سرویس تجسمی هنرآنلاین: مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره "هنر مقاومت" شامگاه چهارشنبه ۲۴ بهمن، در سالن شهید بهنام محمدی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و با حضور سردار محمدرضا نقدی؛ معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و محمد حبیبی؛ مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.

در آغاز این مراسم سردار نقدی به ایراد سخن پرداخت و گفت: جشنواره "هنر مقاومت" پس از گذر از پنج دوره برگزاری به بلوغ کامل رسیده است و شخصاً ابتکار و خلاقیت را در آن و در آثارش شاهد بودم؛ این رویداد توانسته است جوانان خلاق و پرنشاط را به میدان بیاورد و از طریق هنرهای تجسمی، پیام انقلاب را به گوش جهانیان برساند.

وی ادامه داد: از مجموع آثاری که فرصت کرده و آن‌ها را به نظاره نشستم باید اذعان کنم که کار داوری و انتخاب برگزیدگان از میان این همه آثار کار سختی است و البته این حجم کار ارزنده هنری نوید آینده‌های بسیار بهتری را می‌دهد؛ امروز دنیا در مقابل ملتی که این‌گونه انقلابش را با سربلندی و سرافرازی به چهل‌سالگی رسانده متحیر مانده است.

معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: به دست‌اندرکاران جشنواره "هنر مقاومت" توصیه می‌کنم که به سبک جشنواره "عمار" در ادامه راه، راهکاری برای فراگیری این جشنواره در کل کشور اتخاذ کنند که البته فضای مجازی ظرفیت‌هایی را در این زمینه به وجود آورده اما این ظرفیت‌ها جذابیت حضوری آثار از نزدیک را ندارد.

سردار نقدی  در پایان سخنان خود با اشاره به بیانیه اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: پیام امروز رهبرمان جای کار بسیار دارد و می تواند نیروی محرکه‌ای عظیم برای کارهای بزرگ به ویژه در عرصه هنر باشد و البته این کار هنرمندان است که این پیام شیوا را با زبان هنر به گوش جهانیان برسانند.

در ادامه این مراسم مسعود نجابتی؛ دبیرکل پنجمین جشنواره "هنر مقاومت" با تمجید از تلاش همه دست‌اندرکاران در بنیاد روایت فتح در برگزاری هر چه باشکوه این جشنواره گفت: جوان‌گرایی محور اصلی فعالیت‌های ما در روند برگزاری این جشنواره بود و ما این مسئله را در طول برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و اقدامات اجرایی جشنواره به منصه ظهور رساندیم، کار به جوانان پرشوق و خلاق سپرده شد، به آن‌ها اعتماد شد و ما کمتر در کار آنها دخالت کردیم و البته نظارت بر عملکرد آنها داشتیم.

وی با اشاره به بازخورد مطلوب برگزاری جشنواره و برپایی نمایشگاه آن از سوی مخاطبان و  مردم گفت: از سردار غیب‌پرور که به بنده اعتماد کرده و حکم بنده را ابلاغ نمود تشکر می‌کنم. همچنین از شورای محتوایی جشنواره در قم که مسئولیت آن به عهده حاج آقای حسینیان بود و تمام کسانی که در طول مدت برگزاری جشنواره ما را یاری کردند مراتب تقدیر و تشکر خود را به عمل می‌آورم. همین‌جا باید بگویم که پایان این جشنواره، پایان مأموریت بنده در مجموعه روایت فتح است و در اینجا از همه عزیزان حلالیت می‌طلبم.

دبیر پنجمین جشنواره "هنر مقاومت" با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به جشنواره "هنر مقاومت"، گفت: خبر خوشی دارم که مربوط به صدور پیام مقام معظم رهبری به پنجمین جشنواره "هنر مقاومت" می‌شود، معظم‌له به دست‌اندرکاران جشنواره خسته‌نباشید و خداقوت گفتند و با دیدن بخشی از آثار این دوره از جشنواره، بسیار خوشحال شدند و فرمودند: "به عهد خودتان وفا کردید".

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: دوست داشتم امشب و در آئین اختتامیه این جشنواره تمام پیشکسوتان هنر انقلاب در این مراسم حاضر بودند و تا شاهد نتیجه زحمات و تلاش‌های خود باشند، متأسفانه هنرمندان انقلاب به خاطر بی‌توجهی برخی مسئولان روزگار خوشی را سپری نمی‌کنند اما باید بگویم همانطور که رزمندگان ما در نهایت گمنامی به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل رفتند، هنرمندان انقلاب نیز با همان نیت به میدان آمدند، هرچند ممکن است قدرشان دانسته نشود.

همچنین در ادامه حسن عباسی؛ رئیس اندیشکده یقین  نیز در این مراسم سخنرانی کرد و در سخنانی کوتاهی به بررسی ویژگی هنر انقلاب و تفاوت آن با هنر سایر جوامع پرداخت.

از جمله دیگر بخش‌های مراسم اختتامیه تجلیل از ۶ هنرمند پیشکسوت هنر انقلاب اسلامی به نام‌های حبیب‌الله صادقی، سیدعباس میرهاشمی، کاظم چلیپا، غلامعلی طاهری، طاهر شیخ‌الحکمایی و مصطفی گودرزی بود که در عرصه هنرهای تجسمی مرتبط با مضامین انقلاب و دفاع مقدس طی ۴ دهه گذشته فعال و پویا بوده‌اند.

تقدیر از رسانه‌های حامی جشنواره "هنر مقاومت" از جمله دیگر بخش‌های این مراسم بود که به ترتیب روزنامه کیهان، خبرگزاری تسنیم و خبرگزاری صدا و سیما به عنوان ۳ رسانه برتر این جشنواره معرفی و تقدیر شدند و از رسانه‌های مکتوبی چون روزنامه جام جم، روزنامه وطن امروز و روزنامه صبح نو نیز قدردانی شد و خبرگزاری‌های مهر، فارس و ایکنا نیز به پاس انعکاس مطلوب اخبار جشنواره مورد تقدیر قرار گرفتند.

بخش تقدیر از برگزیدگان بخش‌های ده‌گانه این جشنواره نیز در فواصل مختلف آن به انجام رسید و به این ترتیب در هر یک از رشته‌های ده‌گانه این جشنواره ۴ برگزیده به شرح زیر معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند:

نقاشی دیجیتال

امیرمهدی گلمحمدی، حسن جعفری‌نیا، علیرضا زاکری و حسین صافی

موشن‌گرافی

افروز قلیزاده، ایوب حسین‌سنگی، احمدتاجی و سجاد بنکدار

کارتن و کاریکاتور

محمد افلاک، محمود نظری، مهدی عزیزی و مهناز یزدانی

طراحی صنعتی

جهانگیر حسین‌پور، رضا آقایی، فرهنگ ماهرانی و مصطفی معمی‌وند

تصویرسازی

سعیده نصرتی‌فرد، مجید صابری‌نژاد، مرضیه صادقی و منصوره محمدی

پوستر

صادق صانعی، محبوبه جوادی‌پور، محمدرضا صارمی و محمود بازدار

تبلیغات شهری

خدیجه احمدی، سمیه صاحبی، علیرضا میرزایی و محمدشکیبا

تایپوگرافی

اسماعیل خدابنده، حسین ونکی، حمیدقربان‌پور و زینب ربانی‌خواه

عکس

احمد تاجی، جاوید نیک‌پور، حامد ملک‌پور و نسرین عباسی

پرچم و کتیبه

امین احمدی، سمیه صاحبی، حسین شیرازی و مهدی دقیقی