سرویس تجسمی هنرآنلاین: پرفورمنس گفت‌وگوی نقاشی - خط شرق و غرب آسیا چندی پیش با حضور هنرمندانی از ایران و کره جنوبی در آلمان برگزار شد. احمد محمدپور که از ایران در این رویداد شرکت داشت در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: این رویداد توسط رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان، در چارچوب برنامه‌ریزی انجام شده برای بزرگداشت آغاز دهه پنجم پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با موضوع صلح و بیداری جهانی شکل گرفت و محل برگزاری آن در سالن اصلی مرکز فرهنگی کره جنوبی، واقع در بخش مرکزی شهر برلین بود.

او درباره این پرفورمنس گفت: Jong-won Kim استاد خوشنویس کره‌ای و من در یک روز به ایجاد یک اثر مشترک پرداختیم. با توجه به اینکه موضوع صلح، دوستی و گفت‌وگو را مد نظر داشتیم، انتخاب من مصرع "بیا که نوبت صلح است و دوستی و عنایت" از سعدی بود.

محمدپور افزود: حیطه کاری من خوشنویسی صرف نیست و در واقع کارم نوعی بداهه‌نویسی است که بیشتر جنبه تصویری و نقاشانه دارد. گرافیک، مبانی تصویری، موسیقی و... در نقاشی‌خط‌های من وجود دارد. برای  این اثر که یک کار ترکیبی خوشنویسی طولی کره‌ای با خوشنویسی ایرانی بود، از اصول نستعلیق نمی‌توانستم استفاده کنم، بنابراین از قالب خودم خارج شده و به شکل آزاد همراه خوشنویس کره‌ای کار کردم. این کار مانند همراهی دو ساز مختلف برای نواختن یک آهنگ مشترک بود و فضای خیلی خوبی به وجود آمد که برای مخاطبان خیلی جالب بود تا حدی که رئیس مرکز هنرهای تجسمی کره جنوبی درخواست کرد این کار را در کشور کره نیز انجام دهیم. علاوه بر این اثر هر کدام یک کار مستقل نیز انجام دادیم و من توانستم ویژگی‌های خط نستعلیق را به مخاطبان نشان دهم.

محمدپور ادامه داد: به ندرت پیش می‌آید که هنرمندان دو کشور در یک فضا با هم کار کنند و همیشه فاصله‌هایی میان آنها وجود دارد. اما این بار اتفاق خوبی رخ داد و با وجود ذهنیت منفی که ابتدا به دلیل تبلیغات علیه ایران، در فضا وجود داشت، در جریان کار فضایی بسیار دوستانه ایجاد شد که برای همه مخاطبان جذاب بود. 

این خوشنویس ادامه داد: همچنین نمایشگاه سه هفته‌ای "گفتگوی فرهنگی و نوشتاری میان شرق و غرب آسیا" با موضوع صلح و بیداری جهانی ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ افتتاح شد که آثاری از من و خوشنویس کره‌ای در آن به نمایش درآمد. من در نمایشگاه 18 اثر داشتم و آثاری از حمید عجمی و نفیسه خانه‌زر نیز در کنار مجموعه اصلی به نمایش درآمد.

محمدپور افزود: بخش دیگری از برنامه‌های این سفر برگزاری 2 ورک‌شاپ در دانشگاه‌های آلمان بود که استقبال خوبی از آنها شد. همه این فعالیت‌ها با همفکری رایزن آلمان انجام گرفت و سعی کردم قدمی برای جامعه فرهنگی کشور بردارم.

احمد محمدپور

محمدپور که 40 سال سابقه خوشنویسی دارد افزود: آقای Dong kook Lee مدیر موزه هنر خوشنویسی سئول، در بخشی از سخنرانی خود در این هفته فرهنگی تاکید کرد، تاریخ در مبارزه بین خودی و غیر خود تعریف می‌شود و اغراق نیست اگر گفته شود که در دنیای امروزی در شرق و غرب آسیا، شرایط سیاسی ناشی از ناپایداری‌های برخی از دولت‌ها میان ساکنان این مناطق جدایی ایجاد کرده و هراس از جنگ و درگیری ناشی از اخبار هسته‌ای کره شمالی و یا بی‌ثباتی جهان عرب دو کشور ایران و کره جنوبی را نگران ساخته است.

محمدپور افزود: در نگاه او به رغم این امر، هر دو تمدن ایران و کره با تاریخ کهن و میراث پایدار خود قرن‌هاست که کوشیده‌اند با ابزار خط، گفت‌وگویی را در حوزه همسایگان خود پدید آورند. خط برای آنها استفاده از ابزار تازه‌ای است که می‌کوشد گفتگو را تبیین نماید. در برلین، شهری که روزی دیواری میان شرق و غرب آن فاصله ایجاد کرده بود قلم خطاط ایرانی و قلم موی هنرمند کره‌ای در تماس و دیدار با یکدیگر  نشان می‌دهند ذهن، دست و زبان چه ارتباطی را برقرار می‌کنند و نشان می‌دهند دستی که می‌تواند سلاح برگیرد اگر به خِرد مسلح شود، تفنگ را بر زمین نهاده و قلم را در میان انگشتان خود می‌فشارد.

گفتنی است احمد محمدپور متولد سال ۱۳۴۴ و فارغ التحصیل انجمن خوشنویسان ایران است. او دارای نشان درجه یک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور سال ۱۳٨٨( دکتری پژوهشی هنر ) است و مدرک استادی از انجمن خوشنویسان ایران را سال ۱۳۹۰ دریافت کرد. او همچنین مدرس دانشگاه لویزان و دانشگاه سوره است. او علاوه بر نمایشگاه‌های گروهی فراوان در داخل و خارج از کشور، چندین نمایشگاه انفرادی در گالری سیحون، گالری والی و گالری موسسه بهنام دهش‌پور و کشورهای ترکیه،  سودان، دبی ، قطر ، ابوظبی، عمان، قزاقستان، مالزی، پاریس و آلمان برگزار کرده و آثار او در سه دوره حراج تهران نیز حضور داشته است.