سرویس تجسمی هنرآنلاین: علیرضا هاشمی‌نژاد، هنرمند خوشنویس، برگزاری "همایش بین‌المللی پیشینه و ابعاد نظری کتابت قرآن کریم" را امری مهم در راستای رشد و توسعه ابعاد پژوهشی خوشنویس و کتابت دانست و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: به طور حتم برگزاری همایش‌های از جنس کتابت قرآن کریم به ابعاد پژوهشی و نظری خوشنویسی کمک شایانی می‌کند.

او افزود: با توجه به اینکه ما چندان بر روی ابعاد نظری و پژوهشی حوزه خوشنویسی و کتابت کار نکرده‌ایم، به طور حتم این همایش می‌تواند، به درک ابعاد زیبایی شناسی، نظری  و عملی این هنر، کمک شایانی کند.

این هنرمند تصریح کرد: برگزاری چنین همایش‌هایی علاوه بر ایجاد فضایی در راستای انتقال تجربیات و تعامل بیشتر هنرمندان، امکان شناخت بیشتر و دقیق‌تر ابعاد این هنر را فراهم می‌کند.

هاشمی‌نژاد بازخورد این همایش را گسترده خواند و ادامه داد: حضور اساتید ترکیه و چهره‌های شاخص عرصه خوشنویسی، باعث شد که بازخوردهای بسیار خوبی را از این همایش دریافت کنیم. کما اینکه من نیز در هر دو سخنرانی خود اظهارنظرهای قابل توجه و جالبی را از این اساتید دریافت کردم که بسیار خوب بود.

او، افزایش میزان تعاملات هنرمندانه در راستای رشد هنر کتابت را ضروری خواند و گفت: به نظر من افزایش میزان تعاملات هنرمندان عرصه کتابت یک نیاز تخصصی است زیرا در این عرصه هنرمندان می‌توانند علاوه بر درک سیر تحول و منابع، شناخت بهتری نیز از روند کنونی این هنر به دست آورند.

این هنرمند خوشنویس خاطرنشان کرد: برگزاری گفت‌وگوهای تخصصی در قالب همایش بین‌المللی پیشینه و ابعاد نظری کتابت قرآن کریم قدم مؤثری است که نیاز به استمرار دارد بنابراین فکر می‌کنم اگر بتوانیم این اقدام را در ادامه، به میزبانی کشور ترکیه داشته باشیم و هنرمندان خوشنویس ایرانی نیز بتوانند از فضای آن کشور و کارهای هنری انجام شده، دیدن کنند، بسیار مفید خواهد بود.

هاشمی نژاد ادامه داد: من در این همایش درباره ویژگی‌های ساختاری خط نسخ در قرن نهم ایران و مقایسه تطبیقی سه شیوه یاقوتی، عثمانی و ایرانی در خط نسخ سخنرانی کردم که بازخورد بسیار خوب و جالبی به دنبال داشت.

بر اساس این گزارش، همایش بین‌المللی پیشینه و ابعاد نظری کتابت قرآن کریم، با حمایت مدرسه اسلامی هنر از 22 الی 24 فروردین‌ماه در حسنیه الزهرا تهران برگزار شد.