سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار ساناهین باباجانیانس با نام "توازی یا تلاقی؟" در گالری فرمانفرما برپاست. باباجانیانس در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۸ تک اثر و یک مجموعه ۱۵ تایی از نقاشی‌های او با تکنیک ترکیب مواد بر روی چوب و مقوای ماکت در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: کار روی این مجموعه از دو سال و نیم پیش شروع شد، اما زمینه اولیه کارهایم بسیار ساده‌تر بود. فرم قاب‌های من خارج از شکل معمول چارچوب بود و از اشکال هندسی مختلف استفاده کردم. پس از آن فرم‌های پیچیده‌تری را به کار بردم که از معماری اسلامی ایرانی وارد کارهایم شدند.

او درباره وجود بناهای گوناگون در این نقاشی‌ها گفت: کارهای من تلفیقی از فرهنگ ایرانی اسلامی و فرهنگ ارمنی مسیحی است. بخش ایرانی آن بیشتر در فرم‌های هندسی برجسته‌ای که بر سطح زمینه قرار گرفته است دیده می‌شود و بخش ارمنی در سازه‌های معماری خودنمایی می‌کند. همه این بناها کلیساهایی هستند که بیشترشان در ارمنستان قرار دارند. دو کلیسا نیز در ایران هستند و ۳ ساختمان هم از معماری گوتیک اروپایی انتخاب شده است. همه آنها را از روی عکس‌ها نقاشی کرده و با تغییر رنگ و حذف و اضافه‌ها وارد کار خود کردم.

باباجانیانس ادامه داد: معماری و ساختمان‌ها همخوانی زیادی با زمینه کار من که دارای فرم‌های هندسی است دارند. اولین نقشی که از یک کلیسا در ارمنستان کشیدم به دلیل همنام بودن آن با خودم بود و یک ارتباط شخصی با آن برقرار کردم. اما معماری می‌تواند پروسه تاریخی را به خوبی بیان کند و به همین دلیل در آثارم توجه زیادی به آن داشتم.

او درباره بخش‌های حجمی آثارش گفت: قصد داشتم کارهایم تلفیقی میان حجم و نقاشی باشد. در معماری ایرانی اسلامی نیز نقوش هندسی بناها به شکل برجسته ساخته می‌شوند و من هم چون قصد داشتم تأکید بیشتری روی این بخش داشته باشم، سعی کردم از هندسه به دلیل ارتباطی که با هنر اسلامی دارد، به مقدار زیاد استفاده کنم.

باباجانیانس درباره رنگ‌های به کار رفته در آثارش گفت: بخشی از انتخاب رنگ‌ها به دلیل گرایش شخصی است که به آنها داشتم، اما در عین حال رنگ آبی به خاطر معماری اسلامی ایرانی و رنگ‌های خاکی به خاطر جغرافیای کوهستانی ارمنستان انتخاب شدند.

نمایشگاه آثار ساناهین باباجانیانس با نام "توازی یا تلاقی؟" تا ۳۰ فروردین‌ماه در گالری فرمانفرما به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ برپاست.