سرویس تجسمی هنرآنلاین: بخش تصویرسازی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری پژمان رحیمی‌زاده و داوری فاطمه رادپور، کمال طباطبایی و علیرضا گلدوزیان با نمایش 82 اثر از 61 هنرمند در موسسه صبا برپاست. تصویرگری از جمله هنرهایی است که هنرمندان آن توانسته‌اند موفقیت‌های فراوانی در عرصه‌های جهانی به دست آورند. ارتباط مستقیم تصویرگری با متن و در نتیجه وابسته شدن آن به کتاب و صنعت نشر، از مشکلاتی است که تصویرگران ایرانی با آن مواجه هستند و بارها از نادیده گرفته شدن این هنر گلایه کرده‌اند. از سوی دیگر امروزه بسیاری از تصویرگران سعی می‌کنند با جدا شدن از فضای سفارش و نشر، آثاری شخصی را به وجود آورند که جنبه هنری آن اهمیت بیشتری دارد.

در بخش تصویرگری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر آثاری از هر دو رویکرد تصویرگران ایرانی دیده می‌شود که تکنیک‌های بسیار متنوعی در آنها به کار رفته است. نوشین صفاخو از کرج در 2 اثر خود به داستانی از مثنوی مولوی پرداخته و فیگورهای انسانی را در میان واقعه‌ای نمایش داده است. اما بهروز شریفی از گوهردشت، شخصیت‌های داستانی را برگزیده و رستم و رودابه را در دو تابلوی مجزا به شکل مستقل تصویر کرده است. فاطمه خسرویان از اصفهان بخشی از تصاویر کتاب داستان "شب، حمال و دختران" را ارائه کرده است که در آن شهری کهن و فضای قصر و درباریان دیده می‌شوند.

مهناز یزدانی از اصفهان دنیایی خیالی با موجوداتی عجیب را به تصویر کشیده که تنها با استفاده از رنگ قرمز و تنالیته‌های آن به وجود آمده است. مجید ذاکری یونسی از تهران در اثری با نام "تنها در شهر" ساختمان‌های سر به فلک کشیده و متراکمی را نمایش داده است که در میان آنها کودکی با یک بادکنک قرمز سرگردان است. گلنوش معینی از تهران نیز در اثری با نام "گذر" به نمایش فضای شهر پرداخته اما در این شهر با ساختمان‌های غیر واقعی، مردی دیده می‌شود که زندگی خود را مانند لاک حلزون بر پشت دارد. ویدا آزمون از کرج اثری را ارائه کرده است که به کادرهای کوچک تقسیم شده و در هر کدام از آنها پاهای یک انسان دیده می‌شود. این اثر کنایه‌ای به عکس‌های پرسنلی است و این بار به جای چهره‌هایی که نشان دهنده هویت افراد هستند، پاهایی را می‌بینیم که مشخص نیست به چه کسانی تعلق دارند.

تصویرگری و کاریکاتور

"چه فکر خوبی" نام اثری از نرجس‌سادات محمدی است که باز هم به فضای شهری پرداخته و کودکی را در کنار تنها پنجره گشوده ساختمان‌های شهر نشان می‌دهد. معصومه اعتبارزاده در اثر "خاطرات خیس" چمدانی را به تصویر کشیده که درون آن چیدمانی از لوازم زندگی به چشم می‌آید. این اثر یادآور شرایط زندگی مهاجری است که تمام زندگی خود را در یک چمدان جا داده و گویی هنوز جایی برای سکونت و چیدن این لوازم پیدا نکرده است. اما مژگان سعیدیان اصل به موضوعی مذهبی پرداخته و در اثر خود یک شهر و مردمان آن را نشان می‌دهد در حالی که تعدادی نیزه با سرهایی نورانی روی آن، دیده می‌شود.

ویدا آزمون، سعیده احمدی، صدیقه ادراکی، پریسا اصلانخانی، زهرا اطهمخانی، معصومه اعتبارزاده، آیدا امیرآخوری، آرزو باغ شیخی، علی اصغر باقرزاده ماتک، آذر تیموری، نوا ثابت ایمانی، فاطمه جباری، فرشته جعفری فرمند، سید حماد الدین جوادزاده، نینا جوادی قانع، سولماز جوشقانی، پروین حیدری زاده، فاطمه خادمی عراقی، فاطمه خسرویان، یاسمن خوشه چرخ، رضا دالوند، مجید ذاکری یونسی، هما رستمی شاهواری، زهرا زرین پور، مژگان سعیدیان اصل، بهروز شریفی، ریحانه شیران، نوشین صادقیان، افسانه صانعی، باران صدیقیان بیدگلی، نوشین صفاخو، سمانه صلواتی، عطیه ضیغمی، نرگس طهماسبی، نجوا عرفانی، شیما عطاری، غزل (مرضیه) فتح الهی، فاطمه قاسمی، شیوا قاضی، افروز قلی زاده، محمد قلیزاده، گلریز گرگانی، اعظم گلکار اسمعیل، پریا لرستانی، حمیده محبی، محسن محمد میرزایی، نرجس سادات محمدی، الهه محمدی زرنکش، کاوه مداح راد، مستوره مصطفایی نژاد، مهدی معتضدیان، گلنوش معینی، فرهاد مفوز، عاطفه ملکی جو، مریم ملکیان، نجلا مهدوی اشرف، سید حسن موسوی، حدیث نجفی راد، الناز نیک نام، سحر کریمیان شیرازی، مهنار یزدانی هنرمندان شرکت کننده در این بخش هستند.

تصویرگری و کاریکاتور

بخش کاریکاتور و کارتون یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز با دبیری احمد عربانی و داوری جمال رحمتی، کامبیز درم‌بخش و حسن کریم‌زاده با نمایش 74 اثر از 56 هنرمند در موسسه صبا برپاست. در میان آثار به نمایش درآمده اکثریت با کارتون‌هایی است که به مسائل اجتماعی و سیاسی روز جهان و در عین حال دغدغه‌های زیست محیطی و انسانی پرداخته‌اند. آثار کاریکاتور نیز چهره افراد شناخته شده‌ای را مقابل چشم بیننده قرار داده‌اند که گاه دفرماسیون موجود در آنها باعث شده ابعاد دیگری از شخصیت‌ها برای مخاطب آشکار شود.

محمدرضا لطفی نوازنده نامدار تار به سوژه کاریکاتور آرش فرخی تبدیل شده و با همان حالت آشنای خود، نشسته روی زمین و در حال نواختن ساز دیده می‌شود. یاسر خانبرای از سنندج تصویری از چارلی چاپلین را نمایش داده اما به جای کشیدن فیگور و چهره، نگاتیوهای فیلم را در فضا حرکت داده و المان‌های آشنایی مانند کلاه و کفش چاپلین را همراه با آن به کار برده است تا مخاطب را با این کمدین مشهور مواجه کند. در کاریکاتور محمود دولت‌آبادی که توسط سعید نوروزی طراحی شده است، دفرماسیون بسیار اندک است اما وحید شریفی از اصفهان، مرتضی ممیز را بسیار رنگارنگ و با اغراق در سبیل به عنوان وجه شاخصه چهره او به تصویر کشیده است. کاریکاتوری که سیده انسیه هادی ارائه کرده نیز قابل توجه است. او نقاشی "دختری با گوشواره مروارید" اثر یان ورمر را سوژه کار خود قرار داده و با ساده‌سازی چهره و تبدیل آن به چند فرم، تصویری را به وجود آورده است که برای آشنایان با این اثر نقاشی کاملا ملموس است.

تصویرگری و کاریکاتور

در بخش کارتون سوژه‌های بسیار متنوعی به چشم می‌آید. منصوره دهقانی از اصفهان نمایی از درون یک ماشین مدل بالا را نشان می‌دهد در حالی که فروشندگان خیابانی در کنار پنجره آن ایستاده‌اند و راننده قصد دارد شیشه پنجره را بالا ببرد. بر روی این شیشه تصویر آشنایی به چشم می‌خورد که کاربران اینترنت در ایران، در زمان ورود به یک سایت فیلتر شده با آن مواجه می‌شوند. وجود این تصویر بر روی پنجره باعث پوشانده شدن دستفروشان از چشم راننده و پنهان کردن چیزی که در واقعیت قابل حذف نیست، می‌شود.

محمود آزادنیا از مشهد در تابلوی خود از یک اثر هنری شناخته شده ایرانی الگو گرفته و مجسمه "هیچ" اثر پرویز تناولی را در میان شهری ویران و جنگ‌زده قرار داده است. عباس ناصری به موضوع تروریسم پرداخته و نمونه‌ای از حملات انتحاری را تصویر کرده است. در یک فریم از این کار مردی سوار بر قایق در میان اقیانوس دیده می‌شود در حالی که نارنجک به خود بسته است، در فریم دوم امواج غول‌آسایی را می‌بینیم که در یک سونامی بر سر شهر و ساختمان‌ها فرود می‌آیند.

عماد صالحی در "جنگ نفت" جنگلی را نمایش داده که دکل نفت آن محل دعوای آدم‌هاست و حیوانات با تعجب به این صحنه نگاه می‌کنند. سجاد رافعی در اثر "مرثیه‌ای برای کتاب" یک سالن اپرا و تماشاگران درون آن را به تصویر کشیده، در حالی که بر روی صحنه به جای بازیگران و نوازندگان یک کتاب بسیار بزرگ قرار دارد و شخصی در حال ورق زدن صفحات آن است. مجتبی حیدرپناه از آباده نیز به موضوعی زیست محیطی پرداخته و مردی را در حال اره کردن درخت نشان می‌دهد و همزمان پرندگانی که گلوی آنها بریده شده است از بالای درخت سقوط می‌کنند.

تصویرگری و کاریکاتور

محمود آزادنیا (کارتون)، بنیامین آل علی هارونی (کارتون)، جمال الدین اعتباریان (کارتون)، محمد افلاک (کارتون)، مجید امینی (کارتون)، امیر مهدی انصاری (هانی) (کارتون)، محمد حسین اکبری سیستانی (کارتون)، امین باغستانی (کارتون)، علیرضا پاکدل قوشخانه (کارتون)، جلال پیرمرزآباد (کارتون)، مرضیه تاجی زادگان (کارتون)، اکبر تراب پور (کارتون)، وحید جعفری (کارتون)، مجتبی حیدرپناه (کارتون)، هادی حیدری (کارتون)، محمدعلی خلجی (کارتون)، مجید داودی (کارتون)، امیر دهقان (کارتون)، منصوره دهقانی (کارتون)، علیرضا ذاکری (کارتون)، سجاد رافعی (کارتون)، نادر رحمانی (کارتون)، حسین رحیم خانی (کارتون)، شهرام رضائی (کارتون)، ناهید زمانی (کارتون)، احمدرضا سهرابی (کارتون)، محمود شهریاری (کارتون)، شهرام شیرزادی (کارتون)، سعید صادقی نقدعلی (کارتون)، عماد صالحی (کارتون)، امیر حسین ضرغام (کارتون)، محسن ظریفیان (کارتون)، پویا عبدلی (کارتون)، رضا عدیلی پور (کارتون)، یوسف علیمحمدی (کارتون)، احسان گنجی (کارتون)، عباس محمدجو (کارتون)، مهدی معتضدیان (کارتون)، ناصر مقدم (کارتون)، سید علی میرائی (کارتون)، عباس ناصری (کارتون)، محمود نظری (کارتون)، سعید نوروزی (کارتون)، سیدایمان نوری نجفی (کارتون)، مهنار یزدانی (کارتون)، حسین یوزباشی (کارتون)، حسین آقامحمدی (چهره)، مهسا اسکندری (چهره)، امیر مهدی انصاری (هانی) (چهره)، وحید جعفری (چهره)، هادی حیدری (چهره)، حمیدرضا حیدری صفت (چهره)، یاسر خانبرای (چهره)، وحید شریفی (چهره)، مسعود عسگری مبین (چهره)، آرش فرخی (چهره)، سعید نوروزی (چهره)، عارف نیازی (چهره)، سیده انسیه هادی (چهره) هنرمندان شرکت کننده در این بخش هستند.

یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا 15 اسفندماه در موسسه صبا میزبان علاقمندان به هنر است.