سرویس تجسمی هنرآنلاین: مهدی صحراگرد، هنرمند خوشنویس برگزاری همایش بین‌المللی پیشینه و ابعاد نظری کتابت قرآن کریم را عامل مهمی در برقراری ارتباط بین پژوهش و هنر در این عرصه دانست و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: کتابت و خوشنویسی از جمله هنرهایی است که سال‌هاست در کشور ما و جهان اسلام مرسوم بوده است، اما متأسفانه مدت‌هاست که بین عرصه پژوهش و ابعاد نظری با بخش عملی و اجرایی این هنر فاصله ایجاد شده که متأسفانه به ضعف در این بخش انجامیده است.

او ادامه داد: به طور حتم برگزاری همایش بین‌المللی پیشینه و ابعاد نظری کتابت قرآن کریم عامل مهمی در ایجاد ارتباط تازه بین بخش نظری و پژوهش با هنر خوشنویسی و کتابت است.

این هنرمند تصریح کرد: این همایش که با حمایت مدرسه اسلامی هنر و سازمان اوقاف شکل گرفته، فضایی را ایجاد کرده که به واسطه آن هنرمندان و صاحب نظران می‌توانند درباره ابعاد نظری و پژوهشی بیاندیشند بنابراین فضای مهم و مؤثری در راستای رشد هنر خوشنویسی و کتابت و رفع نقاط ضعف ایجاد شده است.

صحراگرد افزود: برقراری ارتباط بین بخش پژوهش با هنر خوشنویسی و کتابت می‌تواند زمینه‌ساز رشد خلاقیت و نوآوری در کار عملی هنرمندان شود. در واقع این ارتباط از جمله ابعادی است که طی دهه‌های گذشته کمرنگ شده و مغفول مانده است بنابراین برگزاری این همایش بر نکته مهمی تأکید کرد.

او استمرار این همایش را یک نیاز جدی خواند و اظهار کرد: این نخستین دوره از برگزاری این همایش به شمار می‌رود بنابراین من امیدوارم که با استمرار و ادامه این روند بتوانیم شاهد ارتباط بیشتر بین بخش‌های مختلف پژوهش و هنر خوشنویسی و کتابت باشیم. در این راستا نیز لازم است که برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی را برای برگزاری این نوع همایش‌ها داشته باشیم تا این بحث مهم به نتایج درخشان‌تری بیانجامد؛ اما من معتقدم که این اقدام در گام نخست، موفق عمل کرده است.

این هنرمند ادامه داد: من در این همایش درباره دو موضوع کتیبه‌های ثلث در ایران و سطربندی و صفحه‌آرایی در نسخه‌های قرآنی سخنرانی کردم که بازخورد بسیار خوبی نیز هم از جانب هنرمندان و هم پژوهشگران به دنبال داشت.

همایش بین‌المللی پیشینه و ابعاد نظری کتابت قرآن کریم، با حمایت مدرسه اسلامی هنر از 22 تا 24 فروردین‌ماه در حسنیه الزهرا مجتمع امام خمینی تهران برگزار شد.