سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی شهین تابان‌فر با نام "موج" در گالری آریا برپاست. تابان‌فر در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه 13 تابلو در این مجموعه به نمایش درآمده است، گفت: من علاقه زیادی به حرکت و رنگ و فرم دارم. بنابراین موج را به عنوان دستمایه کارم در این مجموعه انتخاب کردم. سعی کردم آزادانه نقاشی کنم و آثاری را به وجود آورم که با موج‌های واقعی و عکس‌هایی که از آنها گرفته می‌شود تفاوت زیادی داشته باشد. در این آثار قصد داشتم احساس موج و حرکت را نشان دهم.

تابان‌فر افزود: با نقاشی کردن از روی عکس موافق نیستم و به نظرم وقتی عکسی از یک سوژه وجود دارد دیگر نیازی به نقاشی کردن آن نیست. آدم‌ها متفاوت هستند و برداشت‌های متفاوتی از اطراف دارند. حتی یک سوژه واحد که چند نفر آن را می‌بینند نیز تأثیر متفاوتی در هر شخص دارد. اگر انسان بتواند تصویر یا عکسی که دیده را کنار بگذارد و آنچه را احساس کرده است به تصویر بکشد می‌تواند اثری موفق را به وجود آورد.

او با بیان اینکه آثارش با تکنیک میکس مدیا به وجود آمده است گفت: چیزی که بیننده متوجه آن می‌شود، رهایی در این نقاشی‌ها است. پیش از شروع نقاشی طرح خاصی ندارم و در زمان کار هم از قلم‌مو زیاد استفاده نمی‌کنم. معمولا رنگ را روی بوم ریخته و سعی می‌کنم فرم‌های مورد نظرم را از ترکیب و در هم رفتن رنگ‌ها به دست بیاورم. بنابراین بخش عمده‌ای از کارم بداهه است. بیشترین رنگ‌هایی که در این تابلوها به کار رفته است طیف‌های مختلف آبی و سبز هستند و در عین حال کمی رنگ‌های گرم در حاشیه کار همراه با بافت وجود دارد که ساحل را نشان می‌دهد.

تابان‌فر که نقاشی را در دانشکده هنرهای زیبا، امریکا و فرانسه آموزش دیده و بیش از ۳۰ نمایشگاه گروهی و جمعی در کشورهای مختلف داشته است، افزود: من نقاش ناتورئالیست هستم اما همیشه به این سمت می‌روم که آثارم از قید و بندها آزاد باشد. سال ۷۱ نخستین نمایشگاهم در گالری گلستان برگزار شد که موضوع آن صخره‌ها و ریشه‌ها بود. بعد از آن به ترتیب روی تم‌های مختلف طبیعت مانند آبشار، کویر و... کار کردم و در هر دوره از کار خود یک بخش از طبیعت را بر اساس این‌که چه دغدغه و حس و حالی در آن زمان داشتم به عنوان سوژه کارم به کار بردم.

تابان‌فر ادامه داد: آدم‌ها در شرایط مختلف تغییر می‌کنند. من از یکنواختی خوشم نمی‌آید و با وجود اینکه موضوع همه کارهایم طبیعت است، همیشه سعی کردم آثارم متنوع باشد. البته نقاشی فیگوراتیو هم انجام داده‌ام اما چون در محیطی بزرگ شدم که در ارتباط با طبیعت بودم، آثارم همیشه تحت تاثیر چنین فضایی بوده است.

نمایشگاه نقاشی شهین تابان‌فر تا 30 فروردین در گالری آریا به آدرس خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه دکتر بهشتی، کوی زرین، پلاک 10 برقرار است.