سرویس تجسمی هنرآنلاین: گالری هور در سال 98 فعالیت خود را با نمایشگاه تکثیرهای فواد شریفی آغاز می‌کند. در این مجموعه چاپ‌های سیلک فواد شریفی از آثار تعدادی از هنرمندان معاصر مانند مهدی حسینی، نصرت الله مسلمیان، نیکزاد نجومی، احمد مرشدلو، رعنا فرنود، بیژن صفاری، علی نصیر، معصومه مظفری، جواد مدرسی، اردشیر محصص، صادق بریرانی، احمد مرشدلو، واحد خاکدان، آیدین آغداشلو، یعقوب امدادیان، نیکزاد نجومی، فرشید ملکی و... ارائه می‌شود.

شروین امدادیان مدیر اجرایی گالری هور در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: در سال‌های گذشته فواد شریفی چند نمایشگاه از چاپ‌های سیلک آثار نصرت‌الله مسلمیان، یعقوب امدادیان و مهدی حسینی را به صورت مجموعه‌های جداگانه در گالری هور برگزار کرد. در ادامه تصمیم گرفته شد آثاری از هنرمندان مختلف که در طول 7 سال گذشته توسط شریفی چاپ شده‌اند در یک نمایشگاه ارائه شود. در این مجموعه از هر هنرمند یک یا دو اثر انتخاب و چاپ شده است، اما تمامی آثار برای اولین بار چاپ سیلک شده‌اند.

او درباره جایگاه و ارزش آثار چاپ شده از تابلوهای نقاشی هنرمندان گفت: این کار در جهان رایج است و آثار هنرمندان توسط بنیاد آنها به تعداد محدود چاپ شده و با مهر بنیاد به علاقه‌مندان ارائه می‌شود. درست است که اثر چاپی از نظر اصالت با اثر دست هنرمند متفاوت است و از نظر قیمت نیز تفاوت بسیاری با آن دارد، اما آثار چاپی که توسط خود هنرمند امضا می‌شوند نیز به مرور زمان افزایش قیمت خواهند داشت. این آثار برخلاف پوسترهایی از آثار هنری که در بازار موجود هستند و هیچ ارزشی ندارند، دارای ارزش مادی و معنوی هستند.

او با بیان اینکه در این مجموعه آثار دو هنرمند وجود دارد که در قید حیات نیستند گفت: آثار اردشیر محصص و محمود جوادی‌پور توسط بنیادهای آنان مهر شده و تایید می‌شوند. این کار در جهان رایج است و آثار هنرمندانی که در قید حیات نیستند توسط بنیاد آنها تایید اصالت می‌شود. اثری که از اردشیر محصص در این مجموعه ارائه شده تا به حال دیده نشده است و به همین دلیل اثر چاپی او برای علاقه‌مندان آثارش ارزش خواهد داشت.

امدادیان افزود: در این مجموعه به صورت میانگین از هر اثر ۱۵ نسخه چاپ شده است. اما شهریار احمدی، شهلا حسینی و فریدون آو سه هنرمندی هستند که یک اثر تک نسخه در این مجموعه دارند. در این آثار، پایه کار توسط فواد شریفی چاپ شده و پس از آن خود نقاش بر روی آن اثر کار کرده است.

او درباره روند فعالیت‌های گالری هور در چند سال اخیر گفت: در سال‌های ابتدایی برنامه گالری این بود که نمایشگاه‌های یک هفته‌ای برگزار کند و به همین دلیل تعداد زیادی نمایشگاه در طول سال داشتیم. اما به مرور این روند تغییر کرد و از سال ۹۵ نمایشگاه‌های ما سه هفته‌ای شدند. به این ترتیب در هر سال بین ۱۰ تا ۱۵ نمایشگاه را می‌توانیم برگزار کنیم.

امدادیان افزود: در این مدت به سمتی رفتیم که نمایشگاه‌های ما بیشتر از آثار اساتید و کسانی باشد که روند کاری آنها مشخص و شکل گرفته باشد. حتی هنرمندان قدیمی که قبلاً کمتر معرفی شده‌اند، در گالری هور چند نمایشگاه‌ برای آنها تدارک دیده شده و دوره‌های کاری مختلف آنها را نمایش می‌دهیم. تعداد دیگری از هنرمندان و اساتید نیز هستند که در طول سال‌های گذشته به طور مرتب با گالری همکاری داشته و هر سال آثار جدید خود را به نمایش گذاشته‌اند. 

او درباره سیاست گالری برای همکاری با هنرمندان جوان گفت: از سال ۸۴ که این گالری توسط پدر و برادرم شروع به کار کرد، نمایشگاه‌های متعدد از آثار هنرمندان جوان داشتیم و حتی تمرکز گالری بیشتر بر جوان‌ها بود. اما کم کم با توجه به کاهش تعداد نمایشگاه‌ها در طول سال ترجیح دادیم نمایشگاه‌ها را به آثار اساتیدی اختصاص دهیم که دیدن آن برای مخاطب بار علمی و آموزشی داشته باشد. مخاطبان با دیدن دوره‌های کاری از یک هنرمند پیشکسوت متوجه می‌شوند که او چه روندی در فعالیت هنری خود داشته است. البته گالری هور همچنان به هنرمندان جوان توجه دارد و سال گذشته نیز سه نمایشگاه را به آنها اختصاص دادیم و سعی کردیم با وجود فرصت محدودی که داریم باز هم به جوانان توجه داشته باشیم.

گفتنی است نمایشگاه تکثیرهای فواد شریفی 23 فروردین تا 10 اردیبهشت در گالری هور به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره 12 برپاست.