سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه بخش خوشنویسی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری امیراحمد فلسفی و داوری غلامحسین امیرخانی، نصرالله افجه‌ای و یدالله کابلی با نمایش 72 اثر از 60 هنرمند در موسسه صبا برپاست. در این بخش هنرمندانی در سنین مختلف، از سراسر ایران آثار خود را در معرض داوری قرار داده‌اند و علاقه‌مندان به این هنر کهن ایرانی می‌توانند آثار بسیار متنوعی را در زمینه خوشنویسی کلاسیک یا گرایش‌های نوین خوشنویسی در این نمایشگاه شاهد باشند.

عده زیادی از هنرمندان سراسر کشور آثار خود را در زمینه نقاشی‌خط ارائه کرده‌اند. مجید حسین‌زاده آزادی از تبریز اثری با نام "هستی" را ارائه داده است که نشانی از حروف و کلمات در آن نیست اما حرکات فرم‌ها کاملا برگرفته از حروف فارسی است. یادگار خیام از تهران در اثری به نام "زمستان است" دیتیل‌هایی از حروف فارسی را بر سطح بوم آورده و ترکیب‌بندی مینی‌مالی را به وجود آورده است. سیده لیلا موسوی از تهران در اثر خود با 4 رنگ سطوحی آزاد و رها را به وجود آورده است که برگرفته از فرم حروف فارسی هستند.

مهدی محمدی از رباط کریم در اثری به نام "تاب بنفشه" حرف "ب" را بارها تکرار کرده و ترکیبی از خطوط افقی را به وجود آورده است. محسن کرمی از تهران شیوه متفاوتی را به کار برده و کار او برداشتی شخصی از خوشنویسی است. او بر سطح رنگارنگ بوم با استفاده از رنگ طلایی خطوط مستقیم و منحنی را کنار هم قرار داده که تجسمی از یک متن نوشتاری را به وجود می‌آورد. کاظم خراسانی از مشهد، خط کوفی را در کار خود استفاده کرده و با کنارهم قرار دادن حروف یک ترکیب‌بندی استوار به وجود آورده است. زهره یوسفی‌مقدم از تهران در تابلو خود حرف "م" را به کار برده و با استفاده از قلم پهن و حرکت مرکب روی کاغذ، ترکیب خیال‌انگیزی را ایجاد کرده است.

نگارگری و خوشنویسی جشنواره فجر

اثر یادگار خیام

بخش خوشنویسی کلاسیک خود شامل آثاری در شاخه‌های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ، ثلث و...است و هنرمندانی از سراسر کشور در این بخش حضور فعال داشته‌اند. فرامرز پالیزبان از اندیمشک، قطعه‌ای خط نستعلیق ارائه کرده است و مظفر بزرگ امید از مریوان، آیه‌ای از قرآن کریم را به خط نسخ نوشته است. نظامعلی مرادی از همدان نیز خط نسخ و ثلث را برای کتابت آیه‌ای از قرآن به کار برده و کوروش مظفربیگی خط نستعلیق را در میان یک شمسه ارائه کرده است. سید مجید موسوی‌مقدم از قم قطعه‌ای چلیپا به نمایش گذاشته و معین شماعی چارسوق از اصفهان آیاتی از قرآن را در یک کادر شبکه‌بندی شده طلایی، کتابت کرده است.

سیدرسول آقامیری، ساناز البرزی، نیما الکایی لاشکی، سید علیرضا امامیان دهکردی، مظفر بزرگ امید، قنبر بلالی دهکردی، فرامرز پالیزبان، رامین تاج‌بخش، مهرداد جمشیدی، پگاه چشمی، مجید حسین‌زاده آدری، احمد خداداد، محمدرضا خدایاری، کاظم خراسانی، یادگار خیام، محمد خیراندیش، علی خیری حبیب آبادی، محمد پویا ذوالریاستین نعمت‌اللهی، امید ربانی، احمد رجبی، یونس رضائی، مریم رمضانخانی، علیرضا زندی دشت بیاض، سید پیمان سادات‌نژاد، معین شماعی چهارسوق، محمد شهریاری، شهاب شهیدانی، معصومه صادقی، ناصر صادقی، علی طوفانی، محمد عابد، حامد عابدی، مصطفی عابدینی، مهدی غفوری کسبی، علی غلامی، غلامحسین فرخ‌نسب، بهنام قاسمی، غفار قنبرپور، فائزه لنگ شیرازی، مهدی محمدی، عسکر محمدی‌تبار، محمود محمدی سامانی، نظامعلی مرادی، فرزاد مرادی اصل، کوروش مظفربیگی، سیده لیلا موسوی، هدایت‌الله موسوی رحیمی، سید مجید موسوی‌مقدم، سلیمان میری، محمود نادری، امیرعباس نصیری، امین هنامی، هادی هنردوست، علیرضا کدخدایی، محسن کرمی، نورالدین کرمی، محمد یزدانی‌نیا، علیرضا یوسفی، زهره یوسفی‌مقدم؛ هنرمندان شرکت کننده در این بخش از یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هستند.

نگارگری و خوشنویسی جشنواره فجر

اما نمایشگاه بخش نگارگری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری عبدالله محرمی و داوری مهرزمان فخارمنفرد، امیرحسین قهرمانی و رضا یساولی با 61 اثر از 50 هنرمند در موسسه صبا برپاست. در این بخش نیز هنرمندانی از سراسر ایران آثار متنوع خود در زمینه نگارگری، تذهیب، تشعیر و... را در معرض داوری قرار داده‌اند که بعضی از آنها در ادامه شیوه‌های کهن این آثار خلق شده و بعضی دیگر با بهره گرفتن از الگوهای قدیمی، موضوع یا دیدگاه جدیدتری را به نمایش گذاشته‌اند.

مجید فتاحی از اصفهان یک تابلوی مینیاتور با موضوع و شیوه‌های آشنای نگارگری ارائه کرده است اما مریم لامعی هروانی از زنجان با وجود استفاده از تکنیک‌های نگارگری و ترسیم المان‌های آشنای آن، تصویری متفاوت را به وجود آورده است. حبیب‌الله سوخته‌سرایی از علی‌آباد در اثر نگارگری خود المان‌هایی مانند اسب و سوارکار را نمایش داده اما آنها را در زمینه‌ای خالی با لکه‌های رنگ قرار داده است. حسین حبیبی از تهران در تابلوی "حسین بن علی" صحرای کربلا را با سپاه اولیا و اشیقا به نمایش کشیده است. اعظم امیری سیاوشانی داستان گذر سیاوش از آتش را به تصویر کشیده و دنیا امام حسینی از کرمان شعری از خیام را سوژه نگارگری خود قرار داده است.

نگارگری و خوشنویسی جشنواره فجر

اثر مریم لامعی هروانی

هاله رحیقی یک تابلوی گل و مرغ پر کار و شلوغ را به نمایش گذاشته و معصومه عاملی یک شمسه طلای را بر روی زمینه سیاه ترسیم کرده است. شهلا قاضی‌زاده ترکیبی از گل و مرغ و شمسه را ارائه کرده و مریم گودرزی صفحه‌ای کادربندی شده با نام قباله را ارائه کرده که تذهیب و گل و مرغ در آن دیده می‌شود. محمدرضا یداللهی فارسانی از شهرکرد نیز یک تابلوی تشعیر ارائه کرده است که پرندگان و گیاهان طلایی را بر روی زمینه سرمه‌ای نمایش می‌دهد.

نگارگری و خوشنویسی جشنواره فجر

اثر شهلا قاضی‌زاده

رضوان آقامیرزاپی، صدیقه احمدی باصیری، مریم استکی، دنیا امام حسینی، فاطمه (دریا) امامی، اعظم امیری سیاوشانی، اسرین بهرامی، مریم بیگی، میلاد بیلکی، اِکرامه تقوایی یزدلی، منصوره جعفری، حسین حبیبی، نیلوفر حساس خودروش، مریم حسن‌نژاد، ابراهیم رجوعی، هاله رحیقی، محسن رزقی، سمیه رشیدی، فاطمه ساده، زبیر سعیدی، حبیب‌الله سوخته‌سرایی، زهرا سیدان، زینب شاهی، مریم شاکری چالشتری، طاهره شهبازی، زهرا صدیقی توستانی، باران صدیقیان بیدگلی، فریده طهماسبی، معصومه عاملی، رقیه عزیزی، رحیم عظیمی، هانیه علی محمدی مرفه، لیلا علیخانی، مجید فتاحی، هادی فقیهی، شهلا قاضی‌زاده، مریم گودرزی، مریم لامعی هروانی، سهیلا لشکری، کوروش محمدی‌نژاد، پانیذ مقدس اقدس، فرید هنرور، رویا کازرونی، زهرا کرمی، فاطمه(ارغوان) کریمی، صفورا کریمی چالشتری، آناهیتا کلاهی زنوزی، آزاده کوچک یزدی، محمد رضا یداللهی فارسانی، شهلا یوسفی‌نیا هنرمندان شرکت‌کننده در این بخش هستند.

یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا 15 اسفندماه در موسسه صبا میزبان علاقمندان به هنر است.