به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری یازدهمین جشنواره تجسمی فجر، عصر روز گذشته سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از یکی از رویدادهای مهم یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بازدید کرد.

"چهارسوی هنر" نام بخش تازه جشنواره است که در آن گالری‌دارانی از سراسر کشور، آثار برگزیده هنرمندان خود را در معرض نمایش و فروش گذاشته‌اند.

سید عباس صالحی، ضمن بازدید از این بخش از جشنواره که در باغ‌ موزه قصر برپاست، با بیش از 500 اثر برگزیده از هنرمندان جوان و پیشکسوت کشور که در چرخه اقتصاد هنر قرار دارند، آشنا شد و از نزدیک پای صحبت گالری‌داران نشست. گالری‌داران نیز تلاش کردند در این بازدید که بیش از دو ساعت به طول انجامید، گوشه‌هایی از تجربه و روش خود برای شناسایی استعداد‌های جوان، جمع‌آوری آثار و نحوه فروش آنها را در بازارهای داخلی و خارجی را برای وزیر شرح دهند و از مشکلات و دستاوردهای خود بگویند.

لیلی گلستان، نماینده گالری‌داران به وزیر گفت که از استقبال مردم از این بخش  بسیار راضی بوده است. او توضیح داد که در نمایشگاه چهارسوی هنر، خوشبختانه میزبان حضور خریداران و بازدیدکنندگانی بوده است که تاکنون آنها را ندیده بوده است و این اتفاق خوب جشنواره امسال است.

در پایان این دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بازدید از این همه آثار خوب و قابل توجه نیاز به وقت بیشتری دارد. این رویداد برای نخستین بار در جشنواره هنرهای تجسمی فجر اتفاق می‌افتد و چند نکته درباره آن وجود دارد که آن را مهم می‌کند. در درجه اول، خود گالری‌ها هستند که کنار هم جمع شده‌اند. نکته‌ای که در دولت دوازدهم به آن توجه شده این است که صنوف وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند هم‌افزایی‌شان شتاب‌بخش می‌شود. گالری‌ها هر کدام به تنهایی کارهای خوبی انجام داده‌اند و از این پس نیز انجام می‌دهند.

وی در توضیح بیشتر گفت: حقیقت این است که کنار هم قرار گرفتن گالری‌داران می‌تواند اتفاق‌های تازه‌ای را رقم بزند. به همین دلیل به نظرم رویداد امسال اتفاق مبارکی است که می‌تواند در آینده ادامه پیدا کند. چون این مجموعه در کنار هم می‌توانند در بخش‌های محتوایی و کیفی و نیز اقتصادی به هم کمک کنند.

او درباره دومین ویژگی مهم یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی بیان کرد: همواره یک حلقه مفقود میان گالری‌ها و حراج تهران داشتیم و من امیدوارم این دست اتفاق‌ها این حلقه را ایجاد کند. کنار هم قرار گرفتن گالری‌ها می‌تواند واسطه‌ای باشد برای ارتباط اقتصاد و فرهنگ گالری با اقتصاد و فرهنگ حراج. این اتفاق یک فرصت است برای این که در جشنواره و پس از آن در طول سال، فاصله‌ها کمتر شود. اقتصاد هنرهای تجسمی نباید فقط متکی به فروش گالری یا حراج باشد. این یک حوزه بهره‌وری از فضای لذت‌های بصری است.

سیدعباس صالحی همچنین کنار هم قرار گرفتن تهرانی‌ها و استان‌های دیگر را از دیگر ویژگی‌های ارزشمند این رویداد تازه دانست و درباره آن اظهار کرد: در فضای استان‌ها شاهد حرکت رو به جلو و با شتابی هستیم. به نظرم اگر این کنار هم بودن تداوم یابد، استان‌ها می‌توانند این شتاب را افزایش دهند.

این مدیر هنری در ادامه سخنانش به برداشت خود از دیدار و گفت‌وگو با گالری‌داران اشاره کرد و گفت: ما نیاز داریم مصرف‌کننده‌های بیشتری را به میدان بیاوریم. اینکه خریداران آثار تجسمی در یک دایره محدود باشند طبیعتا به اقتصاد تجسمی ضربه می‌زند. این در حالی است که تولیدکنندگان هنرهای تجسمی رو به افزایش هستند. طبیعی است که باید مصرف‌کنندگان هم به همین اندازه رشد کنند. صرفا نباید مجموعه‌داران خاص مخاطبان هنرهای تجسمی ما نباشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اقتصاد هنرهای تجسمی در سطح جهانی یک حرکت چندهزار میلیارد دلاری است. اما در ایران فاصله زیادی میان آنچه هست و آنچه باید باشد وجود دارد. ما هنرمندان تجسمی‌مان در شاخه‌های متعدد مدام فراوان‌تر شده‌اند. درست است که برخی از خالقان هنرهای تجسمی برای معیشت کار نمی‌کنند اما بخش قابل توجهی از آنها به معیشت خود می‌اندیشند. پس باید این فاصله را کمتر کنیم. این اتفاق که امروز شاهدش هستیم یکی از راه‌ها است.

او دولت را یکی از خریداران جدی هنرهای تجسمی دانست و گفت: باید نگاه ویژه‌ای در بخش دولتی ایجاد شود. البته منابع دولتی محدودتر شده است. اما در همه جای دنیا دولت‌ها خریداران جدی آثار تجسمی هستند. هشتاد میلیون جمعیت داخلی و چند میلیارد جمعیت جهانی داریم که مخاطبان بالقوه ما هستند که باید نگاه جدی به آنها داشته باشیم.

صالحی همچنین به جایگاه صادرات آثار هنری در شرایط تحریم اشاره کرد و توضیح داد: حوزه فرهنگ و هنر مشمول این اتفاق‌ها از جمله تحریم‌ها نیست. در حوزه هنر به طور عام و هنرهای تجسمی به صورت خاص می‌توانیم فرصتی برای صادرات کالای ایرانی پیدا کنیم. به نظرم باید این فرصت را جدی بگیریم. پیش از این ابهامی درباره مسئولیت فروش کالای هنری ایرانی در دنیا وجود داشت که یک اصلاحیه قانونی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آن تهیه شد. بر طبق این مصوبه مسئولیت فروش و نمایش آثاری که مربوط به صد سال گذشته هستند در خارج از کشور با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

در این بازدید سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری ‌مدیرکل هنرهای تجسمی، ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر، سید امیر سقراطی دبیر هنری این رویداد، ‌محسن سلیمانی دبیر اجرایی جشنواره، احسان آقایی مدیر موزه هنرهای معاصر تهران و مژگان قدوسی مدیر بخش "چهارسوی هنر" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را همراهی کردند.