سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی هنرجویان کودک و نوجوان در موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان محک برگزار می‌شود. تارا بهبهانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: این سیزدهمین نمایشگاهی است که از آثار شاگردانم برگزار می‌شود و در این دوره ۶۹ هنرمند از ۶ تا ۱۶ ساله حضور دارند. در 10 سال گذشته این نمایشگاه در موسسه محک برگزار شده و همه فروش آن به موسسه محک تعلق گرفته است. سال گذشته فروش نمایشگاه ۷۵ میلیون تومان بود که به بیماران سرطانی اهدا شد.

بهبهانی ادامه داد: هر سال موضوعی برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته می‌شود که بر اساس آن نقاشی کنند. امسال موضوع "آینده روشن" را در نظر داشته و از هنرجویان خواستیم که آینده را از نظر خودشان نمایش دهند. تعریفی که بچه‌ها از آینده دارند با بزرگ‌ها متفاوت است و آنها آینده را چیز بسیار دوری می‌دانند که تا سال‌ها به آن نمی‌رسند.

او با اشاره به تجربیات خود در آموزش کودکان گفت: نوجوان‌ها به مسائلی مانند جنگ، کم‌آبی، آلودگی هوا و... پرداختند و کوچک‌ترها زندگی خود یا شغل مورد علاقه‌شان را کشیدند. به دلیل بلوغ فکری که در سنین مختلف رخ داده و اطلاعاتی که کودکان از رسانه‌های گوناگون دریافت می‌کنند، دیدگاه آنها بسیار متفاوت از کودکان گذشته است. امسال با انتخاب موضوع آینده مشاهده کردم که بچه‌ها بسیار در جریان مسائل روز دنیا هستند و به موضوعاتی مانند جنگ و صلح اهمیت زیادی می‌دهند. این مسئله نشان می‌دهد که اطلاعات کودکان سال به سال بیشتر می‌شود و آنها نسبت به مسائل اجتماعی اطراف واقف هستند.

تارا

بهبهانی درباره سابقه برگزاری این نمایشگاه‌ها گفت: اولین نمایشگاه در گالری شیرین با ۱۶ هنرمند برگزار شد و موضوع آن کفش بود. با عواید حاصل از فروش آثار نمایشگاه بیش از هزار جفت کفش خریداری کرده و در نقاط دور افتاده ایران آنها را پخش کردیم. این موضوع تلنگری برای ما شد تا در دو دوره بعدی، عواید نمایشگاه را به موسسه بهنام دهش‌پور اهدا کنیم. پس از آن جذب موسسه محک شدیم و با توجه به آشنایی با فعالیت‌های این مجموعه همه نمایشگاه‌ها را در آن محل برگزار کرده و کلیه فروش آثار را به کودکان سرطانی اهدا کردیم. برگزاری نمایشگاه در این مجموعه باعث می‌شود افرادی که به نمایشگاه آمده یا کودکانی که از طرف مدرسه به دیدن آثار می‌آیند با درد و رنج بیماران سرطانی و والدین آنها آشنا شوند و به آنها کمک کنن، بنابراین نمایشگاه جنبه اطلاع‌رسانی هم دارد.

او با بیان اینکه میزان فروش آثار نمایشگاه هر سال دارای افزایش بوده است گفت: از چند سال پیش متوجه شدیم که گاه مخاطب یک اثر را خریداری می‌کند اما آن را با خود نمی‌برد و اجازه می‌دهد که اثر بار دیگر فروخته شود. به این ترتیب گاه یک اثر چندین بار خرید و فروش شده و به همین دلیل با وجود اینکه نقاشی‌ها دارای قیمت پایینی هستند، فروش نهایی نمایشگاه بالا می‌رود. این مسئله تصمیم من نبود بلکه انتخاب مردم بود که به این شکل با این نمایشگاه برخورد کنند.

نمایشگاه نقاشی هنرجویان کودک و نوجوان 29 و 30 فروردین ساعت 4 تا 8 در موسسه محک برگزار می‌شود.