سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار هادی شعبانی با نام "فصل سپید" در گالری کاما برپاست. در این نمایشگاه ۲۱ اثر با تکنیک خودکار بر روی بوم به نمایش درآمده است که در طول دو سال گذشته خلق شده‌اند. شعبانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه موضوع این آثار، درخت و طبیعت است گفت: من اهمیت زیادی به حفظ محیط زیست می‌دهم و همیشه دغدغه فراوانی در این زمینه داشتم. از سوی دیگر درخت را به عنوان نمادی از انسان معاصر در نظر گرفتم که موجودی تنهاست. این آثار را به شکل ذهنی نقاشی کرده‌ام اما هرچیزی که در کار ما شکل می‌گیرد به ضمیر ناخودآگاه انسان مربوط است و قطعاً همه این تصاویر را پیش از این در واقعیت دیده و آنها را در پس ذهن خود داشتم.

او در مورد عدم وجود رنگ در این آثار گفت: تعبیر من از رنگ چیز دیگری است. سعی‌ام این بود که با حداقل امکانات این آثار شکل بگیرد و به همین دلیل فقط از خودکار روی پارچه سفید استفاده کردم. اما فکر می‌کنم در این تابلوها هم رنگ دیده می‌شود و هم صدای طبیعت شنیده می‌شود. علاوه بر این از نوعی خودکار استفاده کردم که با کمی حرارت دادن، جوهر آنها به رنگ قهوه‌ای یا زرد متمایل می‌شود. بنابراین بدون اینکه به شکل مستقیم از رنگ استفاده کرده باشم در این کارها سایه‌های رنگی وجود دارد.

شعبانی درباره تجربیات پیشین خود در عکاسی گفت: در چند نمایشگاه اخیرم همه عکس‌ها سیاه و سفید بودند، اما این اصلاً انتخاب من نبود که آثار رنگی یا سیاه و سفید باشند، بلکه همیشه در آثارم تا جایی که به موضوع لطمه وارد نشود عناصر را حذف کرده و آنها را به سمت سادگی می‌برم. طبیعت بسیار ساده است و من هم عقیده دارم که نباید مخاطب را به چالش بکشیم و با تکنیک‌ها و عناصر متعدد مواجه کنیم، بلکه باید کار را ساده بگذاریم تا مخاطب بتواند آن را درک کند. 

شعبانی افزود: شاید بسیاری از مردم ارتباط زیادی با اثر هنری نداشته باشند و برای نخستین بار به یک نمایشگاه بیایند و سادگی این آثار باعث می‌شود بتوانند ارتباط بیشتری با آنها برقرار کنند. جالب این است که در این نمایشگاه همه آثار در روز افتتاحیه به فروش رفت و این موضوع نشان داد که مخاطبان توانستند ارتباط خوبی با آثار برقرار کنند. اگرچه موضوع این آثار تکراری بود ولی من رویکرد جدیدی را در آنها و نحوه اجرایشان در نظر داشتم.

او درباره فعالیت‌های خود در زمینه هنر درمانی گفت: قطع شدن پای چپ من این موهبت را در اختیارم قرار داد که با قشری از مردم جامعه آشنا شوم و با خود عهد کردم تجربیاتی که در هنر کسب کردم را در اختیار افرادی که دچار نقص عضو هستند قرار بدهم. من بنیان‌گذار آموزش عکاسی و نقاشی به نابینایان در ایران هستم و اصول علمی برای این کار تدوین کردم تا رشته‌های هنری را به نابینایان آموزش دهم. در جریان این کلاس‌ها مهارت‌های اجتماعی و اعتماد به نفس به طور غیر مستقیم به هنرآموزان منتقل می‌شود. همچنین یکی از کارهایی که با کودکان معلول در دوره‌های هنر درمانی انجام می‌دهم آموزش زراعت و باغبانی به آنها است و تاثیرات معجزه‌وار ارتباط با طبیعت را در وجود این کودکان دیده‌ام.

شعبانی ادامه داد: حادثه تصادف من در سال‌های کودکی رخ داد و از همان زمان که در بیمارستان بستری بودم مادرم یک مجموعه لوازم نقاشی را به من هدیه کرد و تا سال‌های پس از آن در حالت خوابیده نقاشی می‌کردم. به همین دلیل توانستم وضعیت افراد معلول را کاملا درک کنم و پس از آن که تحصیلات خود را در رشته سینما به پایان رساندم و دوره‌های عکاسی را در فرانسه گذراندم، همه تلاش خود را به کار بردم تا به افراد دیگری که شرایط مشابه دارند نیز این توانایی‌ها را منتقل کنم. به نظرم بیشترین چیزی که می‌تواند برای افرادی که نیازهای خاصی دارند تاثیر داشته باشد ورود به دنیای هنر است، زیرا می‌توانند احساساتی را که امکان بروز آنها را ندارند در قالب هنر بیان کنند.

او با بیان اینکه رکورددار دوچرخه‌سواری معلولان دنیا است، افزود: من مخترع اولین زانوی مصنوعی در ایران هستم و قصدم از ساخت زانوی مصنوعی این بود که افرادی با پای قطع شده بتوانند دوچرخه‌سواری کنند و هم اکنون نیز به دعوت دانشگاه علوم پزشکی به عنوان پژوهشگر فعالیت می‌کنم. از سوی دیگر با دوچرخه به روستاهای محروم سفر کرده و به کودکان دارای نقص عضو آموزش هنر می‌دهم. هدفم از این کار آن است که جامعه را به شرایط این افراد آگاه کنم و کسانی هم که این مشکل را دارند بدانند قطع عضو پایان راه نیست.

نمایشگاه آثار هادی شعبانی با نام "فصل سپید" تا 24 اسفند در گالری کاما برپاست. این گالری به نشانی خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک 24 طبقه دوم قرار دارد.