سرویس تجسمی هنرآنلاین: مهدی قربانی، پژوهشگر خوشنویسی در حوزه ترکیه و عثمانی برگزاری همایش بین‌المللی پیشینه و ابعاد نظری کتابت قرآن کریم را اقدام مهمی در راستای احیای سبک‌ها و داشته‌های گذشته این عرصه دانست و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: پس از انقلاب اسلامی، جای کتابت در مسابقات قرآنی خالی بود بنابراین این همایش می‌تواند یک اتفاق مثبت را شکل دهد تا در برنامه‌های قرآنی علاوه بر تلاوت قرآن کریم که زیبایی خاص خود را دارد، هنر خوشنویسی و کتابت نیز به ع نوان هنر برگزیده اسلامی دیده شود زیرا تا امروز جای این عرصه بسیار خالی بود.

او ادامه داد: بدیهی است که هنرمندان خوشنویس و کتابت با صرف کردن عمر خود در این راه، نقش مهمی در حفظ نص قرآن کریم داشته‌اند بنابراین توجه به این هنر یک ضرورت است.

این پژوهشگر تصریح کرد: برگزاری همایش بین‌المللی پیشینه و ابعاد نظری کتابت قرآن کریم، با حمایت مدرسه هنر اسلامی و سازمان اوقاف انجام شد که استقبال بسیار خوب و گسترده‌ای را نیز در پی داشت بنابراین امیدوارم که در آینده نزدیک شاهد استمرار این نوع اقدامات در راستای رشد و توسعه هنر خوشنویسی و کتابت باشیم.

قربانی خاطرنشان کرد: امیدوارم که با استمرار این نوع اقدامات فرهنگی شاهد ادامه هنر کتابت قرآن کریم به شکل آکادمیک و علمی باشیم.

او برقراری ارتباط بین پژوهشگران و هنرمندان را یک رویداد مثبت خواند و گفت: به طور حتم اگر نتایج پژوهش‌ها و اقدامات نظری در اختیار هنرمندان این عرصه قرار گیرد، اتفاقات خوبی را در آینده این هنر شاهد هستیم.

این پژوهشگر افزود: با توجه به سخنرانی‌ها و پژوهش‌هایی که در این همایش ارائه شد، می‌توانیم کتابت را در بخش‌های مهمی مانند: احیای سبک‌های قدیمی، شناسایی سبک‌ها و اسلوب‌های گذشته تا امروز دنبال کنیم. در واقع تأکید بر داشته‌ها و سرمایه‌های این هنر از گذشته تا امروز از جمله اهداف این همایش است که با تکیه بر پژوهش و به شکل درست بر آن تأکید شد.

همایش بین‌المللی پیشینه و ابعاد نظری کتابت قرآن کریم، با حمایت مدرسه اسلامی هنر از 22 تا 24 فروردین‌ماه در حسینیه الزهرا مجتمع امام خمینی تهران برگزار شد.