سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار فرناز ربیعی‌جاه با نام "دوباره" در گالری این جا برپاست. ربیعی‌جاه در گفت و گو با هنرآنلاین درباره آثار به نمایش درآمده در این مجموعه گفت: تعدادی از این آثار کارهای تک‌نسخه‌ای هستند که از ثبت اثر گیاهان بر روی کاغذ به وجود آمده‌اند. این کارها را با تکنیک مونوپرینت انجام دادم و گیاهان زیر دستگاه پرس قرار گرفته‌اند تا اثر آنها مستقیم و بدون رنگ بر روی کاغذ حک شود. تعداد دیگری از آثار به ثبت اثر رنگین گیاهان بر روی کاغذ اختصاص دارد و این بار گیاهان رنگ شده زیر دستگاه پرس قرار گرفتند. بخش دیگری از آثار نیز چیدمان‌هایی هستند که گیاهان با تکنیک آبکاری مس دیده می‌شوند.

او درباره شکل‌گیری ایده اولیه این مجموعه گفت: شروع این آثار به دو سال و نیم پیش برمی‌گردد و زمانی که اهمیت چرخه زندگی در زیست انسان‌ها برایم مطرح شد. چرخه تکرار شونده زندگی، روز و شب، مرگ و حیات و... در یک تکرار همیشگی هستند و این موضوع در ادامه کارهای قبلی من برایم پررنگ‌تر شد. پس از آن به تولید مجموعه‌ای اقدام کردم که موقعیت نمایش آن در تهران فراهم نشد و آثار در دبی نمایش داده شد. در این مجموعه تعدادی بلوک‌های سیمانی در گالری چیده شده بودند که در تعدادی از آنها، اثر گیاهان بدون رنگ بر روی سیمان وجود داشت. این نقوش مانند فسیلی بودند که با آن مواجه می‌شویم و می‌بینیم که اثر یک برگ یا استخوان در آن وجود دارد اما ماهیت دقیق آن برای ما مشخص نیست. در این مجموعه که "یادواره" نام داشت گیاهان بسیار آشنایی مانند گل گلایول یا برگ درخت چنار دیده می‌شد.

ربیعی‌جاه ادامه داد: بسیار علاقه داشتم که ادامه آن نمایشگاه را در ایران کار کنم اما نمی‌خواستم همان مجموعه را تکرار کنم. ا‌ین‌بار همان چرخه زندگی و تکرار برایم نقش پررنگ‌تری داشت بنابراین بیشتر تمرکز خود را بر تکرار گذاشتم. این مجموعه نیز در ادامه کارهای قبلی با آثار بی‌رنگ و سفید شروع شد و پس از آن کارهایی که اثر رنگی گیاه روی کاغذ است را انجام دادم. در کل این مجموعه قصد داشتم خود گیاهان حضور داشته باشند یا اثر آنها روی کاغذ باشد تا به این صورت تکرار آن گیاه به نوع دیگری دیده شود.

او درباره دلیل استفاده از گیاهان گفت: رشته تحصیلی من زیست‌شناسی و پس از آن گیاه‌شناسی بود و به همین دلیل با گیاهان آشنایی دارم. از سوی دیگر آنها را به عنوان نماینده‌ای از موجودات زنده که تمام مراحل زیست از تولد تا مرگ را می‌گذرانند در نظر می‌گیرم. در واقع گیاهان نماینده انسان هستند زیرا همانطور که انسان‌ها متعلق به خانواده‌های مختلف هستند و هر کدام هویت خود را دارند، گیاه نیز چنین وضعیتی دارد.

ربیعی‌جاه درباره تکنیک آبکاری مس گفت: برگ‌های گیاه، شاخه‌ها و پوست درختان را برداشته و روی آنها آبکاری مس انجام دادم. هدف من نگه داشتن آنها بود و به همین دلیل قصد نداشتم فرم گیاهان را دوباره بسازم، بنابراین از اصل گیاهان استفاده کردم. استفاده از مس دلیل مفهومی خاصی نداشت و بیشتر به دلیل تکنیکی بود که انتخاب کردم. به دلیل شکننده بودن برگ‌ها قصد داشتم آنها را با یک تکنیک منجمد کرده و سرپا نگه دارم. مفهومی که در این نمایشگاه برایم اهمیت داشت زمان و خاطراتی بود که در گذر زمان ساخته می‌شوند، بنابراین پوست درختان نیز لایه لایه بودن گذر زمان را تداعی می‌کند. استفاده از مس امکانات دیگری به من می‌داد تا با استفاده از اسید رگه‌های سبزی روی آن ایجاد کنم که در این مجموعه به کار من می‌آمد.

نمایشگاه آثار فرناز ربیعی‌جاه تا 17 اسفندماه در گالری این جا به نشانی خیابان نوفل لوشاتو، کوچه پدرام، شماره 4، طبقه همکف برپاست.