سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی فردریک لگیز با نام "خودنگاره‌هایی از سایه‌هایم" در گالری طراحان آزاد، نمایشگاه نقاشی ترمه کمانی با نام "طلسم خوشبختی" در نگارخانه نگر، نمایشگاه آثار نقاشی و حجم پویا جمالی در گالری خط سفید و  نمایشگاه نقاشی الهام نفیسی با نام "باغ سرخوشی" در گالری هما سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

خودنگاره‌های درونی

نمایشگاه نقاشی و طراحی فردریک لگیز با نام "خودنگاره‌هایی از سایه‌هایم" در گالری طراحان آزاد برپاست. آنچه این هنرمند فرانسوی در این مجموعه نمایش داده است نقاشی‌های ساده و کوچکی هستند که اغلب بر روی کاغذ شکل گرفته و همگی سوژه یکسانی را نمایش می‌دهند. آثار لگیز در دسته نقاشی‌های خودنگاره قرار می‌گیرد اما تفاوت فراوانی با آنچه در طول تاریخ هنر با این عنوان شناخته شده است، دارد.

خودنگاره‌ها راهی برای شناخت هنرمند هستند و مخاطب با دیدن آنها می‌تواند راهی به دنیای شخصی هنرمند و شناخت دغدغه‌ها و هویت او پیدا کند. اما آنچه در آثار لگیز دیده می‌شود هیچ شباهتی به چهره‌نگاری ندارد. او با پرهیز از نمایش چهره خود، آثاری را به وجود آورده است که به جای ظاهر، درونیات هنرمند را آشکار می‌کند.

نمایشگاه آثار فردریک لگلیز در گالری طراحان آزاد

در همه این آثار یک فرم ثابت تکرار شده است. مانند زمانی که یک شیئ بر روی کاغذ قرار گرفته و خطی به دور آن کشیده می‌شود تا فرم محیطی آن ثبت شود، بر روی این تصاویر هم فرم سر انسانی را می‌بینیم که تعلق آن به نقاش کاملا آشکار است. بنابراین تا به اینجای کار او توانسته است بخشی از خودنگاره را بر روی کاغذ بیاورد، اما آنچه درون این فرم کلی قرار می‌گیرد از تنوع بسیاری برخوردار است.

در بخشی از آثار لگیز شاهد وجود تعداد زیادی چشم درون فرم سر هستیم. این چشم‌ها که به جهت‌های مختلف نگاه می‌کنند نشانه‌ای از نگاه جستجوگر هنرمند هستند که در تمام لحظات زندگی به دنبال کشف نادیده‌ها است. اما در تعداد دیگری از آثار این مجموعه، عناصر تشکیل دهنده صورت چیزهای دیگری هستند. یک طراحی مدادی از اجزای درون بدن انسان، بریده‌ای از روزنامه یا تصویری قدیمی از یک مرد که درون صورت لگیز قرار گرفته است، اشاره به تاثیراتی است که هنرمند در طول زندگی خود از افراد، رویدادها و... دریافت کرده و نمود آنها به بخشی از هویت او تبدیل شده است.

نمایشگاه نقاشی و طراحی فردریک لگیز تا 22 اسفند در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس، شماره ۵ برگزار می‌شود.

 

در جست و جوی خوشبختی

نمایشگاه نقاشی ترمه کمانی با نام "طلسم خوشبختی" در نگارخانه نگر برپاست. کمانی در این مجموعه با استفاده از فرم‌های هندسی و المان‌های گوناگونی که ریشه در هنر و فرهنگ ایران یا فرهنگ‌های دیگر دارند، تابلوهایی متنوع را به وجود آورده است. بیشتر تابلوها ترکیب‌بندی‌های قرینه‌دار هستند و تکرار المان‌ها در بخش‌های مختلف کادر، یک ترکیب‌بندی نهایی را ایجاد کرده است.

یک المان تکرار شونده در همه تابلوها، ماهی است. ماهی به عنوان نمادی از زندگی و حرکت، تنها موجود جانداری است که در این آثار دیده می‌شود. تکرار ماهی‌ها با فرم‌های ساده و منحنی‌های متنوع، تحرکی در تصویر ایجاد می‌کند. از سوی دیگر فرم‌های برگرفته از هندسه نقوش ایرانی اسلامی، در این آثار حضور پر رنگی دارد. ستاره‌های هشت پر و شمسه‌ها با المان‌های دیگر همراه شده و فرم‌های متنوعی را به وجود آورده‌اند.

نمایشگاه نقاشی ترمه کمانی در گالری نگر

نمادهایی مانند "چشم نظر" و نعل اسب که در فرهنگ عامه به عنوان ابزاری تاثیرگذار در زندگی انسان شناخته شده و تضمین‌کننده خوش شانسی و دور کردن بدی‌ها هستند، در این آثار به کار رفته تا ارتباط معنایی تصاویر برای مخاطب آشکار شود. کمانی با استفاده از این المان‌ها و قرار دادن آنها در کنار فرم‌های هندسی و جانوری، تصویری نمادین از جست و جوی انسان برای زندگی بهتر را به تصویر کشیده است.

نمایشگاه نقاشی ترمه کمانی تا 22 اسفند در نگارخانه نگر واقع در قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارام، پلاک 33، زنگ سوم برپاست.

 

زندگی در خطر

نمایشگاه آثار نقاشی و حجم پویا جمالی در گالری خط سفید برپاست. جمالی در نقاشی‌های این مجموعه به نمایش مناظر شهری و روستایی پرداخته اما شیوه استفاده از رنگ باعث شده است مناظر او جلوه خاصی داشته باشند. در این تابلوها اغلب با تعداد محدودی رنگ مواجه هستیم و تمام عناصر محیط شامل ساختمان‌ها، درختان، آسمان و... با تنالیته‌های همان رنگ به تصویر کشیده شده‌اند. این موضوع باعث شده با از بین رفتن مرز میان عناصر، پیوندی میان همه اجزای تصویر ایجاد شود. در عین حال همین نکته باعث ایجاد عدم قطعیت و استحکام در تصاویر شده و فضایی خیالی را به وجود آورده است.

اگرچه فرم بناها یادآور فضای روستایی و برای بیننده کاملا آشناست، اما نوع نمایش آن باعث شده محیط غیر واقعی به نظر برسد و گویی همه این تصاویر خاطره‌ای دور هستند. جمالی از رنگ‌های قرمز و زرد استفاده فراوانی کرده و این دو رنگ با ویژگی‌های هشدار دهنده و جلب توجه کننده، ذهن مخاطب را با این سوال مواجه می‌کنند که چرا فضایی که باید سرشار از رنگ و نور و زندگی باشد، چنین حسی از اضطراب و ترس را القا می‌کند. این حس زمانی تشدید می‌شود که در مقابل تابلوها نوارهای زرد هشدار دهنده با علائم خطر دیده می‌شود و بار دیگر به مخاطب اعلام می‌کند که این فضا با آسیبی مواجه شده است.

نمایشگاه آثار پویا جمالی در گالری خط سفید

بخش دیگری از آثار این نمایشگاه مجسمه‌هایی هستند که باز هم در پسِ نوارهای هشدار قرار دارند. مجسمه‌های کوچکی از سر انسان، با چهره‌هایی درهم فشرده که گاه نخ‌هایی به دور آنها تنیده شده و گاه در قابی محصور شده‌اند. در کنار این سردیس‌های کوچک عناصری از زندگی انسان نیز به چشم می‌آید. اگر یک لامپ آویزان نمادی از زندگی مدرن بشر باشد، قطعه کوچکی از آینه‌کاری‌های هندسی یادآور تاریخ و هویت ایرانی است.

نمایشگاه آثار نقاشی، حجم و پرفورمنس پویا جمالی تا 24 اسفند در گالری خط سفید به نشانی خیابان ولیعصر، روبروی جام جم، کوچه پروین، پلاک 22 برپاست.

 

رجعت به باغ بهشت

نمایشگاه نقاشی الهام نفیسی با نام "باغ سرخوشی" در گالری هما برپاست. نفیسی در این نمایشگاه مجموعه آثاری را به نمایش گذاشته است که با الهام از طبیعت شکل گرفته‌اند. تابلوها فضایی متراکم دارند که پوشیده از گیاهان و جانوران است. انواع حیوانات غیر اهلی مانند شیر، آهو، طاووس و... در میان بوته‌ها و گل‌ها آرمیده یا در حال جست و خیر هستند و فضایی صلح‌آمیز و سرشار از آرامش را تداعی می‌کنند.

نقاشی‌های نفیسی را می‌توان نوعی از نگارگری نوین دانست که ویژگی‌هایی از سبک‌های مختلف نقاشی ایرانی و خاور دور در آن دیده می‌شود. باغ در فرهنگ‌‌های کهن سمبلی از بهشت است و به همین دلیل نقاشی کشیدن از باغ‌های رنگارنگ و زیبا، سنتی در میان نقاشان برآمده از این فرهنگ‌ها بوده است. در این آثار هیچ نشانی از تضاد و آشوب نیست و همه آنچه دیده می‌شود، شادی و سرخوشی است.

نمایشگاه نقاشی الهام نفیسی در گالری هما

در این میان گه‌گاه نشانی از انسان نیز دیده می‌شود، آدم‌هایی که در ابعادی بسیار کوچک نسبت به طبیعت قرار دارند. این آدم‌های مینیاتوری با پرداخت‌های ظریف گاه مشغول بازی چوگان هستند. آنها اگرچه یادآور شخصیت‌های برآمده از نگارگری هستند اما لباس‌های مدرن سوارکاری نشان دهنده تعلق آنان به همین زمان است.

بافت در این آثار نقش مهمی دارد و نقاش با استفاده از رنگ یا مواد دیگر، در بخش‌هایی از تصویر حجمی ایجاد کرده است که باعث زنده‌تر شدن تصویر می‌شود. از سوی دیگر این بافت‌ها در قسمت‌هایی از کار حس کهنگی، خشکی، ریختگی و گذر زمان را تداعی می‌کند تا به این ترتیب به مخاطب یادآوری کند این فضای سرشار از خوشی، به پایان خود رسیده است.

 نمایشگاه نقاشی الهام نفیسی تا 21 اسفند در گالری هما واقع در خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک، میزبان علاقمندان به هنر است.