سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی مارال سلطانی با نام "دوغ" در گالری شکوه برپا است. در این نمایشگاه ۱۱ تابلوی رنگ‌روغن به نمایش درآمده است که در طول یک سال گذشته خلق شده‌اند. سلطانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: هدف من در این مجموعه آن بود که با این نقاشی‌ها دنیای پیرامون خود را به تصویر بکشم. زندگی در دنیای مدرن ویژگی‌های خاصی دارد و هیچ چیز شبیه آنچه به نظر می‌رسد نیست. در ظاهر همه چیز بسیار زیبا و پر زرق و برق است اما همه آنها ماهیتی پوچ دارند. من سعی کردم در این آثار آدم‌هایی را که پیروی کورکورانه از اطراف دارند و تنها به ظاهرسازی می‌پردازند را به تصویر بکشم و زندگی پوچ آنها را نمایان کنم.

سلطانی ادامه داد: مانکن‌ها در این آثار بدون سر نمایش داده شده‌اند و قصدم این بود که توجه را به این نکته جلب کنم که آنها از همه چیز پیروی کورکورانه دارند. این افراد به جای آنکه به روح و زیبایی درون انسان توجه داشته باشند فقط به ظاهر و بدن خود توجه می‌کنند. بیشتر آنها دست در جیب خود دارند و این حرکت در زبان بدن به معنی بی‌اعتمادی و عدم تمایل به مشارکت است. بنابراین نقدی به زندگی مدرن دارم و مطرح کردم که انسان‌ها به سمت تنهایی کشیده می‌شوند.

او با بیان اینکه همه آثار به صورت ذهنی کشیده شده‌اند گفت: بعضی از مانکن‌ها به صورت انسان و بعضی دیگر مانکن‌های پلاستیکی ویترین مغازه‌ها هستند. بدون سر بودن آنها به معنای این است که با عقل خود تصمیم نمی‌گیرند و در عین حال نماد بی سر و ته بودن دنیا نیز هست.

سلطانی درباره استفاده از نماد دوغ در این آثار گفت: دوغ حالت سستی و خواب‌آلودگی در فرد به وجود می‌آورد و از نظر من استعاره از دنیای سست و پوکی است که انسان مدرن دارد. در همه کارهای من بطری دوغ آبعلی دیده می‌شود که نشان دهنده ایرانی بودن کارها است، اما یک مخاطب خارجی هم با حسی که از آثار می‌گیرد، آن فضای انزوا و توجه به ظاهر که در همه تابلوها مشخص است را دریافت می‌کند.

نمایشگاه نقاشی مارال سلطانی تا 22 اسفند در گالری شکوه برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای این آثار به نشانی فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک 19 مراجعه کنند.