سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی فرید جهانگیر در گالری ایرانشهر، نمایشگاه چیدمان و چاپ دستی "رد و سقف" با آثاری از هربرت اوگن ویگاند و اوا گروتام در گالری اُ و نمایشگاه "هرج و مرج شهری" با آثاری از دادبه بصیر، آیلار شهبازی و نسترن صفایی در گالری پروژه‌های آران سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

پرسشگری در سکوت

نمایشگاه نقاشی فرید جهانگیر در گالری ایرانشهر برپاست. سوژه آثار جهانگیر چهره افراد مختلف یا فیگورهایی است که در زندگی روزمره دیده می‌شوند. جهانگیر سالهاست که به پرتره‌نگاری می‌پردازد و تجربیات فراوان او در این زمینه به ساخت تصاویری پخته و گویا منجر شده است که احساسات و شخصیت سوژه را به خوبی آشکار می‌کنند.

جهانگیر برای پرتره‌سازی یک شیوه شخصی را پی گرفته و بدون پرداختن به جزییات، از لکه‌های رنگ و ضرب قلم‌ها برای ساخت و پرداخت فرم‌ها و حجم‌ها استفاده کرده است. او رنگ‌های درخشان و چشمگیر را در کنار هم قرار داده و تصاویر رنگینش موجی از انرژی را به مخاطب منتقل می‌کند.

نمایشگاه نقاشی فرید جهانگیر در گالری ایرانشهر

کادرهای کوچک و بزرگ هر کدام به نوعی جایگاه بروز و ظهور افراد شده‌اند. در فضای کوچک کادر یک چهره بدون پرداختن به محیط اطراف دیده می‌شود و در فضاهای بزرگ‌تر با نیم تنه یا فیگوری در میان محیط داخلی خانه مواجه هستیم. در واقع فضایی که این افراد در آن قرار دارند نه برای نقاش و نه برای بیننده اهمیتی ندارد و نفس حضور آنها است که مورد توجه قرار گرفته است. آدم‌هایی که در تنهایی و سکوت خود ثبت شده‌اند و گویی هیچ بهانه‌ای برای شکستن این سکوت ندارند. حتی در تنها تابلویی که دو شخص در کنار یکدیگر دیده می‌شوند، هیچ ارتباطی میان آنها وجود ندارد و باز هم سکوت و تنهایی در این فضا موج می‌زند.

آدم‌ها از میان تابلو به مخاطب نگاه می‌کنند و گویی او را مورد پرسش قرار می‌دهند. حتی نگاه خیره و مداوم آنها مخاطب را معذب کرده و گاه احساس می‌کند ناچار است از این چهره‌های رنگین و پرسشگر چشم برگیرد.

 نمایشگاه نقاشی فرید جهانگیر تا 20 فروردین 98 در گالری ایرانشهر برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی، خیابان سپند، پلاک 69 قرار دارد.

 

ساده‌های گویا

 نمایشگاه چیدمان و چاپ دستی "رد و سقف" با آثاری از هربرت اوگن ویگاند و اوا گروتام در گالری اُ برپاست. آثار این مجموعه بر روی کاغذ شکل گرفته و این دو هنرمند آلمانی و سوئیسی با ایجاد تصاویری ساده به نمایش دنیای ذهنی خود پرداخته‌اند. بخشی از آثار ویگاند از خطوط سیاهی تشکیل شده که بر روی کاغذ سفید قرار گرفته‌اند. این خطوط آزاد و رها یادآور الفبای کشورهای آسیای شرقی و شیوه نگارش آنها با قلم مو است، اما از این نقوش قرار نیست مفهومی به ذهن مخاطب برسد و حتی هیچ فرم یا ترکیب بندی خاصی نیز از کنار هم قرار گرفتن آنها ایجاد نمی‌شود. با این وجود نگاهی دقیق‌تر به این خطوط منحنی، توجه بیننده را به زایده‌ای کوچک در انتهای باریک خط جلب می‌کند و اینجاست که متوجه می‌شود با تعدادی ماهی کوچک مواجه شده که سطح کاغذ برای آنها مانند رودخانه یا دریایی بی‌کران است.

در یکی دیگر از آثار او شباهت به خوشنویسی عمودی بیشتر دیده می‌شود، اما کلمات آن در نگاه مخاطب به تصاویری کارتونی از هواپیما شباهت دارد. این نگاه زمانی قطعیت پیدا می‌کند که با چیدمانی از هواپیماهای کوچک مواجه می‌شویم که از سقف آویزان شده و یادآور هواپیماها یا هلیکوپترهای جنگی هستند.

نمایشگاه آثار

گروتام نیز آثار متنوعی را به نمایش گذاشته است که مخاطب را با رویکردهای گوناگون او در دوره‌های مختلف آشنا می‌کند. بخشی از این آثار بر روی کاغذهای رنگی شکل گرفته و نقاط رنگی که نزدیکی زیادی به رنگ زمینه دارند، بر روی آن قرار گرفته‌اند. کنار هم قرار گرفتن این نقطه‌ها باعث ایجاد نقوشی از گل‌ها و برگ‌ها شده است که فرم هندسی آنها یادآور نقوش بافته شده با تار و پود و شکل گرفتن پارچه یا فرشی نقش‌دار است.

دسته دیگری از آثار او نیز بر بافت تاکید دارد. زمینه سفید کاغذ با خطوط سیاهی پوشیده شده که شکل‌های متفاوت ترسیم آنها باعث ایجاد نقوش و بافت‌های متفاوتی شده است. گاه خطوط موازی به شکل منظم از یک سوی کادر به سمت دیگر رسم شده و بافتی هندسی و منظم ایجاد کرده‌اند. اما او در تعدادی دیگر از این تصاویر به ترسیم خطوط کوتاهی پرداخته که در امتداد یکدیگر قرار گرفته و فرم‌های نامنظمی را به وجود آورده‌اند.

 نمایشگاه چیدمان و چاپ دستی "رد و سقف" با آثاری از هربرت اوگن ویگاند و اوا گروتام تا 12 فروردین در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک 18، طبقه اول برپاست.

 

تهران از نگاه هنرمندان

نمایشگاه "هرج و مرج شهری" با آثاری از دادبه بصیر، آیلار شهبازی و نسترن صفایی در گالری پروژه‌های آران برپاست. آثاری که از آیلار شهبازی در این مجموعه به نمایش درآمده است به فضای شهری و حضور انسان در این فضا می‌پردازد. تهران از گذشته تا امروز در این مجموعه به نمایش درآمده است، از یک سو نشانه‌هایی آشنا مانند برج میلاد به چشم می‌آید و از سوی دیگر نمادهایی نوستالژیک مانند کافه نادری را می‌بینیم که نمادی از تهران قدیم هستند.

آثار شهبازی شامل ورقه‌های آلومینیومی هستند که مانند ماکت، اما در ابعاد بزرگ روی زمین ایستاده‌اند و نمایی از ساختمان‌ها به سادگی و با خطوط سیاه روی آنها رسم شده است. در این مجموعه برخورد با انسان هم مشابه ساختمان‌ها است. انسان بر سطح دو بعدی و با خطوطی ساده به تصویر کشیده شده است، اما ابعاد غیر طبیعی فیگورها باعث شده جایگاهی برابر با ساختمان‌ها داشته باشند.

نسترن صفایی مجموعه‌ای از مجسمه را نمایش داده که نمونه‌هایی غول آسا از اشیاء و ضایعات شهری هستند. میخ‌های زنگ زده، سیم‌های برق، پیچ و مهره‌ها، کلیدهای شکسته و... خرده‌ریزهایی هستند که شاید بسیاری از ما در حال قدم زدن در خیابان آنها را بر روی زمین دیده باشیم اما معمولا توجهی به آنها نداریم. اما صفایی همین اشیاء ناکارآمد و دور از چشم را سوژه آثار خود قرار داده و با بزرگ کردن آنها، توجه مخاطب را به آنچه دیده است جلب می‌کند.

نمایشگاه گروهی هرج و مرج شهری در گالری پروژه های آران

بخشی از آثار صفایی نیز ویدئوهایی است که حاصل حضور او در شهر و مستند کردن تجربیات او هستند. او با پوشیدن کفش پاشنه بلند، یک روز در خیابان‌های تهران پیاده‌روی کرده و با دوربینی کوچک و مخفی، به ثبت رفتار مردم شهر پرداخته است. در این روند با انواع نگاه‌های خیره عابران و متلک و الفاظ رکیک مواجه می‌شویم که به جزیی جدایی‌ناپذیر از حضور زنان در شهر تبدیل شده است.

آثار دادبه بصیر عکس‌هایی از تهران هستند و او به مستندسازی شهری که دائم در حال تغییر است می‌پردازد. اما او در تعدادی از آثارش از نمایش طبیعی فضای شهری و آنچه به طور معمول دیده می‌شود خودداری کرده و تصویری متفاوت را به وجود آورده است. کادرهایی که در قسمت بالایی آنها قسمتی از جرثقیل یا برجی بلند دیده می‌شود و بخش پایینی آن آسمانی پوشیده از ابر است، ذهن مخاطب را به چالش می‌کشند و فضایی خیالی را به وجود می‌آورند که متفاوت از تهران خاکستری آشنای ماست.

 نمایشگاه "هرج و مرج شهری" با آثاری از دادبه بصیر، آیلار شهبازی و نسترن صفایی تا 19 فروردین 98 در گالری پروژه‌های آران واقع در خیابان نوفل لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک ۵ برقرار است.