دارد و فرم‌هایی از ونوس که در دوران زن سالاری وجود داشته را به عنوان پایه کارم استفاده ‌کردم و به عنوان نوعی تناقض میان دیدگاهی که آن زمان درباره زن وجود داشته و آنچه در زندگی معاصر دیده می‌شود، در نظر گرفتم.

رستمی ادامه داد: به دنبال نگاه ارزشی به زن، به جای نگاه ابزاری به او بودم و قصد داشتم لایه‌های پنهان فردیت را به خودم به عنوان یک زن یادآوری کنم. در دوره‌ای از تاریخ، زن اهمیتی بیشتر از جنسیت خود داشته اما در جوامع امروزی بدون اینکه قابلیت‌های روحی و فکری او که می‌تواند باعث رشد جامعه شود در نظر گرفته شود، تنها وجه جنسیتی مورد توجه قرار می‌گیرد. نکته‌ای که برای من اهمیت داشت این بود که زیبایی باطن افراد مدنظر قرار بگیرد.

او با بیان اینکه زنانگی را به شکل‌های مختلف در آثارش نشان داده است گفت: یکی از آنها کادرهای مثلثی است که نمادی از زنانگی است. نکته مهم اینکه وقتی به این آثار نگاه می‌کنید پیش از آن که محتوای اثر و درونیات آن به چشم بیاید، فرم ظاهری کادر دیده می‌شود. این موضوعی است که در مورد زنان هم اغلب صدق می‌کند و بیش از شناخت شخصیت و روحیات آنها، ظاهر آنان به چشم می‌آید. در این آثار مخاطب باید عناصری که اهمیت دارد را از میان آنچه در ظاهر و مرحله اول دیده می‌شود پیدا کند.

رستمی افزود: عناصر مهمی مانند چشم، قلب و... زیر لایه‌های رنگ و ظواهر پنهان شده و منظور من از این کار پنهان شدن اندیشه زیر ظواهر است. مغز نماد اندیشه، قلب نشانه احساس یک زن و چشم همان بخشی است که می‌گوید خود من را بنگر نه جسم من را. قصد من نشان دادن انسانیت بود و اگر مرد یا زن به عنوان یک شیء دیده شوند وجه انسانی آنها از بین می‌رود.

او درباره تکنیک آثار خود گفت: از مواد مختلف مانند جوهر، اکریلیک، پاستل، مداد و ذغال در این کارها استفاده کردم. با توجه به اینکه بخشی از کار من جنبه ناخودآگاه دارد، بسیار رها و آزاد با آب مرکب کار کردم و در قیدوبند نمایش یک فیگور دقیق نبودم. دوست داشتم احساسم را به شکل سریع و آنی روی کار بیاورم و در واقع لحظه برایم اهمیت داشت نه نتیجه کار. بنابراین لایه‌های رنگ را روی هم می‌گذاشتم تا تصویر نهایی شکل بگیرد اما در بخش‌هایی مانند مغز و قلب که اهمیت زیادی داشتند آنها را به شکل کامل پرداخت کردم که در بین خطوط انتزاعی و ناآشنا این نقش به صورت واضح دیده شوند.

نمایشگاه نقاشی آذین رستمی با نام "لایه‌های پنهان" تا 3 اردیبهشت در گالری ویستا برپاست. گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک 11 میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.