سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار پونه اوشیدری با عنوان "مخفیگاه معبد است" در گالری هما برپاست. در این نمایشگاه ۲۰ اثر به نمایش درآمده که در طول یک سال و نیم گذشته خلق شده‌اند. اوشیدری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: چند سالی است که در راستای کانسپتی که در ذهن داشتم و دغدغه اصلی من است، به کار با مدیوم‌های مختلف پرداخته و چیدمان‌هایی با ترکیب گیاه واقعی و عکس‌های چاپ شده بر روی پارچه ایجاد کردم. این آثار در فضای باز و بزرگ شکل گرفته و امکان ارائه آنها در گالری نیست. بنابراین آنها را مستند کرده و با عکاسی کردن و تهیه ویدئو از آنها پروسه رشد گیاهان و پوشانده شدن تصویر‌ها را ثبت کرده‌ام.

اوشیدری ادامه داد: مجموعه فعلی در راستای همان کارهاست و این بار مدیوم عکس و نقاشی با یکدیگر ترکیب شده‌اند. به سراغ عکس رفتم چون حس کردم نیاز است تصویر زیرین قاطع‌تر و محکم‌تر باشد. در عین حال برای پوشاندن عکس چالش بزرگ‌تری وجود دارد. با نقاشی می‌توان کارهای زیادی انجام داد، اما یک عکس واقعی و مستند را به سختی می‌توان مخدوش کرد یا عنصری از آن را پوشاند. اتفاقات خاصی در این عکس‌ها و مراحل پوشاندن آنها رخ می‌دهد که من در پی آن بودم.

او با اشاره به اینکه عکس‌ها بر اساس یک موضوع مستند و ساده تهیه شده‌اند گفت: افراد هم سن و سال خود را انتخاب کرده و در یک روز تعطیل از آنها در حال انجام امور عادی روزمره در خانه خودشان عکاسی کردم. تعداد بسیار زیادی عکس تهیه کردم و در آخر از هر پرسوناژ یک یا دو عکس را انتخاب کردم که بدون هیچ تغییر یا دستکاری روی کاغذ عکاسی چاپ شدند. پس از آن بر اساس فضایی که در هر عکس وجود دارد تصمیم گرفتم که آن را با چه گیاهی و به چه شکلی پوشش دهم.

اوشیدری ادامه داد: قصد من ایجاد یک فضای دوگانه بود که آدم نمی‌داند در آن حس امنیت یا حسی از ترس و ناامنی دارد. این دوگانه بودن پرسشی است که در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود. در تعدادی از آثار، گیاهان بسیار فرمی و بصری هستند و با توجه به افقی و عمودی بودن کادر یا فضای خلوت و شلوغ آن انتخاب شده‌اند. تلاش کردم که گیاهان چندان تزیینی نباشند و به همین دلیل آنها گاه انتزاعی شده و یا توده‌ای ترسناک با حالتی تهاجمی هستند. گاه دیتیل‌هایی از یک دانه گیاه کوچک را انتخاب کرده و آن را بزرگ کردم و این بزرگ شدن باعث شده فرم دانه عوض شود و دیگر شباهتی به گیاه نداشته باشد.

این نقاش با اشاره به اینکه سه سال است از مدیوم‌های دیگر در کارهای خود استفاده می‌کند گفت: بخشی از آثار من با استفاده از گیاه زنده و در حال رشد شکل می‌گیرد. این آثار چیدمان‌هایی هستند که مراحل رشد گیاهان در آنها مستندسازی شده و ثبت می‌شوند. در ادامه با خشک شدن گیاه فرم نهایی آن شکل می‌گیرد و تصویری که پشت آن قرار داشته دیده می‌شود. این آثار تا زمانی که گیاه آنها زنده و در حال رشد است نیاز به مراقبت دارند و مالک آنها نمی‌تواند اثر را در انبار یا فضایی دور از دسترس نگه دارد. دسته دیگری از آثار نیز وجود دارند که در آنها گیاه استفاده نشده و وسایل دیگری با توجه به ارتباط با کانسپت کار، مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این ماجراجویی بخش جذابی از کار هنری من است.

اوشیدری افزود: قرار بود در این نمایشگاه سه اثر چیدمانی هم در راستای باقی آثار به نمایش درآید اما امکان این کار فراهم نشد. قصد داشتم سه کار چیدمان به وسیله گیاهان زنده در این مجموعه قرار دهم که کامل‌کننده آثار این مجموعه باشد. با توجه به اینکه من مدیوم جدیدی را در مسیر کاری خود به کار برده‌ام، مخاطبان با این سوال مواجه می‌شوند که چرا یک نقاش شیوه کاری خود را تغییر داده و از مواد دیگری استفاده می‌کند. معمولا مخاطب در ایران از یک نقاش فقط انتظار نقاشی دارد و زمانی که با مدیوم دیگری مواجه می‌شود، اگر آن اتفاق به کامل‌ترین شکل رخ نداده باشد ممکن است کار برای مخاطب گنگ بماند و این سوال را برای او ایجاد کند که چرا نقاش کار خود را تغییر داده است. اما اگر ارائه کامل و مناسب باشد دیگر برای مخاطب توجه به متریال مهم نیست، بلکه حرفی که مطرح شده است اهمیت دارد. زیرا او می‌بیند که هنرمند تمام تلاش خود را انجام داده و از هر مدیومی استفاده می‌کند تا به مفهوم مورد نظر خود نزدیک شود. به نظرم اگر در این نمایشگاه چیدمان آثارم نیز قرار داشت این مجموعه به شکل ایده‌آلی به نمایش در می‌آمد.

نمایشگاه نقاشی پونه اوشیدری با عنوان "مخفیگاه معبد است" تا 7 اسفندماه در گالری هما واقع در خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک، میزبان علاقمندان به هنر است.