سرویس تجسمی هنرآنلاین: بخش مجسمه یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری روحالله شمسی‌زاده و داوری بیژن غنچه‌پور، سید مجتبی موسوی و مرتضی نعمت‌اللهی با نمایش 69 اثر از 56 هنرمند در موسسه صبا برپاست. هنرمندان شرکتکننده در این بخش آثار بسیار متنوعی را با رویکردهای متفاوت و متریال‌های متنوع به نمایش گذاشته‌اند که در مواردی به هنرهای دیگر مانند چیدمان و هنر مفهومی پهلو می‌زنند.

لیلا علی‌خانی در اثر تعاملی خود با نام "من و نقاب" اتاقکی فلزی را ساخته است که درون آن یک صندلی برای نشستن مخاطب تعبیه شده است. بر روی یکی از دیوارهای این اتاقک قفس مانند، صورت بسیار بزرگی که با نوارهای فلزی ساخته شده است نصب شده و مخاطب می‌تواند با قرار گرفتن در پشت آن، با دیگران ارتباط برقرار کرده و هویتی متفاوت برای خود بسازد. مهدی سلحشور از کرج مجسمه‌ای با نام "فشار" را ارائه کرده است که فرم بسیار ساده‌ای دارد. قطعه‌ای سنگ گرانیت قرمز که لوله شده است، با توجه به نام اثر، تداعی‌کننده این نکته است که سخت‌ترین مواد و افراد هم با قرار گرفتن در شرایط دشوار ممکن است تغییر شکل و ماهیت دهند.

مجسمه و سرامیک

افسانه گنجی در اثری به نام "خانه" از یک هنر قدیمی زنانه استفاده کرده است. او با شیوه مکرومه‌بافی، یک بنای هشتی را بازسازی کرده و به این ترتیب میان دو عنصری که ریشه در تاریخ و زندگی مردم دارد ارتباط برقرار کرده است. این خانه با رشته‌های نخی ساخته شده که فاصله میان آنها باعث می‌شود درون آن کاملا قابل مشاهده باشد و به این ترتیب کارکرد آن که محفوظ نگه داشتن فرد از چشم دیگران است، زیر سوال می‌رود.

علی حاجی‌مرادی در اثر فیگوراتیو خود، سادگی یک انسان نشسته بر روی صندلی را در معرض دید تماشاگران قرار داده و پیرمردی در حال چرت‌ زدن را در یک لحظه از زندگی او ثبت کرده است. عنایت صحرایی در اثری با نام "هویت" سرهای افراد مختلف را درون یک ویترین قرار داده است، در حالی که این چهره‌ها با ایجاد سوراخ‌هایی که ممکن است نشانه گذر زمان، حوادث و رنج‌های بشر باشند، قابل شناسایی نیستند و هویت خود را از دست داده‌اند.

مجسمه و سرامیک

اثری که نگار تاج‌گردان ارائه کرده، قابی است که بر روی دیوار قرار گرفته و درون آن انواع کیف و چمدان ساخته شده از صفحه آگهی روزنامه قرار دارد. کیف مدرسه، مهمانی، چمدان و... که در موقعیت‌های گوناگون زندگی انسان مورد استفاده قرار می‌گیرند با استفاده از این کاغذهای مشابه، هویتی یکسان پیدا کرده‌اند و گویی نمایانگر تلاش انسان برای دست‌یابی به نیازهای خود، در همه مراحل زندگی است.

فرحناز جلیلوند در اثری با نام "بازگشت" از ابر برای ساخت مجسمه استفاده کرده و یک بلوک ابری را با برش زدن به ورقه‌های نازک تبدیل کرده است. در میان این ورق‌های پیچ و تاب خورده، یک صفحه وجود دارد که روی آن آینه‌کاری‌های به کار رفته در معماری ایرانی به چشم می‌آید و گویی در میان روزمرگی‌های زندگی انسان معاصر، نشانی از گذشته باقی مانده است. اما محمدرضا رحیمی در اثر خود کاملا از مواد آماده استفاده کرده و اثر خود را با آویز لباس و لباس‌های روی آن به وجود آورده است. رحیمی با این اثر سعی دارد نگاه انسان به اطراف را تغییر داده و اشیاء کاربردی و روزمره را به عناصر قابل توجه تبدیل کند.

مجسمه و سرامیک

عاطفه آویشی، صادق ادهم، فروزان افروزی، شیما الماسی، محمد امیدی، جهانبخش امیربیگی، فاطمه اکبری بورانی، علیرضا بندی گلستانی، محمدرضا پورکمالی راوری، نگار تاج گردان، پریا تاجیک، امیرحسین ترکزاده، سید اسماعیل تقوی، پریسا تقی پور، سارا تهرانی نیا، سارا توانا، حسین تک زارع، فرحناز جلیلوند، علی حاجی مرادی، اعظم حسین آبادی، محبوبه حسینی موسی، فرناز حقیقت پرست خیاطی، باران حمیدی، حمزه حیدری فر، مریم خلیفه، فریبا دادگر، محسن دهقانی زاده، محمدرضا رحیمی، محمدعلی رضایی ده مراد، حجت سالارمحمدی، شورا ستاری، مهدی سلحشور، زهرا سلطانی، شهرزاد سیفی کار، پرویز شوقی، حسین شیری، عنایت صحرایی، نرگس طاعتی، علیرضا طاهای ابدی، لیلا علی خانی، داود غلامی، آتوسا فدایی، افسانه گنجی، مونا مجاوری، سید فاضل مصلی نژاد، محمد حسین مظفری، سیذ شاهین منصوری گیلانی، سمیرا مهندسان، فاطمه موسوی منفرد، نگار نجیبی، اشکان نژاد ابراهیمی، هیمن نسیمی، الهه نظری، زهرا ودایی، غزال کثیری، زهرا کریمی حسین آبادی هنرمندان شرکت کننده در بخش مجسمه جشنواره هنرهای تجسمی فجر هستند.

مجسمه و سرامیک

اما بخش سرامیک یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر حکایت دیگری دارد. با توجه به محدودیت تعداد هنرمندان این رشته و کم بودن آثار ارسالی به جشنواره، تصمیم بر این شد که این بخش به صورت کیوریتوری برگزار شود. بر همین اساس از هنرمندان شاخص این رشته دعوت شد تا تعدادی از آثار خود را در نمایشگاه ارائه کنند و معرفی مناسبی از ‌سرامیک معاصر ایران داشته باشند.

نیلوفر عبداللهی در اثر چیدمانی خود با نام "مورچه کارگر" یک مورچه سرامیکی غول‌آسا را به عنوان کارگری که دچار حادثه شده و در کنار خیابان افتاده است، نمایش داده و به این ترتیب یک تهدید همیشگی را نمایش داده است. سپهر بختیاری چند سردیس را نمایش داده است که ویژگی‌های خاصی دارند. چشمانی که با نواری بسته شده، گوش‌هایی که دراز شده یا شاخ‌هایی که روی سر روئیده است، دگردیسی انسانی را به نمایش گذاشته است.

مجسمه و سرامیک

"سیمرغ" نام اثری از شبنم قفقازی است که سه تخم پرنده را در کنار هم نمایش داده است. با توجه به نام اثر مخاطب متوجه می‌شود که از این تخم‌ها باید سیمرغی که نجات‌دهنده انسان است بیرون بیاید، اما قرار گرفتن یکی از آنها درون قفس، خبر از این می‌دهد که حتی این نجات دهنده نیز خود اسیر و نیازمند نجات خواهد بود. محمدعلی سجادی در مجموعه آثار خود به معماری مناطق کویری ایران پرداخته و فرم‌های ساده مدور را با گنبدها و بادگیرها به خانه‌هایی جذاب تبدیل کرده است.

از منیژه آرمین اثری نقش برجسته به نمایش درآمده است که باغ ایرانی را با سروهای آن مجسم می‌کند. فریده تطهیری مقدم اثری در زمینه نقاشی و لعاب‌کاری بر روی سفال را ارائه کرده و لیلا شاه‌حسینی بر روی یک بشقاب سفالی، تصویر چهره یک زن را نقاشی کرده است. کوروش آریش حیواناتی غیر طبیعی را ساخته است که از کنار هم قرار گرفتن فرم‌های هندسی و انتزاعی به وجود آمده‌اند و مهدی حیدری در "الهه مهر" فیگورهایی بالدار و تزیین شده را نمایش داده است.

مجسمه و سرامیک

منیژه آرمین، کوروش آریش، سکینه آقا نسب، منصور اسکندری، سعید اکبری، مهدی انوشفر، سپهر بختیاری، سمیرا بداغی، فریده تطهیری مقدم، ارغوان جابری، امین جوادی آذر، پریسا حسن پور چکان، شهره حقیقی، مهدی حیدری، داوود خلیلی، حبیب دانایی‌فرد، مریم رضوی، فتح‌الله زیارتی، محمدعلی سجادی، محمد سررشته، لیلا شاه حسینی، ماشاالله عمید، نیلوفر عبداللهی، راضیه غضنفری مقدم، شبنم قفقازی، مجتبی قربانی شاه کوچکی، نرگس متولد بخشایش، مرتضی محمدعلی، مسیح مریمی، مهدی مکی نژاد، میترا میرانی، رضا نریمانی و مهدی همایی هنرمندان مدعو این بخش هستند.

یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا 15 اسفندماه در موسسه صبا میزبان علاقمندان به هنر است.