سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی مهدی زیرکی با نام "افق‌های ایستاده" در گالری سایه، نمایشگاه آثار مسعود نهاوندی با نام "دیروز و امروز" در گالری فرمانفرما، نمایشگاه چاپ دستی بهراد صنعتی در گالری هفت‌ثمر و نمایشگاه نقاشی ژاله طالب‌پور با نام "کشتار بی‌گناهان" در گالری ایرانشهر سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

تصویری از پایان جهان

نمایشگاه نقاشی مهدی زیرکی با نام "افق‌های ایستاده" در گالری سایه برپاست. در نقاشی‌های این مجموعه بیشترین چیزی که به چشم می‌آید حضور حیوانات است، اما اغلب این موجودات در تقابل و یا همراهی با شرایطی که انسان برای آنها ایجاد کرده است دیده می‌شوند. سطح پس‌زمینه تابلوها با لکه‌های رنگ تیره، محیطی غبارآلود و خفقان‌آور را مجسم می‌کند که یادآور دود حاصل از انفجار یا دودکش کارخانه‌ها و وسائل نقلیه است. بنابراین بدون اینکه نمادی از شهر یا زندگی صنعتی در این آثار دیده شود، تاثیرات آن در زندگی و محیط زیست موجوادت زنده اعم از انسان و حیوان به چشم می‌آید. گاه رنگ زردی که در میانه تابلو به سوی اطراف گسترده شده است، انفجاری مهیب را تداعی می‌کند و گاه کهنگی، زنگ‌زدگی و بی‌حاصلی لوازم صنعتی را مجسم می‌کند.

نمایشگاه نقاشی مهدی زیرکی در گالری سایه

انسان در این آثار حضور بارزی ندارد و بودن او به یک جمجمه یا ماسک شیمیایی محدود می‌شود. در واقع ما در این آثار با زمانی در آینده مواجه هستیم که انسان دیگر وجود ندارد اما اثرات اعمال او باقی مانده است. صنایع مختلف و تولیداتی که در زندگی او مورد استفاده قرار می‌گرفته، با گذر از دوران ساده کردن زندگی برای انسان، به آسیبی برای زندگی سایر موجودات تبدیل شده و زندگی آنها را نیز تهدید می‌کند.

انواع جانوران وحشی مانند گوزن، اسب آبی، جغد و...که با انسان همزیستی ندارند و طبیعتا به دلیل دور بودن محل زندگی خود از او، باید کمتر در معرض آسیب باشند، در این تابلوها دیده می‌شوند تا عمق فاجعه بیشتر لمس شود. نقاش در این مجموعه با پرداخت دقیق عناصر، فضایی را به وجود آورده است که با وجود غیر واقعی بودن، برای مخاطب ملموس و قابل درک است.

نمایشگاه نقاشی مهدی زیرکی تا 15 اسفند در گالری سایه برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱ قرار دارد.

 

سفر در تاریخ و خیال

نمایشگاه آثار مسعود نهاوندی با نام "دیروز و امروز" در گالری فرمانفرما برپاست. در آثار نهاوندی واقعیت و خیال در هم آمیخته و فضایی به وجود آمده است که ابعاد مختلف زندگی انسان را نمایش می‌دهد. این تابلوها فضایی شلوغ دارند که انسان و محل زندگی او را در کنار هم نمایش می‌دهد. در یک اثر ساختمان‌های سر به فلک کشیده‌ای دیده می‌شوند که مانند بلوک‌های مکعبی در فضای کادر سربلند کرده‌اند و در فضای پشت آنها انبوه جمعیتی دیده می‌شوند که حضور کمرنگ آنها تحت‌الشعاع ساختمان‌ها قرار گرفته است. اما در اثری دیگر با یک فضای خیالی مواجه هستیم که لکه‌های رنگِ در هم رفته باعث به وجود آمدن ساختمان‌ها و آدم‌ها شده است. اما این شهر خیالی با حباب‌های بزرگی که بیش از سایر عناصر به چشم می‌آید، مانند رویایی دور از ذهن به چشم می‌آید.

نمایشگاه آثار مسعود نهاوندی در گالری فرمانفرما

در تعداد دیگری از آثار فضا از واقعیت دورتر شده و ترکیب رنگ‌ها باعث شده است محیطی ورای زمان و مکان به وجود آید. لایه‌های رنگ به توده‌های ابر و غبار تبدیل شده و گاه به شکل مجسمه‌هایی از جنگجویان و حیوانات اسطوره‌ای درآمده‌اند. اما در این دنیای خیالی ناگهان انسان بی‌پناهی را می‌بینیم که در فضا معلق مانده است.

حرکت به سوی خیال در سایر آثار باز هم ادامه دارد و در یک تابلو بناهای باستانی از چند جغرافیا و فرهنگ متفاوت در یک فضا قرار گرفته و از میان ابرها سربرآورده‌اند. مخاطب در این آثار سفری در تاریخ دارد و از سوی دیگر با فضاهایی مواجه می‌شود که لایه‌های پنهان زندگی و رنج و عذاب بشر را نمایان می‌کنند.

نمایشگاه آثار مسعود نهاوندی تا 24 اسفندماه در گالری فرمانفرما به آدرس تهران میدان هفت‌تیر، خردمند شمالی، کوچه اعرابی 2 برپاست.

 

طبیعت بی‌رنگ

نمایشگاه چاپ دستی بهراد صنعتی در گالری هفت‌ثمر برپا است. آثاری که در این مجموعه به نمایش درآمده با کادرهای یکسان، رنگ‌های نزدیک به هم و موضوع مشابه، فضای یکدستی را به وجود آورده که با خطوط و سطوح خاکستری به وجود آمده‌اند.

صنعتی در این مجموعه به بازسازی طبیعت پرداخته اما هیچ نماد طبیعی در این آثار دیده نمی‌شود. در واقع آنچه این مناظر را شکل داده خطوط پهن یا باریکی است که در کنار هم قرار گرفته و سایه و روشنِ ایجاد شده بر روی آنها، حجمی مانند شاخه و تنه درختان را ایجاد کرده است. این شاخه‌های بریده و قطع شده، به شکلی نامنظم در کادر پراکنده هستند و فضایی آشفته را ایجاد می‌کنند که سیاه و سفید بودن آثار به سنگینی و تیرگی آن دامن می‌زند.

نمایشگاه چاپ دستی بهراد صنعتی در گالری 7 ثمر

در تعدادی دیگر از تابلوها هنرمند به استفاده از رنگ روی آورده اما باز هم محدودیت‌هایی را در نظر گرفته و در کنار سیاه و سفید، تنها از یک رنگ زرد یا قرمز استفاده کرده است. در این دسته از آثار مناظر بیشتر به واقعیت نزدیک شده و دور نمایی از طبیعت را مجسم می‌کنند که در نور سپیده‌دم یا غروب فرو رفته است.

نمایشگاه چاپ دستی بهراد صنعتی تا 15 اسفند ماه در گالری 7 ثمر واقع در خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره 8 برپا است.

 

جنگ‌های بی پایان

نمایشگاه نقاشی ژاله طالب‌‌پور با نام "کشتار بی‌گناهان" در گالری ایرانشهر برپاست. در این نمایشگاه تنها یک تابلوی 8 لتی به نمایش درآمده که به موضوع جنگ‌های تاریخ و قربانی شدن مردم بی‌دفاع پرداخته است. طالب‌پور بر روی مقواهایی که فرم طومار را تداعی می‌کنند، فیگورهایی درهم پیچیده را نقاشی کرده است که در نگاه اول تفاوت میان آنها محسوس نیست. اما با کمی دقت می‌توان زنان، کودکان یا افراد پیری را دید که مورد هجوم سربازان قرار گرفته‌اند و هیچ راه فرار یا قدرت مقابله‌ای ندارند.

این اثر با الهام از تعدادی از آثار تاریخ هنر به وجود آمده که خود بر اساس داستانی از انجیل شکل گرفته‌اند و موضوع آنها کشتار بی‌گناهان است. تکرار این موضوع در طول تاریخ و ادامه یافتن آن در جنگ‌های دنیای امروز، باعث شده است طالب‌پور بار دیگر به ارائه تصویری با این مضمون بپردازد.

در این نقوش، اعضای بدن و پارچه‌ها در هم ترکیب شده و خطوط و فرم‌ها به گونه‌ای در کنار هم قرار گرفته‌اند که آشفتگی فراوانی را ایجاد می‌کنند. طالب‌پور با حفظ سفیدی کاغذ، تنها نقاط روشن اثر را ایجاد کرده که درعین حال فیگورها را در فضای خلاء قرار می‌دهد.

 ژاله طالب‌ پور

در کنار این تابلو یک چیدمان ویدئویی وجود دارد که بیننده آن شاهد نقش بستن سریع کلمات در پی یکدیگر و بر روی دیوار است. جملاتی که پشت هم قرار می‌گیرند دربردارنده گزارش‌هایی از جنگ‌های نقاط مختلف دنیا است که به صورت رسمی و در رسانه‌های مختلف منتشر شده‌اند. بمباران شیمیایی حلبچه، جنگ یمن، نسل کشی رواندا و... نمونه‌هایی از این وقایع هستند که مردم بی‌گناه را مورد هجوم قرار داده‌اند.

اما نحوه نمایش این متن‌ها به گونه‌ای است که نشان می‌دهد هدف آن اطلاع‌رسانی نیست. جملات پی در پی که بدون وقفه ظاهر می‌شوند و پایانی ندارند، نمی‌توانند مخاطب را با خود همراه کنند و عملا هیچ بازدیدکننده‌ای نمی‌تواند تمام مدت مقابل این نوشته‌ها بایستد و آمار کشته شدگان، قحطی‌زدگان و تاریخ آغاز و پایان رویدادها را بخواند. این شیوه نمایش اطلاعات، خود نشانگر این است که مردم جهان هر روز با انبوهی از اخبار جنگ و کشتار مواجه می‌شوند که دیگر برای آنها عادی شده و به سادگی از آن گذر می‌کنند.

نمایشگاه نقاشی ژاله طالب پور  تا 21 اسفند در گالری ایرانشهر برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی، خیابان سپند، پلاک 69 قرار دارد.