سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار مسعود نهاوندی با عنوان "دیروز و امروز" در گالری فرمانفرما برگزار شد. نهاوندی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه در این نمایشگاه ۱۸ اثر با تکنیک اکریلیک و رنگ روغن روی بوم به نمایش درآمده است، گفت: این مجموعه‌ شامل تعدادی از کارهای قدیمی و جدید من است. با توجه به اینکه بخش عمده آثارم در امریکا است فقط تعدادی از آنها را توانستم به ایران بیاورم و تعدادی از آثار نمایشگاه نیز این اواخر در ایران کشیده شده‌اند.

نهاوندی با بیان اینکه سبک آثار سورئال است گفت: پس از آنکه تحصیلات رشته هنرهای تجسمی را در فرانسه به پایان رساندم به ایران بازگشتم و سبک‌های مختلف نقاشی را آزمودم اما در نهایت انتخاب من سبک سورئال بود و تقریباً ۴۰ سال است که به این شیوه کار می‌کنم. قبل از اینکه از ایران بروم عده کمی این سبک را پیگیری می‌کردند. علی اکبر صادقی، ایران درودی، تاها بهبهانی و من کسانی بودیم که آن زمان نقاشی سورئال می‌کشیدیم. در طول سال‌های گذشته فعالیت‌های نمایشگاهی متعددی داشتم و تعداد بسیاری نمایشگاه داخلی و خارجی برگزار کردم.

او با بیان اینکه هرکدام از تابلو‌های سورئال حرفی برای خود دارند گفت: موضوع آثار از قبل پیش‌بینی شده نیست، به همین دلیل شرایط ایجاب می‌کند که سریع تصمیم گرفته و چیزهایی که به ضمیر ناخودآگاه مربوط می‌شود را روی بوم بیاوریم. برنامه‌ریزی قبلی یا اتود زدن برای آن وجود ندارد و فکر و احساسی که در لحظه دارم را به روی تابلو می‌آورم.

نهاوندی افزود: موضوعات مختلفی از مفاهیم کهکشانی تا اجتماعی می‌تواند در این آثار گنجانده شود و بسته به سلیقه بیننده است که چگونه آن را تفسیر کند بعضی از کارها درک مشکل‌تری دارند و در بعضی از آثارم مجبور بودم از المان‌هایی استفاده کنم تا اثر کمی برای مخاطب قابل درک باشد.

او درباره میزان ارتباط مخاطبان با نقاشی‌های سورئال گفت: از این نمایشگاه استقبال خیلی خوبی شد و مخاطبان کنجکاوی زیادی به خرج دادند. به نظر من جامعه ایرانی بسیار اهل تفکر و تعمق است و تفسیرهایی که بینندگان از تابلوها می‌کردند بسیار جالب بود.

نهاوندی افزود: سورئال را می‌توان به مسائل مختلفی ارتباط داد. از نظر فلسفی نکات بسیار جالبی در آن وجود دارد که انسان را به سمت خود می‌کشد. به نظرم در هنر معاصر همچنان هنرمندان جوان می‌توانند به سبک سورئال علاقه داشته باشند، به ویژه کارهایی که حرفی برای گفتن داشته باشد و اتفاقاتی را مطرح کند که از نظر علمی امکان‌پذیر باشند. مانند رویدادهایی که در حال حاضر خیالی هستند اما ممکن است با پیشرفت‌های علمی در آینده به واقعیت بپیوندد. در این سبک می‌توان از چنین ایده‌هایی استفاده‌های زیادی کرد و کسی که بتواند این افکار درونی را جمع‌آوری کرده و تبدیل به تابلو کند، می‌تواند آثار جذابی به وجود آورد.

نهاوندی که به مناسبت برگزاری این نمایشگاه به ایران آمده است افزود: از نمایشگاه قبلی من در ایران سال‌ها گذشته است و امیدوارم پس از این بتوانم بار دیگر چنین تجربه‌ای را در ایران داشته باشم. احساس می‌کنم که هنر نقاشی ایران در دسته‌بندی‌های خاصی قرار گرفته است، اما امیدوارم احساس من درست نباشد و همه هنرمندان بتوانند آزادانه در هر شیوه‌ای که علاقه‌مند هستند کار کنند و امکان فعالیت و ارائه آثارشان را داشته باشند.