به گزارش هنرآنلاین، طاهر شیخ‌الحکمایی از هنرمندان شرکت کننده در بخش "پلاک40" یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با بیان اینکه مجسمه برنزی او یادمانی برای شهدا و آزادگان است، درباره این نمایشگاه گفت: آثاری که در بخش پلاک 40 به نمایش درآمد، آثاری است که در طول چند دهه و مطابق با شرایط اجتماعی خلق شده است. بعضی از آنها نیز مربوط به سال‌های اخیر است و ممکن است ارتباط آنها با موضوع انقلاب و مقاومت کمتر باشد.

شیخ‌الحکمایی با بیان اینکه آثار انقلابی محدود به زمان خود نیستند، افزود: اعتقاد دارم آثاری مانند آهنگ‌ها، نقاشی‌ها و حتی شعارهایی که در زمان انقلاب داده می‌شد، سرعت زمان بر آنها حاکمیت داشته است، بنابراین الان می‌توان بسیاری از آنها را دوباره بررسی کرد. خیلی از این آثار می‌تواند بازسازی شود، به ویژه آنکه بسیاری از این هنرمندان در قید حیات هستند و حتی می‌توانند نگاه مجددی بر اثر خود داشته باشند. حتی کارهایی که آن دوره انجام شده و الان موجود نیست یا فقط در یک مجموعه بسته حضور دارد، می‌تواند دوباره بازسازی و اجرا شود.

این هنرمند مجسمه‌ساز ادامه داد: به نظر من دوره این کارها تمام نشده است و به جز کارهای روایی که یک حادثه را بازسازی کرده‌اند، آثار دیگری وجود دارد که بسیار عمیق و مفهومی هستند و گذر زمان در آنها تاثیر ندارد. این آثار که به مفاهیم انسانی و اعتقادی پرداخته است می‌تواند در همه عرصه‌ها جمع‌آوری شده و دوباره ارائه یا بازسازی شود.

شیخ‌الحکمایی ادامه داد: به نظر من برگزاری این نمایشگاه اتفاق بسیار خوبی است. امیدوارم در همه هنرها شرایط برای هنرمندان موجود باشد که بتوانند کار کنند و آثار خود را هرچه بهتر ارائه دهند. واقعیت این است که هرچه آثار بیشتری توسط هنرمندان ساخته شود به فرهنگ، اقتصاد، شرایط اجتماعی و... برای آیندگان کمک می‌کند. ما از بسیاری از هنرمندان درخشان سال‌های گذشته که جزء سرمایه‌های فرهنگی ما هستند آثار بسیار محدود داریم. اگر در زمان توانایی آن هنرمندان شرایطی فراهم می‌شد تا آثار بیشتری خلق کنند امروزه گنجینه گرانبهایی داشتیم. همین موضوع درباره هنرمندان امروز هم صدق می‌کند و باید توانایی هنرمندان کاربلد دیده شود و به جامعه و جهان معرفی شوند.

این هنرمند افزود: اگر شرایط برای هنرمندان فراهم شود آینده درخشانی در این زمینه خواهیم داشت. واقعیت این است که ما ملتی با فرهنگ غنی و با برکت هستیم و باید در آثار هنری مختلف نگاه مجدد به آنها داشته باشیم تا ارتباط خود را با آن پیشینه حفظ کنیم و آنچه داریم را به نسل جدید معرفی کنیم.