سرویس تجسمی هنرآنلاین: امیرحسین جباری مدیر گالری ایده پارسی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره رویدادهای این گالری در سال ۹۷ گفت: گالری ایده پارسی توجه ویژه‌ای به خوشنویسی دارد و در این زمینه نمایشگاه‌های خوب و موفقی برگزار کردیم. یکی از آنها نمایشگاه پژوهشی مکتب صفوی بود و برای اولین بار تمام خوشنویسانی که در مکتب صفوی فعالیت می‌کنند را گرد هم آوردیم. آثاری که در این مجموعه به نمایش درآمد از آثار قدما گرفته تا آثار معاصرین را در بر می‌گرفت و نخستین بار بود که چنین نمایشی از این آثار برگزار شد.

جباری ادامه داد: تمرکز اصلی ما امسال در زمینه نقاشی بود و حدود ۱۵ نمایشگاه نقاشی برگزار کردیم که اتفاق‌های خوبی در آنها افتاد و توانستیم هنرمندان جوان و با استعداد را معرفی کرده و آثار آنها را نمایش دهیم. همچنین یکی از خاص‌ترین نمایشگاه‌های ما یک نمایشگاه مولتی مدیا با نام "زیبا بود زندگی" با ترکیبی از عکس، موسیقی و شعر بود که آلبوم آن نیز همزمان با این نمایشگاه رونمایی شد و در دسترس علاقمندان قرار گرفت. در این نمایشگاه حسین پاکدل به اجرای زنده پرداخت و این رویداد با استقبال فراوان مخاطبان مواجه بود.

جباری افزود: در بخش عکس نیز فعالیت‌هایی داشتیم که یکی از آنها نمایشگاه گروهی عکس "یک" بود و آثاری از عکاسان باتجربه را جمع‌آوری کرده و به نمایش گذاشتیم. این رویداد قرار است در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد. البته نمایشگاه‌های دیگری هم بود که در سال‌های گذشته نمونه‌ای از آنها را برگزار کردیم و قصد داشتیم امسال هم آنها را ادامه دهیم، اما فرصت آن فراهم نشد و امیدواریم در سال آینده امکان برگزاری این رویدادها را داشته باشیم.

او درباره استقبال مخاطبان از نمایشگاه‌های هنری گفت: با استقبال خوبی از نمایشگاه‌ها مواجه بودیم و به ویژه آنها که به سمت خلاقیت بیشتری می‌رفتند مخاطبین را بیشتر جذب می‌کردند. اما اصولا فضای تجسمی افت محسوسی داشته که یک بخش آن از نظر فروش و با توجه به شرایط اقتصادی است و بخش دیگر از نظر محتوایی است. احساس می‌کنم در سال‌های گذشته نمایشگاه‌ها خلاقانه‌تر و غنی‌تر بوده است. من در گالری‌های مختلفی که حضور پیدا می‌کنم بارها احساس کرده‌ام که کارها بسیار تکراری است و هنرمند فقط قصد داشته است یک مجموعه را به نمایش بگذارد.

جباری درباره برنامه‌های امسال این گالری گفت: امسال بیشتر تمرکز خود را روی نقاشی قرار می‌دهیم و احتمالاً تعدادی نمایشگاه پژوهشی نیز خواهیم داشت تا شاید در بالا رفتن کیفیت آثار تاثیرگذار باشد. برای این نمایشگاه‌ها موضوعی خاص در نظر می‌گیریم و بنابراین هنرمند مجبور است روی آن موضوع مطالعه کرده و بعد کار کند. این اتفاق باعث می‌شود سطح کیفی آثار بالاتر بیاید.

او با اشاره به اینکه گالری ایده پارسی از سال ۹۳ کار خود را آغاز کرده است گفت: ایران کشوری در حال گذار و توسعه است و در همین راستا هنر نیز در حال توسعه است. تعداد زیاد گالری و تنوعی که در سال‌های اخیر ایجاد شده، طبیعی است و ممکن است اتفاقات مختلفی در این میان بیفتد تا بتوانیم به جای بالاتری برسیم. اتفاقات جامعه تجسمی با همه مشکلاتی که وجود دارد کاملا طبیعی است و همه اینها می‌تواند سبب شود که در آینده هنر ایران ارتقا پیدا کرده و به مسیر توسعه یافتگی منجر شود.